23 604 läst ·
261 svar
24k läst
261 svar
Nu sticker elpriserna uppåt
Lyssna på vetenskapen! brukar en känd klimataktivist säga. Jag tycker att det är en utmärkt bra idé, så om man accepterar vetenskapens budskap om global uppvärmning så ska man väl också acceptera vetenskapens budskap om säker och fossilfri elproduktion?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Problemet med folk som säger att man ska lyssna på vetenskapen, som Greta Thunberg, är att de ofta satt upp politiska mål först, som ett temperaturmål och vissa vägar man inte vill ta för att nå det. Då kan man förstås förnumstigt säga att sig lyssna på vetenskapen, men det är en vetenskap som är kringskuren i vad den tillfrågas om.
Du generaliserar för mycket. Jag tycker att man ska lyssna på vetenskapen, men jag har faktiskt ingen dold politisk agenda. Det är rätt korkat att först sätta upp ett mål för vad man ska göra och sen försöka hitta vetenskapligt stöd för det.
Jag tycker att vi ska ge Thunberg chansen att visa att hon menar vad hon säger, men inte låta henne slippa undan om hon slingrar sig.
Fast i grunden tycker jag nog att en tonåring borde få vara tonåring och inte kastas ut i en mediecirkus av sina föräldrar.
Jag tycker att vi ska ge Thunberg chansen att visa att hon menar vad hon säger, men inte låta henne slippa undan om hon slingrar sig.
Fast i grunden tycker jag nog att en tonåring borde få vara tonåring och inte kastas ut i en mediecirkus av sina föräldrar.
Jag tycker man ska lyssna på vetenskapen (=främst naturvetenskapen) men den vetenskapliga processen kan bara svara på vissa typer av frågor. Och det tar lång tid. Den kan t ex sällan ge svar på hur man väljer väg när olika icke kvantifierbara värden måste vägas mot varandra.
Och om man med att lyssna på vetenskapen menar med att lyssna på det samtida vetenskapssamhällets konsensus i värderingsfrågor så har man nog inte riktigt förstått vad man säger. Är man säker på att man vill lyssna på värderingarna som kokar fram när ett gäng egocentriska och karriärsorienterade auktoritära folkpartister hänger med ett litet gäng marxister som inte längre vill prata klass? Det är liksom där akademin har hamnar rent kulturellt i dag, både i Sverige och i andra västländer. Kanske inte gänget som som ska staka ut vägen framåt och ersätta den liberala demokratin.
Och om man med att lyssna på vetenskapen menar med att lyssna på det samtida vetenskapssamhällets konsensus i värderingsfrågor så har man nog inte riktigt förstått vad man säger. Är man säker på att man vill lyssna på värderingarna som kokar fram när ett gäng egocentriska och karriärsorienterade auktoritära folkpartister hänger med ett litet gäng marxister som inte längre vill prata klass? Det är liksom där akademin har hamnar rent kulturellt i dag, både i Sverige och i andra västländer. Kanske inte gänget som som ska staka ut vägen framåt och ersätta den liberala demokratin.
Nu kommer du inte på vetenskapsfilosofi. Vad är vetenskap?
I sammanhanget global uppvärmning och elproduktion så hamnar vi definitivt i naturvetenskap vilket är ganska tryggt för då behöver vi inte ha en diskussion om vad vetenskap är.
Sidospår: det går givetvis att studera värderingar vetenskapligt, men själva värderingarna behöver inte nödvändigtvis ha något med vetenskap att göra.
I sammanhanget global uppvärmning och elproduktion så hamnar vi definitivt i naturvetenskap vilket är ganska tryggt för då behöver vi inte ha en diskussion om vad vetenskap är.
Sidospår: det går givetvis att studera värderingar vetenskapligt, men själva värderingarna behöver inte nödvändigtvis ha något med vetenskap att göra.
Lennart Bengtsson, professor i dynamisk meteorologi vid universitetet i Reading, Storbritannien, tidigare chef vid Max Planckinstitutet för meteorologi i Hamburg och har forskat om klimatet under sextio år. Inte fullt så alarmistisk som MPNötegårdsgubben skrev:
Just i detta nu har jag -21 grader ute och +22 inne
17% År inte obetydligt i syd där det saknas el!Fario skrev:
De mindre vattenkraftverken är effektmässigt underutbyggda. Ett tidigare examensarbete vid KTH har visat att 80 procent av den småskaliga vattenkraften kan öka sin effekt. Ett sådant effekttillskott vintertid vore förstås mycket välkommet. Särskilt då de flesta vattenkraftverken finns i södra Sverige där behovet är större än elproduktionen.
Under timmen med det största elbehovet under vintern 2020/2021 står den mestadels småskaliga vattenkraften för 17 procent av den tillgängliga effekten i Sydsverige (elområde 4). Detta enligt Svenska kraftnäts prognos för kraftbalansen under innevarande vinter. Den redan väsentliga kapaciteten kan alltså ökas betydligt genom utbyggd effekt i vattenkraftverken.
Frågan är om du och dom menar de 1000 minsta verken, eller om det här menas de vattenkraftverk som är större än de 1000 minsta men mindre än de 500 största ...K kest skrev:
Det Fario menar, som jag också har snappat upp, är att det finns 1000 pyttesmå vattenkraftverk, som inte tillför något att tala om till den nationella energiförsörjningen, de är mest att betrakta som små hobbyprojekt.
Jag vet ett sådant som förser typ 4 fastigheter med ström, som inte alls är inkopplade i det nationella nätet, så det verket kan inte bidra med en endaste mikroW till något av elområdena.
I Sverige har vi 2100 kraftverk och av dessa räknas 1900 kraftverk som småskaliga. De 1030 som nämnts tidigare är de allra minsta med en effekt på mindre än 125 kW (de minsta har en effekt som en gräsklipparmotor och de största som en standard personbil).
Dessa minstas bidrag är alltid obetydligt.
Dessa minstas bidrag är alltid obetydligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Visst gör jag det, så låt mig förtydliga något innan jag lämnar denna OT-diskussion.P pmd skrev:
Jag tycker också att man ska lyssna på vetenskapen, men det är inget jag tjatar om när jag är politisk, för det politiska kommer ofta före vetenskapen (i alla fall före naturvetenskapen, som väl egentligen är vad som avses). Prioriterar man exempelvis global välståndsutveckling framför planetär status quo så är det ett politiskt val som får konsekvenser för hur man ska hantera vetenskapliga fakta.
Det är inte en fråga som jag tycker att vi ska lägga i händerna på en 17 åring (det är exempelvis därför sådana inte har rösträtt) och den mediala cirkus som är kring Greta Thunberg är med all sannolikhet inte bra för henne, men media är förstås inte mogna nog att inte slita sönder sin guldkalv och hennes föräldrar är uppenbarligen inte bättre de. Men nu är hon den politiska symbol hon är, och då är det rimligt att man förhåller sig till henne även om man inte håller med.
Då blir det tuffare nu för dig då när rörliga elpriset är uppe på 70 öre!!!A amoreex skrev: