1 305 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Alltid rörinstallation vid ny braskamin i ny kanal?
Hej
Finns det någon sotare, eller skorstenskunnig person här, tro?
Jag har nu, i två olika hus, med befintliga eldningsalternativ försökt få tillåtelse att ha en braskamin till. På båda ställena var den kanalen som ska användas till det nya alternativet varit otät och rör behövs för att få tillåtelse att ha en braskamin. Men framförallt i ena fallet fick jag en stark känsla av att mannen ljög. För han motsade sig själv.
Så jag undrar, är det helt enkelt så att "de som bestämmer, högre upp i hierarkin" vill att alla nyinstallationer ska ha rör, kanske för att det anses säkrare eller dylikt eller får någon någonsin tillåtelse nu för tiden att installera en till braskamin i en ny kanal utan rörinstallation?
Någon här som fått tillåtelse utan rör?
Jag har nu, i två olika hus, med befintliga eldningsalternativ försökt få tillåtelse att ha en braskamin till. På båda ställena var den kanalen som ska användas till det nya alternativet varit otät och rör behövs för att få tillåtelse att ha en braskamin. Men framförallt i ena fallet fick jag en stark känsla av att mannen ljög. För han motsade sig själv.
Så jag undrar, är det helt enkelt så att "de som bestämmer, högre upp i hierarkin" vill att alla nyinstallationer ska ha rör, kanske för att det anses säkrare eller dylikt eller får någon någonsin tillåtelse nu för tiden att installera en till braskamin i en ny kanal utan rörinstallation?
Har kanalen blivit provtryckt?C CaJohn skrev:Hej
Jag gjorde det för några år sedan. Tillståndet var inga problem då kanalen var i bruk. Sedan använde jag en fristående sotare för att få den besiktigad och godkänd då jag har dåliga erfarenheter av kommunens sotare.
Sen måste man kollar uppe på vinden avstånd till balkarna och om den är putsat. Tror det krävs att den är putsat nu. Och även genomföring mellantak osv. Om man har rör (isolerat med vermiculit) blir allt lättare med avstånd etc.ylven skrev:
Du kan använda annan "sotare" till ex från annan kommun för att göra slutbesiktning efter installation. Jag brukar göra så.
Bäst är att prata med den som skall göra besiktningen innan man kör igång. Om han kommer godkänna.
HejH he-peter skrev:Sen måste man kollar uppe på vinden avstånd till balkarna och om den är putsat. Tror det krävs att den är putsat nu. Och även genomföring mellantak osv. Om man har rör (isolerat med vermiculit) blir allt lättare med avstånd etc.
Du kan använda annan "sotare" till ex från annan kommun för att göra slutbesiktning efter installation. Jag brukar göra så.
Bäst är att prata med den som skall göra besiktningen innan man kör igång. Om han kommer godkänna.
Tack för era svar. Här är det ju tyvärr redan kört. 😊
Jag var ute efter principen. Jag tror nämligen att "det ska vara rör" nu för tiden och ville mest få det bekräftat. Men de som vet vågar troligen inget säga.
Nej, behövs inget rör.C CaJohn skrev:
Fick ny eldstad hemma hos mig nov 2023. Gamal murat skorsten, inget rör.
Renoverade skorsten för något år sedan när jag satte in kassett i öppen spis. Själva skorstenen glidgöts för att få tät.
Den öppna spisen delade skorsten med oljepannan som ej finns kvar så det var en först en rökkanal med horisontell förflyttning någon meter. Där satte de rör för det var mycket enklare.
Den öppna spisen delade skorsten med oljepannan som ej finns kvar så det var en först en rökkanal med horisontell förflyttning någon meter. Där satte de rör för det var mycket enklare.
HejA Anaii skrev:Renoverade skorsten för något år sedan när jag satte in kassett i öppen spis. Själva skorstenen glidgöts för att få tät.
Tack.
Ja, jag läste att för bör inte böjas mer än 45 grader, så det var nog en klok lösning. 😊
Skulle du bli gladare om du ”fick lov” att glidgjuta skorstenen i stället?C CaJohn skrev:
Den måste ju vara tät och även klara brandskyddskraven utvändigt längs hela sin längd (vind, bjälklag etc).
Fick du några andra anmärkningar?
Du får väl ta offerter på båda lösningarna och jämföra priset.
Min fråga gäller bara principen. Inget annat.blackarrow skrev:
Jag har bara fått en känsla av att rör är vad "de som bestämmer" vill att alla ska ha. Kanske av säkerhetsskäl, en god grundtanke. Men att man på så sätt, som sotare, tvingas ljuga om kanalen faktiskt är tät. Vilket var känslan jag fick i ett av fallen.
Nyfikenhet. Bara nyfikenhet drev mitt inlägg. 😊
Det är helt omöjligt att säga utan några givna förutsättningar om det är befogat att sätta in rör eller inte. Har kanalen varit kopplad på en eldstad tidigare? Är den i gott skick? Det är flera faktorer som spelar in och allt regleras av bygglagstiftning och standarder. Om det är någon som varit och kollat så sa de väl vad problemet var? Det finns inga högre upp i hierarkin än den som utför installationsbesiktningen.
Klicka här för att svara