Hej,

Jag håller på att modifiera min altan lite. Ska montera en stolpe (se bild 1) och vill föra ner den en bit i bjälklaget för att få extra stabilitet. Men jag måste då kapa en regel (se röda streck på bild 2). Min första fråga då är om det är okej att skarva me den andra regeln som på bild 3. Jag antar att jag ska använda riktigt rejäla rostfria skruvar som går igenom alla tre reglar. Någon särskild sort?

Min andra fråga är om ni har några bra tips på hur jag kan fästa stolpen? Vill att det ska vara så stabilt som möjligt utan en orimlig stor arbetsinsats :D

Tack på förhand!

Bild 1
Vit stolpe monterad i trädäck, synlig del av bjälklag, barfotafot, verktyg på däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2

Byggprojekt: Altanbjälklag med en regel markerad med röda streck, omgiven av trätrall. Fråga om att modifiera konstruktionen för stolpmontering.
Skapa konto

Bild 3

Träram med bjälklag, visar ytan under en träterrass för modifiering av altan; synliga skruvar och verktyg.
Skapa konto

Såga i stolpen istället så att du kan peta ner den mellan befintliga reglar. Skruva fast stolpen med långa skruv eller spik eller dymling av kvastskaft... (Tvinga ihop reglarna först), sätt klossar på vardera sida som på bild två.

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret @Huzzbutt!

Dock misstänker jag att det inte är en så bra idé eftersom det inte skulle bli så mycket kvar av stolpen. Den skulle nog knäckas så fort en unge klättrar lite på räcket. Och jag kan inte flytta den eftersom det måste vara centrerad med andra stolpar.

Gjorde en 3D-skiss för att demonstrera:

3D-skiss som visar en konstruktion med en centrerad stolpe omgiven av två tvärgående balkar vid basen.
Skapa konto

3D-skiss av en stolpe som visar den urholkade delen, vilket demonstrerar strukturell svaghet vid eventuell belastning.
Skapa konto

O oddan skrev:
Tack för svaret @Huzzbutt!

Dock misstänker jag att det inte är en så bra idé eftersom det inte skulle bli så mycket kvar av stolpen. Den skulle nog knäckas så fort en unge klättrar lite på räcket. Och jag kan inte flytta den eftersom det måste vara centrerad med andra stolpar.

Gjorde en 3D-skiss för att demonstrera:

[bild]

[bild]
På bilderna ser det ut som att du får ner en 45xNN regel i mellanrummet, varför ta bort så mycket wom du gör på skissen?

(Ok, hänger med nu tror jag... Det där blir knepigt att få stadigt on du inte skiftar stolpen mot kameran.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
På bilderna ser det ut som att du får ner en 45xNN regel i mellanrummet, varför ta bort så mycket wom du gör på skissen?

(Ok, hänger med nu tror jag... Det där blir knepigt att få stadigt on du inte skiftar stolpen mot kameran.
Borde det inte fungera att sätta såga ut reglarna så att man kan föra ner stolpen liksom i ett hål? Den nya korta regeln förstärker även upp reglarna eftersom den ena bärande regeln blir helt avsågad.

Övre stolpe monterad i urtagna reglar, förstärkt av en kort regel för extra stabilitet.
Skapa konto

3D-bild av en regel med utsågade spår för att fästa en stolpe, där en kortare regel används för extra förstärkning.
Skapa konto

Kan meddela att den sitter som berget! Nu är det bara överliggaren kvar och figursåga lite trallbrädor :)

Vit räckesdel monterad på en träaltan, omgiven av snickarbockar och verktyg, med frodig grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Träreglar i en konstruktion, fästa ihop med metallskruv, ovanpå krossad sten och jord.
Skapa konto

Redigerat:
Är den vitmålade stolpen också tryckt?

Centano Centano skrev:
Är den vitmålade stolpen också tryckt?
Nej

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.