Har varit i kontakt med Mälarenergi och fått en offert på en helt ny anslutning.

I den beställning jag ska skriva under finns det några saker jag ska fylla i.

kund och adress samt lite andra småsaker som önskat tillkopplingsdatum. Men även "Av installatören angivet tillkopplingsdatum" vad är det för datum? vem vet det?

Sen en fråga till.

Jag vill att elanslutningen ska vara klar redan innan själva huset/stugan står på plats... kan man istället för mätarskåp på utsidan av huset ha en vanlig stolpe stå med mätarskåpet på? och när jag sedan vill ha in el, gräva fram till husknuten och dra in elen?

MVH Thomas

Japp så kan du göra. Om du är smart så ser du till att lämna rejält med extra serviskabel vid skåpet så att du slipper skarva sen.

Och byggelen är dyrare, och elcentralen är dyr att hyra, så det är billigare att köpa ett skåp på blocket och gå på fast el direkt.

Byggel kan man beställa själv.
Permanent el till ett hus måste en behörig installatör beställa.
Så vill du ha det permanenta abonnemanget pratar du lämpligen med den elfirma som du tänker anlita så sköter dom kontakten och pappersexercisen med nätägaren.

pelpet skrev:
Och byggelen är dyrare, och elcentralen är dyr att hyra, så det är billigare att köpa ett skåp på blocket och gå på fast el direkt.
Tyvärr är det inte alltid man får godkänt att göra så, beror på vilken leverantör och kanske även handläggarens nivå av paragrafrytteri. Så följ vad elmont skriver och ta tidigt kontakt via installatör så ökar nog chansen för att komma fram som pelpet menar också, det är en bra lösning om man får igenom den.

Humm... Jag behöver inte byggel under tiden. Är bara en mindre stuga som ska byggas.

Det är enligt offerten 820 meter till anslutnigspunkt. Så priset ligger på 92000 inkl moms.

Men förstår inte riktigt vad ni menar med att kontakta installatören och dom gör allt... Har haft kontakt med mälarenergi och fått en offert på anslutningen.

Vet att en elfirma måste göra själva jobbet och dyligt... Men har jag gått fel väg från början?

Om en elinstallatör måste beställa... Varför har jag då fått denna offert?

Prata med din elfirma. Mälarenergi kommer inte att göra något förrän de får en föranmälan från elfirman.

Ja, nätägaren ger dig offerten, det är inget konstigt.
Det är ju ngt som bara angår dig, inte elinstallatören. Den kostnaden ligger på dig som köper en anslutning.
Men det måste vara en behörig installatör som gör föranmälan och sen färdiganmälan. Sen den kontakten (och kostnaden) behöver du också ha.

Jo, Dom bygger bara du skriver under offerten, men dom släpper inte på spänning förrän installatören skrivit under Färdiganmälan. Fråga ME om det är ok att montera fasadskåpet på en plankställning så länge. Tänk på att skåpet måste vara bestyckat med jfb när du bara har ett uttag direkt utanför skåpet.

Schysst pris du fick förresten.

Mikael_L
bax skrev:
Schysst pris du fick förresten.
Jepp, är inte så mycket mer än kabelpriset typ ... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.