Hej,
Jag håller på att modifiera min altan lite. Ska montera en stolpe (se bild 1) och vill föra ner den en bit i bjälklaget för att få extra stabilitet. Men jag måste då kapa en regel (se röda streck på bild 2). Min första fråga då är om det är okej att skarva me den andra regeln som på bild 3. Jag antar att jag ska använda riktigt rejäla rostfria skruvar som går igenom alla tre reglar. Någon särskild sort?
Min andra fråga är om ni har några bra tips på hur jag kan fästa stolpen? Vill att det ska vara så stabilt som möjligt utan en orimlig stor arbetsinsats
Tack på förhand!
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Jag håller på att modifiera min altan lite. Ska montera en stolpe (se bild 1) och vill föra ner den en bit i bjälklaget för att få extra stabilitet. Men jag måste då kapa en regel (se röda streck på bild 2). Min första fråga då är om det är okej att skarva me den andra regeln som på bild 3. Jag antar att jag ska använda riktigt rejäla rostfria skruvar som går igenom alla tre reglar. Någon särskild sort?
Min andra fråga är om ni har några bra tips på hur jag kan fästa stolpen? Vill att det ska vara så stabilt som möjligt utan en orimlig stor arbetsinsats
Tack på förhand!
Bild 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
Logga in
Skapa konto
Bild 3
Logga in
Skapa konto
Såga i stolpen istället så att du kan peta ner den mellan befintliga reglar. Skruva fast stolpen med långa skruv eller spik eller dymling av kvastskaft... (Tvinga ihop reglarna först), sätt klossar på vardera sida som på bild två.
Tack för svaret @Huzzbutt!
Dock misstänker jag att det inte är en så bra idé eftersom det inte skulle bli så mycket kvar av stolpen. Den skulle nog knäckas så fort en unge klättrar lite på räcket. Och jag kan inte flytta den eftersom det måste vara centrerad med andra stolpar.
Gjorde en 3D-skiss för att demonstrera:
Dock misstänker jag att det inte är en så bra idé eftersom det inte skulle bli så mycket kvar av stolpen. Den skulle nog knäckas så fort en unge klättrar lite på räcket. Och jag kan inte flytta den eftersom det måste vara centrerad med andra stolpar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På bilderna ser det ut som att du får ner en 45xNN regel i mellanrummet, varför ta bort så mycket wom du gör på skissen?O oddan skrev:Tack för svaret @Huzzbutt!
[bild]
[bild]
(Ok, hänger med nu tror jag... Det där blir knepigt att få stadigt on du inte skiftar stolpen mot kameran.
Borde det inte fungera att sätta såga ut reglarna så att man kan föra ner stolpen liksom i ett hål? Den nya korta regeln förstärker även upp reglarna eftersom den ena bärande regeln blir helt avsågad.H Huzzbutt skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara