Hej,
Nått bra tips hur få det bra? Vill kunna använda befintliga kablar i det nya då det gamla är proppfullt. Finns det några centrum mått att gå efter tänkte köra en rot dosa bredvid.

Hur enklast att få bort kablarna från wago? Slita, jucka och dra?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

snurra wago motsols så släpper det väl?

Dra lätt och "vicka" ett halvt varv "höger-vänster", så lossnar dom men vrid inte helvarv för då är risken stor att ledarna går av. OCH du måste ha lite tålamod för det går inte fort att få loss dom.

elmont skrev:
Dra lätt och "vicka" ett halvt varv "höger-vänster", så lossnar dom men vrid inte helvarv för då är risken stor att ledarna går av. OCH du måste ha lite tålamod för det går inte fort att få loss dom.
Dra lätt vet jag inte om det är helt korrekt snarare dra inte hårt, lätt är för klent enligt hur jag tolkar lätt.
Vissa släpper lättare än andra jag tycker "färska" ledare ofta släpper lättare än äldre av någon orsak.

Ja du har helt rätt, det som är lätt för den ene kan ju vara hårt för den andre ;)

Jag brukar klippa upp dom, eller sprätta bort den genomskinliga plasten, sen en liten mejsel och öppna metallen så är det bara att dra ur.

leby skrev:
Jag brukar klippa upp dom, eller sprätta bort den genomskinliga plasten, sen en liten mejsel och öppna metallen så är det bara att dra ur.
Mm..har jag oxå fått gjort ibland. Blir inland galen då de sitter som berget. Nu blir det wago 222 istället.

Huvudfrågan är igentligen kopplingadosan :)

Är det de 3 befintliga kablarna som kommer uppifrån i bild som ska in i dosan?
Eller är det Wago`na som är fulla?

Ropia skrev:
snurra wago motsols så släpper det väl?
Nä, jag blanda ihop och trodde du menade den röda torix-hatten :-)

Men visst finns det wago med sånnadär "snäppen" som man fäller upp? då är det ju bara att dra ut?

Det var wago utan snäpp. Vred dem och spände uppåt så lossnade dem.

tommib
Ang kopplingsdosan så tror jag inte att det finns något standardmått. Det är ovanligt (i normala hus) att man sätter två kopplingsdosor bredvid varandra eftersom locken då överlappar.

Vad är det för kablar som ska mellan dosorna egentligen? De vita som man ser i bild ser lite tunna ut för att vara el, åtminstone två av dem.

Finns det inget annat sätt att lösa problemet? Utanpåliggande kulodosa där du tar bort botten kanske? Det ser i och för sig lite trångt ut med den där anslutande väggen.

Gick bra att borra, mätte lite och körde.

De vita är signal kablar från ett gammalt trådat larm som jag snart skall uppdatera. Bara jag bestämt mig :| . Neo eller Vanderbildt???!!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.