1 612 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ny central parallellt med gammal central.
Hej! Hade en liten fundering på hur man löser följande:
Från stolpen in i huset går det en N1XV 5g6mm2. Anslutningspunkt är TN-C, men går nu med jord och nolla ihop till första nya centralen, som sedan delas till jfb och jordplint. (bonde TN-S)
Men om jag nu måste köra min gamla DII-central ett litet tag till, hur gör jag då med den provisoriska matningen till den. (Gamla matningen är borta)
Den centralen har enbart möjlighet att köra TNC.
Och går jag bara fram med faser och nollan så klarar man inte kravet på 10mm2 PEN.
Observera att skåpen är vägg i vägg. Inga avstånd.
Jag är medveten om att man aldrig får gå från TN-S tillbaka till TN-C.
Från stolpen in i huset går det en N1XV 5g6mm2. Anslutningspunkt är TN-C, men går nu med jord och nolla ihop till första nya centralen, som sedan delas till jfb och jordplint. (bonde TN-S)
Men om jag nu måste köra min gamla DII-central ett litet tag till, hur gör jag då med den provisoriska matningen till den. (Gamla matningen är borta)
Den centralen har enbart möjlighet att köra TNC.
Och går jag bara fram med faser och nollan så klarar man inte kravet på 10mm2 PEN.
Observera att skåpen är vägg i vägg. Inga avstånd.
Jag är medveten om att man aldrig får gå från TN-S tillbaka till TN-C.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Du behöver helt enkelt köra med TN-C fram till gamla centralen, vilket innebär att du måste bryta mot en regel, antingen
- parallellkoppla N/PE vilket bryter mot regeln att PEN ska vara grön/gul, inte blå.
- lägga den blå N åt sidan och köra med 6 mm² PEN.
Vilket som är bäst eller minst fel har det tvistats om, så jag säger välj själv!
Varför är det förresten inte möjligt att sära på jord och nolla i den gamla centralen? Krävs det för omfattande omkopplingar, eller utgående TN-C-kablar?
- parallellkoppla N/PE vilket bryter mot regeln att PEN ska vara grön/gul, inte blå.
- lägga den blå N åt sidan och köra med 6 mm² PEN.
Vilket som är bäst eller minst fel har det tvistats om, så jag säger välj själv!
Varför är det förresten inte möjligt att sära på jord och nolla i den gamla centralen? Krävs det för omfattande omkopplingar, eller utgående TN-C-kablar?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Eller är den så gammal att den bara har en PEN-skena internt?Bo.Siltberg skrev:
Då kan man väl i vissa fall såga skenan i två? Men frågan är ju om det ger något i säkerhet givet att den ändå skall bort (och verkligen kommer bort) jämfört med de redan föreslagna metoderna.
Är det provisorium så är det väl inte hela världen om man parallellkopplar som i första alternativet? Men då ska det ju vara ett provisorium med löst hängande kabel ungefär, så det inte riskerar att bli ett permanentat provisorium.
Det är 3st gamla centraler som är ihopkopplade kors och tvärs. 1950-60 tal? 2st av centralerna går ej att separera PEN-skenan.
Men Bo: Köra TN-C från mätaren borde väll vara mest tydlig i detta fall? Detta är ytterst provisoriskt och under en begränsad tid. Jag är endå avsäkrad på 16A DII.
Men Bo: Köra TN-C från mätaren borde väll vara mest tydlig i detta fall? Detta är ytterst provisoriskt och under en begränsad tid. Jag är endå avsäkrad på 16A DII.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Njae, det är väl ändå bra att grejjorna sitter fast, även (eller kanske särskilt) om det är ett provisorium?Nerre skrev:
Men, nej, det kan ju näppeligen bli något problem under en övergångsperiod. PEN 10mm² är ju t ex främst för mekaniskt skydd under lång tid med höjd tagen för korrosion, krypning, att anslutningen skall bli stor nog för att ha marginal vid arbete etc. Dvs. riskerna blir stora först sett över flera decennier och tusentals installationer med många olika inblandade. Om det bara rör sig om ett ställe och några veckor, eller tom något år, så känns det ju som de är hanterbara på annat sätt. (Exv. genom inspektion.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Ja, det är en bra metod när arean inte är viktig, eftersom den är övertydlig om vad det handlar om. Parallellkopplade ledare kräver lite extra tydlig uppmärkning, men bara lite, grön/gul tejp runt båda t.ex.thorsken skrev:
Det bör kanske också sägas att, visserligen finns ett behov här, men det är inte behovet som tillåter att man bryter mot reglerna. Det låter sig göras enbart pga att inget av dessa två brott anses farliga på någon signifikant nivå. Och så är det tillfälligt.
Klicka här för att svara