Har dom gamla plåtrören samma ytterdiameter som dom nya plaströren?

Patrik jag använde borr, stämjärm och multitool för att få plats med mitt. Jag har dock tjocka träväggar.

@Tobbe hos oss är plåtrören 16mm så gissar att Patriks också är det.

Nej dom har INTE samma ytterdiameter dom är 15,6 mm men det finns övergångsmuffar, använder man 16 mm muff på det g:a röret så glappar det och sitter inte fast. Risken är då mycket stor att det ska gå isär i framtiden om man använder fel skarvmuff.

Vi kan dra bort 4 tiondelar till 15.2 mm så inte passar det bättre heller.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Är alla plåtrör 15.6 mm? Mitt rör jag hade nu passade precis in i en röd elko 1.5 dosa. Röret är från ca 30-talet tror jag.

Se den lilla men dock tillrättavisning jag fick av GK100, hoppas att jag inte behöver stå och skämmas allt för länge det var ju en tid sedan rör, plast som plåt, hade en diameter på 15,2 mm och minnet börjar svikta. :o.

Lite bra och ha mått mm.

VP-rör (och gamla IP) = Plaströr
SP-rör = Stålrör (kallas även för pansarrör)
B-rör = Bergmanrör = tunnare metallrör med papp invändigt

SP-rören kan gängas med PG gäng (kallas i bland för pansargäng)

PG / Ytter dia. / Närmaste VP-rör
Pg 7 / 12.5 / vp 12
Pg 9 / 15.2 / vp 16
Pg 11 / 18.6
Pg 13.5 / 20.4 / vp 20
Pg 16 / 22.5 / vp 25
Pg 21 / 28.3 / vp 32
Pg 29 / 37.0 / vp 40
Pg 36 / 47.0 / vp 50

• Gilla
eal och 4 till
  • Laddar…
Snygg genomgång där HSP :)

Existerar de här övergångsmuffarna som elmont nämner? Har försökt hitta dem, men det verkar stört omöjligt.
Risken att en 16mm övergång ska gå isär inne i lättbetongen känns minimal, men som sagt så tycker jag om när saker är rätt.

HSP skrev:
Här är en muff 15,2-16mm

[länk]
Det e-nummret avregistrerades 2008-01-30

Enligt www.seg.se

E-nummer | Benämning | Typbeteckning | Leverantör | Enhet | Upplagd | Miljödok. | EAN
1400610 | ÖVERGÅNGSMUFF VP-RÖR | AJF570 | ENSTO BUSCH-JAEGER OY FIN | ST | 1985-09-19 | 2008-01-30

Tyvärr tror jag inte det finns överångsmuffar att få tag på längre hos någon grossist.

Där ser man.
Då får man kanske anta att 15,2 är ungefär lika med 16. I mitt fall lär ju alla eventuella skarvar byggas in i lättbetong/fix/puts, men det kan bli besvärligt för folk som har regelväggar.

Om man offrar några varv eltape så sitter nog muffen rätt bra, stoppar sedan dragfjäder åt "rätt" håll (i det smalare röret) fastnar den inte i skarven

Ja att E1400610 utgått tyder troligtvis på liten efterfrågan.

Har bara använt övergångsmuffar några enstaka tillfällen.
det jag kommer ihåg var ett större rot arbete i -50tals anläggning med massor av befintilga 15,2mm rör som skulle skarvas mot nya 16mm rör.

Mer vanligt är att använda 16mm muffar och sedan tejpa med riktig eltejp. samt se till att rören är väl förankrade på båda sidor om skarven.

Annars finns det ÖVERGMUFF SPSP-ÖGH den minsta E1407360 fungerar ned till 15,2mm har använt sådana vid något tillfälle, de har även en invändig stödhylsa. har för mej att de är ganska dyra
skarvmuff.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.