187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Har du rörligt avtal har det inget med terminer och försäkringar att göra.useless skrev:
Största "dolda" kostnaden som läggs ovanpå medelspotpriset är volymvägningskostnaden.
Sen elcertifikat vars pris faktiskt brukar redovisas på fakturan, ev. ursprungsgarantier och avgifter till svenska kraftnät och nordpool.
Indirekt påverkar det så klart spotpriset, men själva poängen med det som i dagligt tal kallas för rörligt pris är att slutkunden betalar det volymvägda spotpriset + omkostnader och påslag. Betalar du något annat utan att det är särskilt avtalat skulle jag också bestrida.useless skrev:
Det baseras på din elhandlares volymer så klart, dvs. vad elhandlaren faktiskt har betalat för elen (förutsatt att den köpts på spotmarknaden). Nu misstänker jag förvisso att skillnaden mellan elhandlarna i volymfördelning är försumbar, så det kanske inte spelar så stor roll i praktiken.harry73 skrev:
Det som jag tycker spelar större roll är att det är praxis bland elhandlarna att inte redovisa dessa poster på fakturan. Än mindre kan man ju som kund verifiera att det stämmer med verkligheten.
Du har kanske rätt att det inte finns så stora skillnader mellan de olika elhandlarna. Den stora skillnaden borde finnas mellan konsumenter och industrin, och riktiga storförbrukare köper direkt på spotmarknaden, och då kan det finnas skillnader mellan spotmarknadens totala volymer och elhandlarnas volymer.C cpalm skrev:
Det han undrade över var om man även räknade in priset under hela 12 månader. Så var det inte så lönande då priset var lågt i somras. Sedan skulle han begära ersättning efter utgången försäkring. Jag rekommendera honom att kolla upp avtalet med sitt bolag. Hittade ett exempel nedan.B byabin skrev:Pristaksförsäkringar kan vara formulerade lite olika, men grundprincipen är som vanliga försäkringar. "Självrisk" (pristaksbelopp), ersättningsbelopp (från försäkringen) och eventuella andra villkor definieras i respektive avtal så det kan variera.
Grundiden är att genom att betala ett fast belopp för försäkringen åtar sig bolaget att ta risken så att alla kostnader utöver ett visst belopp står dom för.
Tillval Pristak – Telinet
Redigerat:
Vore det inte enklare att kolla hur ditt avtal ser ut, alternativt att fråga dem hur de räknat?T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Sannolikheten för att de gjort fel är väldigt liten…
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg