12 379 läst ·
182 svar
12k läst
182 svar
Nu ska du få meddelande om en kriminell skriver sig hos dig
Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. =)Alfredo skrev:
Ja så långt är vi helt överens. Dock går tiden fortare än man tror och jag har för mig att folkbokföringsbrott finns med i lagboken sedan 2018.
Fast det har man/de alltid kunnat kolla. Men visst är det en skillnad i hur enkelt det går och hur snabbt många kan kontrolleras. Det håller jag med om. Som en anhängare av envars rätt att ta del av allmänna handlingar ser jag dock denna förenkling som något positivt.
Jag har nog svårt att indigneras speciellt av detta. I min värld äger man inte en adress. Innan "nymodigheten" med lägenhetsnummer hittades på kunde massvis av människor vara helt korrekt skrivna på samma adress/trappuppgång/hyreshus och ingen blev då störd av att andra var skrivna på samma adress som en själv. Jag störs lika lite av det idag.
Skatteverket tar dock inte det på allvar, har erfarenhet av det.
Jag ser det delvis som negativt att man kan anonymt ta reda på allt om en person, alltså den delen att ingenting alls registreras.
Och jo jag anser att jag äger min adress alltså min villa. Jag har betalt lagfart och hela faderullan för att äga min villa med tillhörande mark och därav så bestämmer jag vem som skriver sig här.
På hyresrätt anser jag också att man har rätten som hyresgäst på sin sida att bestämma vem som bor i sin lägenhet. Och där är min anledning också av erfarenhet att en person skriver sig på annan adress men bor kvar där den gör för att de ska fuska till sig bidrag. Och i trådens start kriminella.
Den delen har utvecklats till bedrägerier och fuffens enbart. Om en person inte vill vara anträffbar kan den skriva sig på poste restante.
Det handlar om bedrägeri.Alfredo skrev:
Om jag har barn med den jag bor med men skriver mig hos dig så kan mamman plocka ut bidrag för att dra ett väldigt enkelt exempel. Men jag bor i detta fallet kvar hos mamman såklart.
Jag vill iallafall inte ha en bedragare skriven hos mig =) I vårt verkliga fall knacka ju kronofogden på hos mina föräldrar för att en idiot skrev sig där. Det ställer till det, och kunde blivit ännu värre.
Är det så hemskt att någon knackar på och frågar efter en peson? Naturligtvis är det bra om man underlättar att avslöja bedrägerier. Men jag ser inte att dina föräldrar blev drabbade i det här fallet.
Om fler bananer haft din pondus och stake hade vi sluppit leva i en bananrepublik!Rkarlsson skrev:Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. =)
Skatteverket tar dock inte det på allvar, har erfarenhet av det.
Jag ser det delvis som negativt att man kan anonymt ta reda på allt om en person, alltså den delen att ingenting alls registreras.
Och jo jag anser att jag äger min adress alltså min villa. Jag har betalt lagfart och hela faderullan för att äga min villa med tillhörande mark och därav så bestämmer jag vem som skriver sig här.
På hyresrätt anser jag också att man har rätten som hyresgäst på sin sida att bestämma vem som bor i sin lägenhet. Och där är min anledning också av erfarenhet att en person skriver sig på annan adress men bor kvar där den gör för att de ska fuska till sig bidrag. Och i trådens start kriminella.
Den delen har utvecklats till bedrägerier och fuffens enbart. Om en person inte vill vara anträffbar kan den skriva sig på poste restante.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Svårtolkat flum är upp till betraktaren att avgöra. Som jag läser det så blir min ansökan ratad om jag inte uppfyller villkoren. Det står ju tom. att det är så. Att du inte kan förstå den skrivna texten..ja det är som sagt individuellt hur man väljer att tolka saker.Alfredo skrev:
Nej egentligen inte. Jag tycker det är ganska svårtolkat flum.
Om vi tar två exempel:
[bild]
Min tolkning här är att inkomstkravet rimligen avser vad som krävs när hyreskontraktet tecknas. Att detta krav skulle gälla under hela hyrestiden framstår som helt orimligt, men givetvis måste hyran betalas enligt avtal, vilket är en annan sak.
[bild]
Detta krav tolkar jag däremot formulerat som något som krävs under hela hyrestiden och något som man förbinder sig att följa under tiden hyresförhållandet fortgår. Detta blir då orimligt då en bokstavlig tolkning skulle innebära att man bryter mot avtalet om man råkar få ett barn för mycket.
Lika orimligt blir villkoret om man ser det som att det enbart gäller vid kontraktstecknandet för då kunde man dagen efter avtalsslut bjuda in ett fotbollslag eller två att bo i lägenheten utan att bryta mot några avtalsvillkor.
Svårtolkat flum som sagt anser jag.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej, min tolkning är att villkoren gäller för att bli aktuell som NY HYRESGÄST , precis...som..det..står..i..texten..Alfredo skrev:
När du sedan undertecknar ett eventuellt hyreskontrakt så finns det nog ett par A4-sidor med finstillt vad som gäller.