Byggahus.se
Hej

Min nuvarande huvudledning (från stolpen till första huvudsäkringsboxen) är en EKKJ 3*6 + 6

Jag skulle vilja byta den av flera anledningar;
- PEN-ledaren uppfyller inte dagens krav.
- Den är förlagd direkt i mark utan märkband (och är svart). Det gör att det är lite nervöst att gräva i närheten av den, då jag inte vet exakt var den ligger och får ingen "förvarning" innan jag riskerar att gräva av den.
- Jag skulle vilja ha kabeln i rör, så att jag kan byta kablar, lägga in flera kablar och att den blir mindre känslig för att rötter växer in i den.
- Nuvarande kabel är snart 50 år gammal.

Abonnemanget är på 16 A, och jag kommer sannolikt inte behöva säkra upp i närtid. Ingen säkring har någonsin gått på grund av överbelastning
Jordslutningsimpedans i leveranspunkten enl. svensk standard: ZN = 150 mΩ
Maximal kortslutningsström i leveranspunkten: Ik max = 2,66 kA

Nu är frågan vilken kabel som är lämpligast (jag antar att de flesta förespråkar kabel av typer N1XV);
- 5g6 (så att man delar upp till TN-S redan i mätarskåpet på stolpen, samt "slipper" kravet på 10mm för PEN-ledare)
- 4g10, uppfyller kravet men uppdelningen till TN-S sker först i första huvudsäkringsboxen (men dyrare än 5g5)
- 5g10, lika som 5g6, men blir ju lägre förimpedans och lägre spänningsfall (men dyrare än 5g6).
- Jordkabel EKKJ av någon typ.

Vad tror forumets samlade kunskap och erfarenhet

Med vänliga hälsningar
Leo

Hur lång sträcka är det? Jag skulle lägga 5 ledare oavsett om 6 eller 10kvadrat är lämpligt.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Hej

Min nuvarande huvudledning (från stolpen till första huvudsäkringsboxen) är en EKKJ 3*6 + 6

Jag skulle vilja byta den av flera anledningar;
- PEN-ledaren uppfyller inte dagens krav.
- Den är förlagd direkt i mark utan märkband (och är svart). Det gör att det är lite nervöst att gräva i närheten av den, då jag inte vet exakt var den ligger och får ingen "förvarning" innan jag riskerar att gräva av den.
- Jag skulle vilja ha kabeln i rör, så att jag kan byta kablar, lägga in flera kablar och att den blir mindre känslig för att rötter växer in i den.
- Nuvarande kabel är snart 50 år gammal.

Abonnemanget är på 16 A, och jag kommer sannolikt inte behöva säkra upp i närtid. Ingen säkring har någonsin gått på grund av överbelastning
Jordslutningsimpedans i leveranspunkten enl. svensk standard: ZN = 150 mΩ
Maximal kortslutningsström i leveranspunkten: Ik max = 2,66 kA

Nu är frågan vilken kabel som är lämpligast (jag antar att de flesta förespråkar kabel av typer N1XV);
- 5g6 (så att man delar upp till TN-S redan i mätarskåpet på stolpen, samt "slipper" kravet på 10mm för PEN-ledare)
- 4g10, uppfyller kravet men uppdelningen till TN-S sker först i första huvudsäkringsboxen (men dyrare än 5g5)
- 5g10, lika som 5g6, men blir ju lägre förimpedans och lägre spänningsfall (men dyrare än 5g6).
- Jordkabel EKKJ av någon typ.

Vad tror forumets samlade kunskap och erfarenhet

Med vänliga hälsningar
Leo
Som du själv är inne på passar N1XV 5G6 utmärkt i ditt fall. Finns ingen anledning till något annat.

Det är ca 15 meter

Då håller jag helt med om 6mm^2

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tänker du ev dra fler ledningar så lägg ett tomrör, det är mycket lätt att ledningarna tvinnar sig och det blir stopp om man ska dra i en ny ledning vid ett senare tillfälle.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Nätägare idag installerar väl TN-C primärt? De har väl konstaterat att TN-S inte belv så lyckat? Eller var det längre in i nätägarens nät?
Edit: Jag tolkar kanske huvudledning fel, men här avses väl servisledning?

Huvudledning är normalt efter mätaren och inte den ledning som matar mätaren (servisen).

E elmont skrev:
Huvudledning är normalt efter mätaren och inte den ledning som matar mätaren (servisen).
Ok, har han elmätaren på stolpen och inte vid huvudsäkringarna? Blev inte klok på "Min nuvarande huvudledning (från stolpen till första huvudsäkringsboxen)"

Ja, jag har elmätaren på stolpen.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Då gissar jag att huvudsäkringarna är där också.

Här blir jag mer osäker på terminologin, mätarsäkringar eller huvudsäkring? Det är iallafall 3*16 A som sitter direkt före elmätaren. Därefter finns det inga säkringar förrän boxen på utsidan av uthuset samt boxen på utsidan av bostadshuset (också 3*16 A).

Låter väl som N1XV 5G6 är rätt val. Men man kan behöva veta lite mer om anläggningen. Om du tar 5G6 från stolpen till centralen. Så får det inte finna någon undercentralcentral som matas från den centralen med 4 ledare. OM det finns så blir du tvungen att byta även kabeln mellan centralerna.

lnilsson lnilsson skrev:
Här blir jag mer osäker på terminologin, mätarsäkringar eller huvudsäkring? Det är iallafall 3*16 A som sitter direkt före elmätaren. Därefter finns det inga säkringar förrän boxen på utsidan av uthuset samt boxen på utsidan av bostadshuset (också 3*16 A).
Jag har uppfattat att det man kallar för huvudsäkringar, oftast är just mätarsäkringar. Tror iofs att det finns lite udda fall där man kan ha både huvudsäkringar och mätarsäkringar, av olika valör. Men har ingen koll på när eller varför.

lnilsson lnilsson skrev:
Mätarsäkring är rätt namn på den. Och kabelvalet N1XV 5G6 är lika bra nu som igår. Det elmont skrev om reserv som tomrör är också bra du kan få problem att dra i efterhand annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.