Jag gissar att säkringarna på huset är äldre än mätarpositionen. Man har normalt inte några andra huvudsäkringar än de som sitter i anslutning till mätaren.

H hempularen skrev:
Låter väl som N1XV 5G6 är rätt val. Men man kan behöva veta lite mer om anläggningen. Om du tar 5G6 från stolpen till centralen. Så får det inte finna någon undercentralcentral som matas från den centralen med 4 ledare. OM det finns så blir du tvungen att byta även kabeln mellan centralerna.
Nejdå, ingen fara, det finns inte (längre) några matningar med 4 ledare.

D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att säkringarna på huset är äldre än mätarpositionen. Man har normalt inte några andra huvudsäkringar än de som sitter i anslutning till mätaren.
jo, jag har förstått att det är lite ovanligt byggt elsystem. Från stolpen går det en ledning (den jag vill byta) fram till säkringsboxen på uthuset. Därifrån går det avsäkrade ledningar in till uthuset och till vattenpumpen. Med direkt vidare på matningen (alltså osäkrat) går det vidare en kabel till bostadshusets säkringsbox. Där går det matningar (avsäkrade) till en huvudcentral inomhus för inomhuselen samt till en annan central(också belägen inomhus) för utomhusel och luftvärmepump.

Det är en ombyggd sommarstuga från 71, det verkar som att folk som bygger sommarstugor ofta väljer konstiga och dåliga lösningar...

Vad jag är lite nyfiken på men inte riktigt vet hur man ska räkna på, är att någon här (tror det var Mikael_L), skrev att man i vissa fall kan tjäna in en grövre kabel genom lägre effektförluster.

Det är bara intressant vid hög last dvs nära max för en given kabel och med lång tid i det läget. Alltså inget i ditt fall med 16 A säkring och 6 mm2 kabel och i övrigt bra förhållanden. Det du får tänka på om du funderar kring det är att förlusten stiger proportionellt mot kvadraten på strömmen.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är bara intressant vid hög last dvs nära max för en given kabel och med lång tid i det läget. Alltså inget i ditt fall med 16 A säkring och 6 mm2 kabel och i övrigt bra förhållanden. Det du får tänka på om du funderar kring det är att förlusten stiger proportionellt mot kvadraten på strömmen.
Aha, tack!
Man lär sig något nytt varje dag. (Skäms nästan att jag missade det, det är ju egentligen inte så svårt att härleda från ohms lag).

Då tjänar jag betydligt mer på att isolera (jag har ju llvp + direktverkande el) samt eventuellt balansera faserna bättre.

Tack för alla bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.