Hej alla!
Jag behöver alla tips och trix jag kan få!
Saken är den att jag behöver byta ut altandelen på vår baksida. Problemet är bara det att vi har ett uterum som står på ena delen av altandäcket.
Min önskan är att riva just altandelen och bygga en ny med nya bärlinor och grövre dimension på trallvirket. Vill dock inte behöva riva själva uterummet (som redan var byggt när vi flyttade in). Jag vill heller inte få en nivåskillnad eller ful skarv mellan uterum och altandäcket. Min första tanke var nämligen att kapa trallen längs med kanten på skenan till skjutdörrarna.
Det jag tänkt är att plocka bort innergolvet i uterummet (ska ändå byta ut det mot ett nyttt) samt skjutdörrar och skenan till dessa för att sedan kunna byta ut trallvirket genomgående både i uterummet och på altanen. Problemet är då att det grövre trallvirket gör att skjutdörrarna inte längre kommer att passa.
Vad har ni andra forummedlemmar för idéer på hur detta kan göras på bästa sätt, hur skulle ni gå tillväga?
Bifogar några bilder på hur det ser ut idag:
Tack på förhand!
Jag behöver alla tips och trix jag kan få!
Saken är den att jag behöver byta ut altandelen på vår baksida. Problemet är bara det att vi har ett uterum som står på ena delen av altandäcket.
Min önskan är att riva just altandelen och bygga en ny med nya bärlinor och grövre dimension på trallvirket. Vill dock inte behöva riva själva uterummet (som redan var byggt när vi flyttade in). Jag vill heller inte få en nivåskillnad eller ful skarv mellan uterum och altandäcket. Min första tanke var nämligen att kapa trallen längs med kanten på skenan till skjutdörrarna.
Det jag tänkt är att plocka bort innergolvet i uterummet (ska ändå byta ut det mot ett nyttt) samt skjutdörrar och skenan till dessa för att sedan kunna byta ut trallvirket genomgående både i uterummet och på altanen. Problemet är då att det grövre trallvirket gör att skjutdörrarna inte längre kommer att passa.
Vad har ni andra forummedlemmar för idéer på hur detta kan göras på bästa sätt, hur skulle ni gå tillväga?
Bifogar några bilder på hur det ser ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
Hej!H HRico skrev:
Jag gjorde som så att jag drog en linje på utsidan av skenan på gamla trallen. Därefter lyfte jag ur skjutdörrarna och skruvade loss skenan.
Sedan mätte jag 2 cm in (vill jag minnas) från redan dragna linjen och drog en ny linje (som då hamnade in under där skenan satt.
Därefter sågade av alla trallbrädor med sticksåg genom att följa nya linjen 2 cm in.
Det gjorde att det gick att lyfta bort den gamla altandelen. När den var borta skruvade jag tillbaka skenan.
Jag sågade till och byggde en mall av en bit ny bärlina och en bit av nya trallvirket som jag skruvade ihop för att få totala höjden av nya träkonstruktionen.
Arbetet som följde var ingen höjdare. Jag hade i alla fall ut bärlager/grus på fyra punkter i en första rad närmast uterummet, fördelade på sträckan från husväggen och ut till där uterummet slutade. Jag började jobba med gruset och plattan närmast husväggen.
Bärlagret/gruset packade jag genom att först fukta med vatten och sedan lägga ut en 30x30 trädgårdsplatta som jag grovjusterade med gummiklubba så att jag såg att mallen med regeln och trallen gick in under skenan. Det krävdes mer grus som fuktades följt av bankande med klubban för att sakta bygga på stödpunkten och höja plattan tills dess att mallen som stod på plattan gick att skjuta in så trallbiten kom in under skenan utan att det glipade något.
Med hjälp av långpass och en hel del tålamod gjorde jag sedan färdigt de tre nästkommande plattorna i första raden närmast uterummet så att alla plattor var i våg sinsemellan och så att mallen med trallbiten gick in lika tight under skenan på alla fyra plattor.
Utifrån den första raden var det ”bara”att se till så resterande stödpunkter/plattor hamnade i våg både i längd- och djupled, tror det var 16 plattor sammanlagt.
Det var mycket väga av med vattenpass, både varje platta för sig och så i förhållande till varandra.
Resultatet blev det att när bärlinorna var på plats så kunde jag ta trallbräda efter trallbräda där jag först vinklade dem lite nedåt för att sticka in änden under skenan och sedan bara lägga ner trallbrädorna mot bärlinorna och skruva fast. Jag fick till höjden på plattorna så pass exakt att trallen trycktes lätt mot undersidan på skenan utan att skenan påverkades i höjdled.
Slutresultatet blev väldigt bra, långt bättre än vad jag trodde jag skulle klara av. Skenans yttersta kant fick stöd av nya trallen och bärlinorna som jag placerade så nära uterummet som möjligt.
Jag hoppas denna redogörelse kan vara till hjälp.
Lycka till!
Stort tack för ingående svar.
Hade själv inte tänkt att byta bärlina/reglar. Men befintlig trall är endast 20 mm, och är rädd att jag får problem vid anslutning mot/under skjutpartierna. Vill helst slippa sänka reglarna och även att demontera skjutpartierna, men det var kanske önsketänkande 😄
Hade själv inte tänkt att byta bärlina/reglar. Men befintlig trall är endast 20 mm, och är rädd att jag får problem vid anslutning mot/under skjutpartierna. Vill helst slippa sänka reglarna och även att demontera skjutpartierna, men det var kanske önsketänkande 😄
Det var så lite! 🙂H HRico skrev:
Ah okej.
Ja jag har full förståelse för att du gärna undviker sänkning. Är en hel del jobb med det.
I vårt fall så var allt i så pass dåligt skick att vi inte hade så mycket att välja på.
Hoppas du hittar en lösning så det blir en ny altan.
Klicka här för att svara