Det finns en lägsta förläggningstemperatur på alla kablar och för N1XV-R är den minus 10 grader. så var det minus 20 var det direkt olämpligt att jobba med kabeln.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Misstänkte det hade kabeln inomhus innan jag drog den men den blev snabbt stel ändå. En fråga har tittat på
normsäkringar +c10 10st ka10+ c16 2st + c16 3-pol 2st + c25 3-pol 1st + huvudbrytare 40A + jordfelsbrytare 40a .
Om jag köper Hager produkter går det på på 4261 kr och Garo produkter 3299 kr. Håller Hager produkterna så mycket bättre kvalite att dom är värda ca +1000kr prisskillnad jämfört med Garo normprodukter.
Har fått tag på ett stort beg kapslat apparatskåp ip65 klassat ,så jag kommer att montera en vanlig ip30 plåtnormcentral inne i apparatskåpet för att spara pengar.

Prisskillnaderna beror till rätt stor del på din "förmåga" att förhandla. Och Garo är ett helt OK fabrikat, tro inte att Hager är det enda bara för att en mängd människor "som har hört från någon" skriver så.

Blev lite snål är mycket pengarna ska räcka till. Roliga verktyg och maskiner. Lyckades köpa ett beg industri elskåp i mycket bra skick. Tillräckligt med säkringsgrupper just nu, men räknar med att jag kommer få komplettera med en extra plåt kapsling för först och främst jordfelsbrytare och längre fram när jag bygger ut snickeriet ytterligare.
Byggskåpet på bilden är min tillfälliga elcentral .
Bild 2 Inmatningslåda el . Bör jag skaffa någon annan plint till denna ellåda. Den matades med grov au kabel. Min inkommande jordkabel är i förhållandevis ganska klen 5gx10mm.

• Industriellt elskåp och tillfällig elcentral med säkringsgrupper och inmatningslåda monterade på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inmatningslåda för el med anslutna kablar och tydligt markerade säkringsgrupper i ett metallskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
centralen är utrustad med
Skåp1 . 3x4 =12 säkringar gänga DII
16A Trefasgrupp CEE16 Uttag
16A Trefasgrupp CEE16 Uttag

10A/16A 6 Säkringar kopplade för enfasgrupper

Skåp:2 2x3 =6 säkringar gänga DIII
62A Trefasgrupp CEE62 Uttag
25A Trefasgrupp CEE32 uttag

Rejäl plåtkapsling , huvudbrytare blocketfynd 1000kr

Men att använda installationskabel anslutna i en stickpropp gör oss inte glada.

Det är strömmatning till min spånsugsanläggning, fläktmotor och spånfilter ovanpå en 7 fots container. Den står uppställd 3 meter utanför väggen på vänster sida om elcentralen.
Kabeln kommer att buntbandas fast i kabelstege ifrån den nya beg elcentralen och kopplas in fast i elskåpet.
Var tvungen att få i gång spånsugsanläggningen för att kunna hyvla virke till ett jobb. Vet att det är fel att sätta fast en stickpropp på den kabeln. Det hade varit bättre av mig att montera en kopplingsdosa med dragavlastare + 1,5 meter 2,5mm2 x5g gummikabel till en cee stickpropp. Men hade ingen lämplig dosa med dragavlastare liggande så det blev denna provisoriska lösning. Risken är att man vid upprepande dra ur eller sätta i cee stickproppen gör att dom solida kopparledarna i eklk går av .

Åsa Lund
Bra att du är medveten om riskerna med montaget.
Uppdatera oss snart med ny bild där provisoriet är borta och rättat är du bussig. Vi bryr oss ju om din säkerhet

H _hemmasnickaren skrev:
Blev lite snål är mycket pengarna ska räcka till. Roliga verktyg och maskiner. Lyckades köpa ett beg industri elskåp i mycket bra skick. Tillräckligt med säkringsgrupper just nu, men räknar med att jag kommer få komplettera med en extra plåt kapsling för först och främst jordfelsbrytare och längre fram när jag bygger ut snickeriet ytterligare.
Byggskåpet på bilden är min tillfälliga elcentral .
Bild 2 Inmatningslåda el . Bör jag skaffa någon annan plint till denna ellåda. Den matades med grov au kabel. Min inkommande jordkabel är i förhållandevis ganska klen 5gx10mm.
Plinten är för AL kabel, och som det ser ut, endast AL kabel, så den bör du byta, kan dessutom vara så att den kan vara gränsfall för att det går att få en 10 mm2 att sitta fast i den, köp en sådan här istället, stabil och bra att jobba med. https://www.elbutik.se/product.html?product_id=426968

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.