575 läst ·
20 svar
575 läst
20 svar
Ny braskamin sotar igen
Sida 1 av 2
Hjälp!!!
Vi bor i ett gammalt hus, det fyller 90 år och har självdrag. när vi köpte huset var det vedeldning som gällde, men vi konverterade snabbt till jordvärme (vedpanna. Skorstenen är inte använd på 10 år.
Vi har precis installerat en braskamin, med ett ganska dåligt resultat.
När vi eldar i kaminen luktar det rök i huset och det sotar mycket på glaset tycker vi.
Jag har har provat att tända fyr på en bit papper först och ha det nära rökkanalen. Bara använt tändved för att säkerställa att veden är torr och brinner snabbt.
Jag har även haft ytterdörren öppen för att eventuellt motverka undertryck. Likt väl är det svårt att få brasan att ta sig, det brinner bra med luckan öppen lite och spjället på max, men när jag stänger lucka och minskar spjället lite blir det bara lukt och sot!
Vad kan tänkas vara fel?
Är det bara min hantering eller jag ska ringa sotaren eller dom som installerat kaminen?
Som det är nu kan jag inte använda kaminen utan lukt i stora delar av huset.
Vi har monterat en takhuv på skorstenen för många år sedan, då vet jag att jag fick ta bort en vindsnurra för att få på huven.
Man måste väl på något vis kunna kontrollera draget?
Sotaren var ute och bes anläggningen, jag var inte själv hemma men är det självklart att dom kontrollerar drag och sotar kanalen vid en nyinstallation?
Kaminen är av modell Contura.
Vi bor i ett gammalt hus, det fyller 90 år och har självdrag. när vi köpte huset var det vedeldning som gällde, men vi konverterade snabbt till jordvärme (vedpanna. Skorstenen är inte använd på 10 år.
Vi har precis installerat en braskamin, med ett ganska dåligt resultat.
När vi eldar i kaminen luktar det rök i huset och det sotar mycket på glaset tycker vi.
Jag har har provat att tända fyr på en bit papper först och ha det nära rökkanalen. Bara använt tändved för att säkerställa att veden är torr och brinner snabbt.
Jag har även haft ytterdörren öppen för att eventuellt motverka undertryck. Likt väl är det svårt att få brasan att ta sig, det brinner bra med luckan öppen lite och spjället på max, men när jag stänger lucka och minskar spjället lite blir det bara lukt och sot!
Vad kan tänkas vara fel?
Är det bara min hantering eller jag ska ringa sotaren eller dom som installerat kaminen?
Som det är nu kan jag inte använda kaminen utan lukt i stora delar av huset.
Vi har monterat en takhuv på skorstenen för många år sedan, då vet jag att jag fick ta bort en vindsnurra för att få på huven.
Man måste väl på något vis kunna kontrollera draget?
Sotaren var ute och bes anläggningen, jag var inte själv hemma men är det självklart att dom kontrollerar drag och sotar kanalen vid en nyinstallation?
Kaminen är av modell Contura.
Börja med luckan öppen och lite tändved. Bygg elden att blir större och större långsamt. Ger det tid. Har luckan på glänt tills det värkligen har tat sig.S Stev87 skrev:Bara använt tändved för att säkerställa att veden är torr och brinner snabbt.
Då kommer det nog funkar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Det låter som dåligt drag. Du bör ha fått ett protokoll i samband med godkännandet, står det något där? Har du själv varit uppe på taket och tittat/filmat ner i den aktuella rökgången?
Du skriver att det är självdragsventilation i huset. Då bör du se till att tilluftsventilerna är öppna när du eldar, det är en del av det luftflöde du behöver för att få drag upp i skorstenen.
Du skriver att det är självdragsventilation i huset. Då bör du se till att tilluftsventilerna är öppna när du eldar, det är en del av det luftflöde du behöver för att få drag upp i skorstenen.
Jag tycker jag provat det, och det luktar som sagt mycket rök i huset vilket inte känns bra med 2 små. Kan det vara så att man har för dåligt drag och t ex behöver en extra fläktH he-peter skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ska fråga det, det står inget om det på bes pappret, bara ”bes och rökgasprovning av ny kamin”V Vante skrev:
Jag vet att installatören filmade ner, men inte i vilken utrsträckning. Men dom var osäkra på installationen var möjlig p g a närhet till brännbar vägg, så dom filmade för att se var exakt kanalen gick om jag förstått rätt!
Jag skulle säga att dom inte når riktigt hela vägen upp, men ska dubbelkolla. Har släkt det nu pga röklukt
Börja med att kolla att det är helt tätt i rökkanalen mellan kaminen och murstocken. Hade själv stora problem med dåligt drag och att det rök in något fruktansvärt och det visade sig vara otätt där. Ny tätning och det blev som en ny kamin utan problem.
Inget på protokoll förutom röktrycksprovning.SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter som dåligt drag. Du bör ha fått ett protokoll i samband med godkännandet, står det något där? Har du själv varit uppe på taket och tittat/filmat ner i den aktuella rökgången?
Jag har inte filmat ner. Jag tänker att det bör sotare/installatör fixat.
Jag var med tre installationer av eldstäder och varje gång har sotaren bet mig proveldar och han har tittat. Det var liksom krav för godkännande att det går att eldar i eldstaden.S Stev87 skrev:
Vid en installation var det diskussioner om att det skulle blir tillräckligt med drag, eller inte. Det var som sagt innan installation och vi gick igenom hur vibtänkte göra installationen.
Efter installation vid proveldning visade det sig, att det blev bra drag och sotaren sa, att det blev mycket bättre än han trodde.
Vid teknisk inspektion skall den som är ansvarig för godkännande kolla om det finns drag enligt tillverkarens krav och att det fungerar.
Har sotaren proveldad?
Allt är nyinstallerat, så jag får be dom kontrollera det kanske.N nissebrun skrev:
Det fanns ett befintligt insats rör dom letat fram och anslutit sig på.
Nej, det har han inte. Jag vet att han kastade en rökbomb enligt sambo som var hemma, men ingen eldning.H he-peter skrev:Jag var med tre installationer av eldstäder och varje gång har sotaren bet mig proveldar och han har tittat. Det var liksom krav för godkännande att det går att eldar i eldstaden.
Vid en installation var det diskussioner om att det skulle blir tillräckligt med drag, eller inte. Det var som sagt innan installation och vi gick igenom hur vibtänkte göra installationen.
Efter installation vid proveldning visade det sig, att det blev bra drag och sotaren sa, att det blev mycket bättre än han trodde.
Vid teknisk inspektion skall den som är ansvarig för godkännande kolla om det finns drag enligt tillverkarens krav och att det fungerar.
Har sotaren proveldad?
Om jag vore i din sits skulle jag:
1. Tillfälligt ta bort takhuven,
2. Prova att värma skorsten innan nästa eldning (kan tex göras med en varmluftspistol liggande i kaminen minst en halvtimme)
3. Prova med annan ved, torr finhuggen och med ett par tänd kuddar eller liknande till upptändningen.
(tänd och elda helt enligt kamintillverkarens anvisning)
1. Tillfälligt ta bort takhuven,
2. Prova att värma skorsten innan nästa eldning (kan tex göras med en varmluftspistol liggande i kaminen minst en halvtimme)
3. Prova med annan ved, torr finhuggen och med ett par tänd kuddar eller liknande till upptändningen.
(tänd och elda helt enligt kamintillverkarens anvisning)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Jag tror att det kan vara bra att göra en kontroll själv för att få veta hur det egentligen ser ut nere i rökgången. Uppenbarligen provtrycktes bara installationen med rökpatron, men det säger bara att installationen är tät, inte att det finns tillräckligt drag.S Stev87 skrev:
För övrigt håller jag inte på och meckar med spjället vid eldning i annat än kakelugnar. Har du dessutom problem med dåligt drag är det inte bra att strypa draget ännu mer. Personligen eldar jag vedspisar, kaminer och öppen spis med rökgasspjället fullt öppet under eldning.