D Dkvist skrev:
Detta är väl rent juridiskt inte möjligt?
Servitutsrätt ges mellan fastigheter och inte individer, således påverkas inte flytten av ena parten servitutets verkan?
Varför inte? Servitutet ger ju bara grannen rätt att ha ledningar på TS fastighet och att ta vatten från den nya brunnen. Det gäller mellan mellan fastigheterna.

Det separata avtalet reglerar i princip "hjälpen att leverera vattnet". Det gäller mellan TS och grannen personligen. Ett smart sätt att se till att grannen uppfyller sin del och inte åker snålskjuts på TS.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Servitutsrätt ges mellan fastigheter och inte individer, således påverkas inte flytten av ena parten servitutets verkan?
Borde väl fungera om servitutet bara ger rätt till vatten, men man inte skapar en gemensamhetsanläggning för vattenbehandling och distribution?

Driften fixar man med ett avtalsservitut, icke inskrivet på fastigheten.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Borra varsitt hål på egen mark med egen utrustning.
Gemensamhetsanläggningar ställer till problem eller konflikter förr eller senare.
Vi läser ju mest om de fallen. Men det kan också fungera väldigt bra under årtionden och spara en hel del pengar, men det är ingen som direkt rapporterar in det.

Jag skulle kanske lägga till något om vattenmängden, bara så att det blir reglerat att det är för vanligt hushållsvatten och dimensionerat för hur ni har det just nu. Så att det inte blir problem/orättvis om mängderna längre fram blir helt annorlunda när det hyrs ut, blir permanentboende, campingplats, lantbruk osv.

Det kan annars skava lite om det blir underhållskostnader eller i värsta fall vattenbrist.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag skulle kanske lägga till något om vattenmängden, bara så att det blir reglerat att det är för vanligt hushållsvatten och dimensionerat för hur ni har det just nu. Så att det inte blir problem/orättvis om mängderna längre fram blir helt annorlunda när det hyrs ut, blir permanentboende, campingplats, lantbruk osv.
Rätt, en vattenmätare bakom backventilen löser det.
IMG_20260825_185016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom är inte dyra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Två separata tyckvakter, med då får ena fastigheten spänning till tryckvakten från den andra, vilket man nog inte vill med 240v.
Nja, spänningen blir väl bara ihopkopplad om båda fastigheterna samtidigt vill ha pumpen igång, det är ju på sekundärsidan av tryckvakten ( strömmen til pumpen) som dom kan sammankopplas.

Problemet med AC är att den är riktnings okänslig, DC kan ju enkelt blockeras med en simpel diod.

Det går väl att förhindra om man sätter in en enkel kontrollkrets som
Kollar om pumpen redan har ström ( från grannen, på sekundärsidan)
Om så, aktivera inte mitt relä ( grannen pumpar nu vatten både til sig och mig, win for me😆)

Eller så styr man också en växelventil som ser till att vattnet bara går till den som faktiskt ger ström till pumpen.

Det går att lösa med lite elektronik, frågan är, är det värt det?

Redigerat:
Claes Sörmland
D Dkvist skrev:
Jodå det finns inget tvång att teckna ett servitut vad gäller tillgång till pumpen i brunnen. Det går utmärkt att avtala om annat mellan fastigheternas nuvarande ägare.

• Gilla
Fjällgossen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
Borde väl fungera om servitutet bara ger rätt till vatten, men man inte skapar en gemensamhetsanläggning för vattenbehandling och distribution?

Driften fixar man med ett avtalsservitut, icke inskrivet på fastigheten.
Vill man skapa en gemensamhetsanläggning som inkluderar båda fastigheterna på lika villkor så krävs en förrättning enligt anläggningslagen. Känns 200 tkr i förrättningskostnad attraktivt för TS? Jag gissar inte.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Fattade först inte vad en "premiumprofilerad" mäklare var , tänkte det var nån som gör det dyrare för både säljare och köpare

Hur som helst
Bygglov inkluderas inte i undersökningsplikten har jag lärt mig här på forumet. Om inget annat sägs kan du som köpare utgå ifrån att alla nödvändiga bygglov finns..

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Frerider
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattade först inte vad en "premiumprofilerad" mäklare var , tänkte det var nån som gör det dyrare för både säljare och köpare

Hur som helst
Bygglov inkluderas inte i undersökningsplikten har jag lärt mig här på forumet. Om inget annat sägs kan du som köpare utgå ifrån att alla nödvändiga bygglov finns..
Fel tråd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.