MathiasS MathiasS skrev:
Ser nu att det faktiskt går att köpa FC varianten till rimligt pris.

[länk]

Jag har ju redan en maskin med 1,3Ah batterier och om man skaffar en till med två 4Ah så lär ju det räcka mer än väl.
€349 får anses riktigt bra (y)

Ett standard 4 resp 5Ah batteri, väger dessa lika mycket?

På vissa, äldre tror jag, modeller står det fc2. Nu finns det väl bara en FC variant? Dvs till 18v60 så finns ingen fc2 utan bara fc?

MathiasS MathiasS skrev:
Ett standard 4 resp 5Ah batteri, väger dessa lika mycket?

På vissa, äldre tror jag, modeller står det fc2. Nu finns det väl bara en FC variant? Dvs till 18v60 så finns ingen fc2 utan bara fc?
Jag gissar du har helt rätt ang. FC2 och FC, första varianten, som jag tursamt nog vann här, hette FC2, och numera är det bara FC och med metallchuck istället för plast som är med i mitt kit.

Jag har inga 5Ah batterier men kan kolla skillnaden mellan 4Ah och 6Ah efter gröten om du vill?

<edit>
Gröten uppäten och batterier vägda, det som slog mig mest var att våran köksvåg var väldigt oprecis och diffade en hel del i en mätserie.
Nånstans runt 20-30g skillnad fick jag, Bosch anger 600 resp. 620g för 4/6Ah. Mina vägningar låg under 500g med reservation för att vågen är helt totalt j_vla kass.. :)

Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok grymt bra, då kan man iaf välja batterikombo utan att fundera på vikten. Iaf när man väljer mellan 4 5 6. Tar en sväng förbi lokala Woody för att klämma lite på maskinerna.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har du tittat på varianterna med EC-motor? Små, men mördarstarka. Har också lite sug att uppgradera min gamla 12VE-2 HD.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har du tittat på varianterna med EC-motor? Små, men mördarstarka. Har också lite sug att uppgradera min gamla 12VE-2 HD.
Även Bosch GSR 18V-60 FC är borstlös (EC). (y)
Jag använder mina 10,8/12V mest, men för tex hålsågning, grövre borrning och skidborstning ;) känns det som 18V inte sitter i vägen. :)

Aha! Jag ser att det inte kallar EC-varianterna för ”EC” längre. De jag testade för ett tag sedan har utgått.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Aha! Jag ser att det inte kallar EC-varianterna för ”EC” längre. De jag testade för ett tag sedan har utgått.
Nej när de lanserades hade dom ju med EC i modellbetecningen, nu får man läsa på maskinen eller i specen. :)
Min FC2 heter 18V-EC FC2 tex.

Ja, EC är borta nu. Och FC2.

Har tittat lite på 12V-maskinerna också, de som ser ut som gamla 10.8V, men även om dessa blivit lite kralligare nu så får jag rysningar bara jag tänker på denna sort - 10,8v-maskinen var i det närmaste oanvändbar för mig.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, EC är borta nu. Och FC2.

Har tittat lite på 12V-maskinerna också, de som ser ut som gamla 10.8V, men även om dessa blivit lite kralligare nu så får jag rysningar bara jag tänker på denna sort - 10,8v-maskinen var i det närmaste oanvändbar för mig.
De nya 12V är ju omdöpta 10,8or som jag gissar du vet.
I USA hette 10,8orna 12V från början.

Jag skruvar trall och skivmaterial och monterar möbler mm med de små, men ska det borras större hål eller hålsågas så åker 18V fram.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Japp men nu har jag ju blivit lite sugen på en FC....

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Fasen vad svårt det var att hitta en butik med en FC på hyllan - den vanliga 18v60c kändes dock kanon och var kortare än min gamla. Om FC inte är avsevärt längre blir den perfekt.

MathiasS MathiasS skrev:
Japp men nu har jag ju blivit lite sugen på en FC....
Tänk på att multifunktion alltid innebär multikrångel. :D

Fast lös chuck har ju funnits länge, det borde vara strulfritt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.