Byggahus.se
Hej, jag bor i ett egenbyggt tinyhouse och har lite funderingar kring el.

Så som elen är nu har jag en förlängningskabel från huset som står på tomten, som går in i huset. Här går den till en förgrening där jag dels laddar ett 12v system med batteri som sköter den främsta elen förutom eluttagen (lampor, kylskåp etc). Andra förgreningen går till diverse mindre förlängningskablar som går till olika ställen i huset. Min största el förbrukare förutom laddaren är ett konvektorelement på 1000w.

Detta är den nuvarande situationen, inga egentliga problem har funkat bra i över ett år.

Min tanke är att nu istället sätta en elcentral utomhus under tak på väggen av huset, regnfritt men ändå utomhus. Hittade denna på https://www.jula.se/catalog/el-och-...EWPHcLfR_KK19yNUs_RoCn2wQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Och undrar om det kan funka?

Dock sitter vi på 16A från huset så jordfelsbrytaren på 40A lär ju inte ha någon funktion :( det kanske finns någon bättre där ute jag inte hittat?

Men tanken var iallafall att sätta denna på ytterväggen, dra in 5-6 eluttag i huset, med möjlighet att expandera.

Frågorna är:

Är detta en görbar och bra lösning?

Hur kopplar jag in elcentralen från en förlängningskabel?

Sen till alla som är regelrätta.

Huset står på hjul och är inte ett attefallshus så jag räknar det som icke fast, därav i en gråzon lagmässigt. Jag ska ta alla säkerhetssteg som krävs och vill hellre ha hjälp att göra det ordentligt. För att det kommer bli gjort oavsett.

Såvida inte någon har någon elektriker som kan fixa det för några tusenlappar!
 
Lite av en gummigubbe verkar det som.
Centralen den duger bra, sen det med 40 amp JFB som den är märkt med, är bara att den klarar 40 amp
5x2,5 minst ut till tinny
 
Tänk på att om man väljer 1-fas tillfällig anslutning så måste elinstallationen anpassas efter reglerna som gäller för husvagnar och husbilar vilka skiljer sig en del från de andra vanliga reglerna kring el-installation. Man vet ju bl.a. inte vad som är fas respektive nolla i en sådan installation.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite av en gummigubbe verkar det som.
Centralen den duger bra, sen det med 40 amp JFB som den är märkt med, är bara att den klarar 40 amp
5x2,5 minst ut till tinny
👍 tack för infon!
 
A Avemo skrev:
Den centralen ser bra ut för det ändamålet. Och jordfelsbrytaren skall som sagt vara specad högre än avsäkringen så det finns inga problem där.

Skall den anslutas med skarvsladd så behöver du ett intag.
[länk]
Det finns för enfas också även om inte Jula hade det.
Schysst, ja ett sånt intag verkar ju bli den mest gedigna lösningen! Tack!
 
J Josth skrev:
Tänk på att om man väljer 1-fas tillfällig anslutning så måste elinstallationen anpassas efter reglerna som gäller för husvagnar och husbilar vilka skiljer sig en del från de andra vanliga reglerna kring el-installation. Man vet ju bl.a. inte vad som är fas respektive nolla i en sådan installation.
Här blev jag lite fundersam och toppen att du skriver det så jag vet. Förstår bara inte rikigt, med tillfällig anslutning syftar du då på sättet jag får in ström till huset?

Sen hänger jag inte med på varför fas respektive nolla. Det borde väll bara vara att köra samma jord från kabeln in så att man jordar in till huvudhuset?

Om inte får du gärna utveckla!
 
T TH-huset skrev:
Här blev jag lite fundersam och toppen att du skriver det så jag vet. Förstår bara inte rikigt, med tillfällig anslutning syftar du då på sättet jag får in ström till huset?

Sen hänger jag inte med på varför fas respektive nolla. Det borde väll bara vara att köra samma jord från kabeln in så att man jordar in till huvudhuset?

Om inte får du gärna utveckla!
Du har 3 kablar. Fas, nolla, och jord. Om du tittar på ett vägguttag så finns det 2 hål + jord. Vilket av hålen är fas och vilket är nolla? Det beror på vilket håll du kopplar in kabeln på! Och i strömbrytare och sånt du har där inne så bryter du oftast endast en ledare. I ett hus är det fasen (för det är den som strömmen in genom; nollan är den som strömmen åker ut genom). Alltså om du matar ditt hus med förlängningssladd så kan du även där du "brutit" strömmen med en brytare ha ström ifall du tar i (lamp)uttaget. Det är alltså farligare än i en vanlig installation.

Det finns brytare som bryter både fas och nolla, men då måste du ha sådana brytare överallt och ha dragit de extra kablarna för att hantera detta.
 
S sjoelund skrev:
Du har 3 kablar. Fas, nolla, och jord. Om du tittar på ett vägguttag så finns det 2 hål + jord. Vilket av hålen är fas och vilket är nolla? Det beror på vilket håll du kopplar in kabeln på! Och i strömbrytare och sånt du har där inne så bryter du oftast endast en ledare. I ett hus är det fasen (för det är den som strömmen in genom; nollan är den som strömmen åker ut genom). Alltså om du matar ditt hus med förlängningssladd så kan du även där du "brutit" strömmen med en brytare ha ström ifall du tar i (lamp)uttaget. Det är alltså farligare än i en vanlig installation.

Det finns brytare som bryter både fas och nolla, men då måste du ha sådana brytare överallt och ha dragit de extra kablarna för att hantera detta.
Okej, tack för väldigt bra svar. Så det farliga är att jag kan komma att bryta fel ledare och således fortfarande ha ström i uttaget? Om jag någon stans på vägen bytt plats på sladdarna?

Går detta att komma runt? Kanske genom att alltid dra fasen genom säg vänstra hålet och dra strömbrytarna motsvarande? Är det så det fungerar i vanliga hus installationer?
 
Samt att man har tvåpolig säkring så att man vet att fasen bryts och att säkringen inte sitter i nollan
 
Oavset allt som sägs här, är att det är som en byggbod. Då finns det ett intag och det kan vara 1 -fas eller 3-fas som matning och då är det en central i den. Att då mata den med en gummikabel som tydligen är tänkt går ju. Men troligtvis så kommer den att stå i princip permanent på plats och rekommenderas inte gummikabel. Den kommer att bli fnasig och spricka p.g.a UV-strålningen. Klart den står på hjul för att inte behöva något bygglov. Men det är är upp till TS att ha det så. Vi andra på forumet ska inte måla en gubbe på väggen för TS och komma med varken det ena eller andra om anslutningen, bara att det bör vara på rätt sätt. Lycka till med din BOD nu TS.
 
E elmont skrev:
Samt att man har tvåpolig säkring så att man vet att fasen bryts och att säkringen inte sitter i nollan
Mycket bra poäng!
 
Så du tycker inte att man ska upplysa TS vad som gäller för att sedan låta TS ta sina beslut själv?
 
J jonaserik skrev:
Oavset allt som sägs här, är att det är som en byggbod. Då finns det ett intag och det kan vara 1 -fas eller 3-fas som matning och då är det en central i den. Att då mata den med en gummikabel som tydligen är tänkt går ju. Men troligtvis så kommer den att stå i princip permanent på plats och rekommenderas inte gummikabel. Den kommer att bli fnasig och spricka p.g.a UV-strålningen. Klart den står på hjul för att inte behöva något bygglov. Men det är är upp till TS att ha det så. Vi andra på forumet ska inte måla en gubbe på väggen för TS och komma med varken det ena eller andra om anslutningen, bara att det bör vara på rätt sätt. Lycka till med din BOD nu TS.
Ja gummikabel kanske inte är idealt så får kolla in på n
E elmont skrev:
Så du tycker inte att man ska upplysa TS vad som gäller för att sedan låta TS ta sina beslut själv?
Jo det är precis så jag tycker det bör vara.
 
T TH-huset skrev:
Går detta att komma runt? Kanske genom att alltid dra fasen genom säg vänstra hålet och dra strömbrytarna motsvarande? Är det så det fungerar i vanliga hus installationer?
Använda franska uttag? De med jorden som sticker ut. Det tvingar dig att sätta in sladden åt rätt håll (om du drar ledaren på rätt sida överallt... Inte direkt vanligt att svenska elektriker bryr sig om det eftersom vi ändå har kontakter vi kan vända på)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.