575 läst ·
20 svar
575 läst
20 svar
Ny braskamin sotar igen
Är det nyinstallerat bör det ju vara ok. Jag märkte att vår kamin gick att röra på , stod liksom lös på golvet så då flyttade jag ut den och la dit en ny tätning i rökröret mellan kamin och murstock och då blev den bra.S Stev87 skrev:
Vi har självdrag, med fläktar på wc/badrum.H Hybro skrev:
Vi har även en källare med en fläkt som suger ifrån golvsocklar och upp i skorstenen. Jag har forskat lite mer idag och det ser ut som att det är samma kanal som man kopplat på kaminen på. Så det är nog tyvärr så att röret är delat numera vid kaminen och kanske då fläkten i källaren blåser upp sin luft vid kaminen och detta påverkar negativt.
Jag måste även säkerställa att ventilationen i källaren fortfarande fungerar så inte röret numera är pluggat.
Ja, ska försöka få tag på en kamera i veckan.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror att det kan vara bra att göra en kontroll själv för att få veta hur det egentligen ser ut nere i rökgången. Uppenbarligen provtrycktes bara installationen med rökpatron, men det säger bara att installationen är tät, inte att det finns tillräckligt drag.
För övrigt håller jag inte på och meckar med spjället vid eldning i annat än kakelugnar. Har du dessutom problem med dåligt drag är det inte bra att strypa draget ännu mer. Personligen eldar jag vedspisar, kaminer och öppen spis med rökgasspjället fullt öppet under eldning.
Upptäckte idag en fläkt i källaren som eventuellt är kopplad till golvsocklarna i källaren, isåfall trycker den luft upp vid kaminen och det kanske kan förstöra flödet. Jag måste även se över så ventilationen i källaren fortfarande fungerar.
Och... Hur stor är tilluften i huset?
Ja, det vet man inte utan att mäta, eller bedöma.
För lite tilluft i förhållande till all frånluft, så ryker det in. I vart fall tills brasan tagit sig ordentligt. Då blir det sug i skorstenen av uppåt- stigande heta rökgaser.
Själv har jag ca 2 Pa undertryck. Är rätt säker på att det rycker in vid uppstart om jag inte har tuben för ugnens friskluft helt öppen.
Tuben går in genom stenfoten genom krypgrunden och in under ugnen. Till och ikring ugnens sotlåda upp under rostret.
Eftersom ugnend tilluftsspjäll alltid är stängd, så ryker det aldrig in.
När elden falnat stänger jag spjället mellan ugn och skorsten, så inte värmen försvinner ut.
Ja, det vet man inte utan att mäta, eller bedöma.
För lite tilluft i förhållande till all frånluft, så ryker det in. I vart fall tills brasan tagit sig ordentligt. Då blir det sug i skorstenen av uppåt- stigande heta rökgaser.
Själv har jag ca 2 Pa undertryck. Är rätt säker på att det rycker in vid uppstart om jag inte har tuben för ugnens friskluft helt öppen.
Tuben går in genom stenfoten genom krypgrunden och in under ugnen. Till och ikring ugnens sotlåda upp under rostret.
Eftersom ugnend tilluftsspjäll alltid är stängd, så ryker det aldrig in.
När elden falnat stänger jag spjället mellan ugn och skorsten, så inte värmen försvinner ut.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden