12 379 läst ·
182 svar
12k läst
182 svar
Nu ska du få meddelande om en kriminell skriver sig hos dig
Nej ännu svårare att förstå. Vad har "digital" med detta att göra? Att vara skriven på en plats har väl "alltid" varit ett begrepp, långt innan digital teknik blev allmänt använd. Om man skriver sig någonstans med hjälp av en pappersblankett eller en dator är väl helt irrelevant?Rkarlsson skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Alfredo skrev:
Jag har hör att man kan få barn när man redan bor i en hyresrätt, alltså efter det att man "nytecknat" ett hyresavtal med maxantal på antalet boende.
Eller menar du att maxantalet bara ska gälla när man flyttar in och att man därefter ska få bo så många man vill i lägenheten? Verkar inte speciellt rimligt.
Ja verkligheten är konstig ibland!Alfredo skrev:
Jag har hör att man kan få barn när man redan bor i en hyresrätt, alltså efter det att man "nytecknat" ett hyresavtal med maxantal på antalet boende.
Eller menar du att maxantalet bara ska gälla när man flyttar in och att man därefter ska få bo så många man vill i lägenheten? Verkar inte speciellt rimligt.
Såna här villkor har i princip varenda lägenhet som förmedlas genom Boplats Göteborg. Problemet med +10 pers i varje lägenhet kanske är ett storstadsfenomen? Därav dessa villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag ser två helt olika problem här.
1. Kriminella skriver sig på en annan adress så att fienden letar på fel plats.
2. Det bor 10 personer eller mer i en mindre lägenhet.
Vilket av problemen är det man ska lösa med att låta hyresvärden avgöra om jag kan ha en sambo eller inte och vem?
1. Kriminella skriver sig på en annan adress så att fienden letar på fel plats.
2. Det bor 10 personer eller mer i en mindre lägenhet.
Vilket av problemen är det man ska lösa med att låta hyresvärden avgöra om jag kan ha en sambo eller inte och vem?
Och du tror att dessa villkor skulle ha någon som helst rättsverkan om exempelvis en tvåbarnsfamilj skulle få tvillingar? Eller om hyresgästen/hyresgästerna skulle komma att bryta mot reglerna avseende "Huvudsaklig inkomst"?M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tror inte ett skit. Jag bara förmedlar dom villkor som ställs för att teckna ett lägenhetskontrakt hos värdarna på Boplats Göteborg. Jag misstänker att om man inte uppfyller något av villkoren så får man inte teckna kontrakt. Om nån får tvillingar och det är orsak till vräkning har jag ingen aning om, det har jag heller inte påstått, eller??Alfredo skrev:
Inkomstkravet tror jag är svårt att gå runt. När jag och min fru skulle teckna ett hyreskontrakt för 25 år sedan så var vi tvugna att ha en borgenär. Jag studerade med CSN och hon jobbade.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kanske så, men villkoren finns även för lägenheter i centrala Göteborg. Det finns ju andra orsaker till villkoren för max antal människor när man ska teckna hyreskontrakt. Slitage, VV-förbrukning, brandsäkerhet. Annars kan man ju hyra en femma och ställa in 10 våningssängar och driva airbnb.C cpalm skrev:
Nej det är rätt oklart om de villkor du hänvisar till är något man ska uppfylla i samband med kontraktets tecknande eller något man förbinder sig till att efterleva under kontraktstiden.M Markarbetaren skrev:
Samma oklarhet här. Måste inkomstkravet vara uppfyllt då kontraktet tecknas eller anser de att det ska vara uppfyllt under hela hyresförhållandet? Sen tror jag att du menar borgensman och inte borgenär.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
För mig är det ganska logiskt, men vi är ju alla olika som människor hur vi tolkar information. Hjälper detta dig att förstå bättre, eller tolkar du det annorlunda?Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig är det väldigt logiskt att det gäller som ny kund. Eller du menar att din telefon stängs av, din bank vill lösa in bostadslånen, ICA vill ha tillbaka kortet osv. om du blir arbetslös med den inkomstnedsättning som det innebär??Alfredo skrev:
Ja borgensman menade jag såklart, tack för påpekandet!
Nej egentligen inte. Jag tycker det är ganska svårtolkat flum.M Markarbetaren skrev:
Om vi tar två exempel:
Min tolkning här är att inkomstkravet rimligen avser vad som krävs när hyreskontraktet tecknas. Att detta krav skulle gälla under hela hyrestiden framstår som helt orimligt, men givetvis måste hyran betalas enligt avtal, vilket är en annan sak.
Detta krav tolkar jag däremot formulerat som något som krävs under hela hyrestiden och något som man förbinder sig att följa under tiden hyresförhållandet fortgår. Detta blir då orimligt då en bokstavlig tolkning skulle innebära att man bryter mot avtalet om man råkar få ett barn för mycket.
Lika orimligt blir villkoret om man ser det som att det enbart gäller vid kontraktstecknandet för då kunde man dagen efter avtalsslut bjuda in ett fotbollslag eller två att bo i lägenheten utan att bryta mot några avtalsvillkor.
Svårtolkat flum som sagt anser jag.
Ja, det har säkert blivit ett standardvillkor, och därmed ytterligare ett exempel på hur hanteringen av de som missköter sig spiller över på vanliga hederliga människor. Skulle inte bli förvånad om man måste skicka in utdrag från belastningsregistret och pissprov också...?M Markarbetaren skrev:
Nä, även om det i det enskilda fallet kan upplevas som en baggis för den som har rent mjöl i påsen så är principen att ifrågasätta allt och alla en cancer som äter upp samhället i längden. Vi måste lära oss att punktmarkera de som inte har ärliga avsikter.
Fast nu missuppfattar du.Alfredo skrev:
Det här med att du ska vara skriven där din huvudsakliga vistelse nattetid (boende) har ju varit i eviga tider. Det är först bara 1 eller 2 år sen du kan bli dömd för det (nåja, ändå skatteverket)
Den digitala integriteten är ju störd då jag kan på mindre än 5 minuter kolla upp allt om dig via dator/mobil utan att du vet om det. Så om jag varit kriminell så kan jag bakgrundskolla om det är lönt att hälsa på dig när du är på jobbet eller utomlands. Som exempel.
Att kriminella kan skriva sig var som helst är också extremt stört och fel. Först nu 2023 kom skatteverket på att ägaren till en villa eller vilket boende du föredrar kanske vill veta om de har fler skrivna hos sig.
Inte enbart för det kriminella, utan bidragsfusk.
Ja så långt är vi helt överens. Dock går tiden fortare än man tror och jag har för mig att folkbokföringsbrott finns med i lagboken sedan 2018.Rkarlsson skrev:
Fast det har man/de alltid kunnat kolla. Men visst är det en skillnad i hur enkelt det går och hur snabbt många kan kontrolleras. Det håller jag med om. Som en anhängare av envars rätt att ta del av allmänna handlingar ser jag dock denna förenkling som något positivt.Rkarlsson skrev:
Jag har nog svårt att indigneras speciellt av detta. I min värld äger man inte en adress. Innan "nymodigheten" med lägenhetsnummer hittades på kunde massvis av människor vara helt korrekt skrivna på samma adress/trappuppgång/hyreshus och ingen blev då störd av att andra var skrivna på samma adress som en själv. Jag störs lika lite av det idag.Rkarlsson skrev: