Ska in med två centraler som ersättning för gammal diazed i källaren.
Förutsättningar: Mätarsäkring 20A, PEN
Blir lite snurrig i huvudet av alla trådar kring övergång mellan tn-c och tn-s och ledararea.
Gjort en förenklad skiss med faserna utelämnade.
(area 6mm på alla anslutningar) Har inte kollat förimpedansen men det är inte ute på landet iaf.
Några synpunkter?

• IMG_2125.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du har två parallella centraler där, inte en HC+UC.

I övrigt är det svårt att hantera så mycket synpunkter här. Ta in huvudledningen från mätaren i ena centralen, grena av från huvudbrytarens inkommande sida till andra. Lägg till en PEN-plint i den centralen där du grenar av och ta ut PE+N till bägge centralerna från den.

Exakt tänkte parallellkoppla. My bad. Men resten fattar jag inte. Jag delar ju upp PEN till tn-c vid mätaren o sen hålla PE o N separerade. Varför lägga en Pen-plint i första centralen? (Första centralen ligger 7 ledningsmeter från mätaren. Går alltså med 5ledare från mätaren till första centralen.
gjorde ett nytt schema för att förtydliga

• IMG_2126.jpeg
    Skapa konto
tommib
Om du går med femledare från mätaren så är det TN-S. Det är dock helt ok, då gör du uppdelningen vid mätartavlan.

PE direkt till PE-plint i Central 1, N tar du med fördel till en plint innan JFB. Från den N-plinten går du sedan vidare till dels alla JFB i Central 1 (just nu en, kan bli fler?), dels till utgående ledning mot Central 2. PE till Central 2 tar du från PE-skenan i Central 1. Faserna tar du på huvudbrytarens ingångssida (vanligen ovansidan).

Om det är smidigare att dela upp huvudledningen innan Central 1 kan man naturligtvis göra det också. Då använder man med fördel en vettig fördelningspint, typ EKS525 eller liknande.

Det är lite svårt att förstå dina ritningar, det hade varit lättare om du ritar centralkapslingarna som en ram och sedan skenor (N, PE) och ev apparater i dem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok tack för svar 😊 ber om ursäkt för ritningarna. Jag är lite skadad av att hålla på med annan typ av elektronik 😂

tommib
20260416_233529.jpg
Skapa konto

Här är ett, i mitt tycke, enklare sätt att rita det. Egentligen finns inget syfte med att rita ut JFB och N-plint efter JFB mer än för att öka förståelsen för hur kopplingen görs. Man behöver inte heller ha den där extra N-plinten innan JFB, det är mer en bekvämlighet till den dagen du behöver ha antingen flera JFB eller behöver lägga en grupp utanför av ett eller annat skäl. Man kan lika gärna göra som med faserna, gå vidare från första JFBns ingångssida till nästa JFB.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Här är ett, i mitt tycke, enklare sätt att rita det. Egentligen finns inget syfte med att rita ut JFB och N-plint efter JFB mer än för att öka förståelsen för hur kopplingen görs. Man behöver inte heller ha den där extra N-plinten innan JFB, det är mer en bekvämlighet till den dagen du behöver ha antingen flera JFB eller behöver lägga en grupp utanför av ett eller annat skäl. Man kan lika gärna göra som med faserna, gå vidare från första JFBns ingångssida till nästa JFB.
Ah exakt jag tänkte såklart lägga nollan vidare på jfb ingångssida. Tror jag e lite skada av att hålla på med förstärkare mm i musiksammanhang. Där
Är det mkt blockscheman typ där man rationaliserar bort en massa anslutningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.