Rkarlsson skrev:
Jag kan inte finna att vi kan söka på personer på det viset i polen tex.
Jag gissar att det finns en hel del saker som vi är fria att göra i Sverige som polska medborgare inte kan göra i sitt hemland. Jag är rätt glad för det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, och att inte agera är just det som satt oss på pottan...
Jag tycker definitivt vi måste agera men inte på det sätt som diskuteras här. Har svårt att se att det skulle lösa några av dagens problem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr behöver vi bli ett storebrorssamhälle, mer övervakning, kontroller m.m för att vi inte ska tappa brallorna ännu mer...
Finns enligt min mening ett bättre sätt som involverar en enkelbiljett...

M
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om det skulle flyga om ett par råkade få ett barn "för mycket"? "Vem av femlingarna ska bort?" 😱
Skrev jag inte nyteckning? 🤓🥸👓🔍

M
D Daniel 109 skrev:
Det är något rimligare än att avgöra vem som får bo där. Men jag tror inte att det håller som anledning att vräka någon som får barn.
Nej, det skrev jag inte heller. Det gäller när en hyresgäst ska teckna kontrakt.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar att det finns en hel del saker som vi är fria att göra i Sverige som polska medborgare inte kan göra i sitt hemland. Jag är rätt glad för det.
Nämn vad polacker inte är fria att göra? Tycker nog de lever väldigt fritt ändå. Problemfritt med mycket mindre problem än vad vi har ;)
Det är bra man inte kan söka på folk exakt hur som helst där.

M Markarbetaren skrev:
Skrev jag inte nyteckning? 🤓🥸👓🔍
Jag har hör att man kan få barn när man redan bor i en hyresrätt, alltså efter det att man "nytecknat" ett hyresavtal med maxantal på antalet boende.

Eller menar du att maxantalet bara ska gälla när man flyttar in och att man därefter ska få bo så många man vill i lägenheten? Verkar inte speciellt rimligt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nämn vad polacker inte är fria att göra?
Har ingen direkt kunskap om detta. Jag gissade som jag skrev. Men att ta del av allmänna handlingar som exempelvis var någon bor verkar vara en sådan sak om jag tolkar dig rätt. 😉

Rkarlsson skrev:
Nämn vad polacker inte är fria att göra? Tycker nog de lever väldigt fritt ändå. Problemfritt med mycket mindre problem än vad vi har ;)
Vad är det som är bättre i Polen?

Fairlane
Rkarlsson skrev:
Nämn vad polacker inte är fria att göra?
Abort till exempel, men nu är vi långt från att folk skriver sig på någon annans adress.

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
I inga andra EU-länder har rättsstatens principer försämrats så mycket som i Ungern och Polen, visar en färsk ranking.

https://www.europaportalen.se/2021/10/ungern-och-polen-star-ut-i-rattsstatsranking

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är bättre i Polen?
Det verkar som integriteten är bättre bland annat. Jag försökte leta upp en kompis där. Men lyckades faktiskt inte.

Sen känner man sig mycket säkrare att röra sig iallafall i Krakow.

Men nog om det. Det handlar om integriteten som vi inte har något av här.

Jo, det har vi faktiskt hyfsat skydd för. Folk får inte slänga upp kameror hur som helst. Det är rätt begränsat vad man får framföra offentligt om vanligt folk, för att ta ett par exempel. I alla fall enligt regelverken.

P
D Daniel 109 skrev:
Jo, det har vi faktiskt hyfsat skydd för. Folk får inte slänga upp kameror hur som helst. Det är rätt begränsat vad man får framföra offentligt om vanligt folk, för att ta ett par exempel. I alla fall enligt regelverken.
Nu pratar vi om att allt är offentligt om dig och din familj. Och att vem som helst kan skriva sig hemma hos dig utan att du ens vet om det, om inte breven kommit till dig.

Det ser jag inte som en integritetskränkning. Inte i jämförelse med mycket annat i alla fall.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.