14 247 läst ·
89 svar
14k läst
89 svar
Ny blå skruvdragare...
FAN! Varför skickade du den där tyska FC-länkenMathiasS skrev:
Jag har 2 st GSR 18-2 LI och en GDR. GDR använder jag faktiskt väldigt ofta. Den knackar ju först när den behöver... Så de första gängvarven när man skruvar saker knackar den inte. Men den går inte att borra med då... Så en GDR känns givet att du ska köpa. Men nu blir det väl att man köper en sån där FC också.. För billigt för att inte göra det :/
Jag brukar dra fram en stor murarhink och dra med mig alla tre skruvdragarna när jag ska göra något. Är så gött att kunna ha borr i ena för att förborra och sen en torx i GDR:en och så har man en tredje grej i sista maskinen
Och som du skrev, man vill ju inte ha massa olika batterier att behöva ladda. Gött att kunna använda samma överallt.
Blev också sugen
Tror ni den duger till att borra i betong för spikplugg? Har en källarsockel jag tänkte klä in med sockelskivor.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Det finns massa argument för varför man måste ha en ny blå maskin hela tiden. Köpte själv en GLM50C för ett tag sedan och hittar ständigt nya användningsområden. FC-fästet är säkert påkostat och vinkelchucken såg ju väldigt användbar ut.
Jag köpte också en GLM50C för 1,5 år sedan. HELT NÖDVÄNDIG minst sagtJohan Gunverth skrev:
haha fyfan vilka veka själar ni är. Jag har ju åtminstone bara en skruvdragare idag så det är ju givet att man behöver en till. Förstår inte varför jag levt i denna misär så länge.
Har monterat skåp etc i garaget de senaste dagarna och jag har helt tröttnat på att byta mellan bit och borr. Och ännu värre, i helgen under en fritidsaktivitet tvingades jag borra med min Bosch och skruva med en en Makita, bara för att jag inte hade två maskiner själv. Usch.
Har monterat skåp etc i garaget de senaste dagarna och jag har helt tröttnat på att byta mellan bit och borr. Och ännu värre, i helgen under en fritidsaktivitet tvingades jag borra med min Bosch och skruva med en en Makita, bara för att jag inte hade två maskiner själv. Usch.
Spontant så skulle jag svara nej. Det duger inte att borra i betong med. Till mina betongväggar hemma använder jag en borr-hammare. Jag har en som är lik denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001097/TotalControl skrev:
Har fungerat i 5+ år än
Om man ska ha en borrhammare har jag faktiskt god erfarenhet av Makita. Har en 2470t som käkat all betong jag provat med upp till 20mm borr. Sjukt effektiv maskin.
Motsvaras idag av något liknande denna https://www.proffsmagasinet.se/verk...elT2us5GPKz-I4hSWDXIFOWiZIAdSiuBoCbfgQAvD_BwE
Motsvaras idag av något liknande denna https://www.proffsmagasinet.se/verk...elT2us5GPKz-I4hSWDXIFOWiZIAdSiuBoCbfgQAvD_BwE
Har denna maskin och den känns OK, det jag har att anmärka på att jag tycker den är lite aggressiv, svår att finlira med.. men å andra sidan är det en lite kralligare maskin som kanske inte är tänkt att finlira så mycket med.MathiasS skrev:
Fyfan synd. Letade anledning till köp
Jag har både en borrhammare och en bilmaskin med borrfunktion men såjävla stora att hantera.
Det funkarT tobbbias skrev:
Finns film i den här tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-testa-en-bla-bosch-gsr-18-v-ec-fc2.258034/
Hmm, är också sugen på att uppgradera. nuvarande 18V dragare håller jag som medskyldig till att mina handleder är kass. Strategin är numera hålsåg och borrning med den och att skruva med 12V slagskruvdragaren. Liten och smidig och orkar det mesta utom riktigt grova skruv.
Det hade ju varit smidigt att kunna borra i betong utan att släpa fram borrhammaren med sladd ibland - det måste medges. Men är det då FC-maskin vi pratar om (Har de inte rört till beteckningarna på sistone eller är det jag som börjat bli trög?)
Helst vore ju ett nakenpaket med en GDX optimalt, har ju redan batterierna och det är snart dax att ta av vinterkängorna på bilen....
Det hade ju varit smidigt att kunna borra i betong utan att släpa fram borrhammaren med sladd ibland - det måste medges. Men är det då FC-maskin vi pratar om (Har de inte rört till beteckningarna på sistone eller är det jag som börjat bli trög?)
Helst vore ju ett nakenpaket med en GDX optimalt, har ju redan batterierna och det är snart dax att ta av vinterkängorna på bilen....
Du menar typ detta?mexitegel skrev:
Hmm, är också sugen på att uppgradera. nuvarande 18V dragare håller jag som medskyldig till att mina handleder är kass. Strategin är numera hålsåg och borrning med den och att skruva med 12V slagskruvdragaren. Liten och smidig och orkar det mesta utom riktigt grova skruv.
Bosch Professional Akku Bohrschrauber GSR 18V-60 FC (Ohne Akku, 18 Volt, Schrauben-∅ max.: 10 mm, Drehmoment max.: 60 Nm, in L-Boxx) + Bosch Professional 43tlg. Schrauber Bit Set (Zubehör für Elektrowerkzeuge) https://www.amazon.de/dp/B07LGZYCYC/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_7BoMCbN62HQAZ
Med en GDX på sidan om?
Mycket trevlig byta hjul kompis