187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Det var en ganska luddig text i förhållande till de tre avtal jag länkade till. Men läser man noggrant så står det:A AxelJa skrev:
"Det pris som används för prissättning utgörs av Fortum Markets AB:s inköpspris för el under aktuell kalendermånad och i aktuellt elområde, justerat för leveransrelaterade kostnader..."
Och kollar man första paragrafen så står det att leveransrelaterade kostnader bl a beror på ett viktat medelpris på nordpool. Men det är inte helt tydligt vad begreppet inköpspris egentligen innebär och hur mycket det ska justeras. Jag ser fram emot utslaget från den rättsliga prövningen.
Och för det finns ju inget maxtak att avtala om.A AxelJa skrev:
"Det pris som används för prissättning utgörs av Fortum Markets AB:s inköpspris för el under aktuell
kalendermånad och i aktuellt elområde, justerat för leveransrelaterade kostnader och avgifter till
Svenska kraftnät (vilka varierar beroende på kundens förbrukning). För timavräknad uttagspunkt är
Fortums inköpspris ett medeltal av entimmespriserna (som viktats mot kundens uppmätta faktiska
timförbrukning). Till elpriset tillkommer fast pris för elcertifikat, med elhandlaren avtalat påslag (med
undantag för Rörligt Rent Elpris och Rörligt inköpspris) och fast månadsavgift, samt lagstadgade
skatter såsom mervärdesskatt."
Jag har ingen inspelning. Dock har jag principer att rätt skall vara rätt.R RoAd skrev:
Jag vet vad kundtjänst har sagt till mig. Därför bestrider jag.
Fortum kan ha inspelningar eller eventuellt ha lite koll på vad deras kundtjänst säger till sina kunder och därmed välja att lägga ner ärendet istället för att agera rättshaverist och ta det till tingsrätten.
Vad rörligt elpris är definieras i Energimarknadsinspektionens föreskrifter EIFS 2020:4.A AxelJa skrev:
Månadsbaserat rörligt pris
Pris enligt avtal för leverans av el som innebär att elanvändarens elpris är baserat på föregående månads medelspotpris på den europeiska dagen-före-marknaden alternativt elhandlarens volymvägda spotpris från föregående månad.
Timbaserat rörligt pris
Pris enligt avtal för leverans av el som innebär att elanvändarens elpris är baserat på de timvisa spotpriserna på den europeiska dagen- före-marknaden.
Det där låter ju helgalet. Så finns det ju ingen som prissätter. Det är ju spotpriset under innevarande månad som sätter priset. Det där låter inte rimligt.
Det förekommer ju terminshandel på el där elbolagen säkrar upp en andel av elleveransen till ett fast pris på kvartalskontrakt osv. Någon som vet om elbolagen säkrar upp det rörliga inköpspriset mot konsument på detta sätt, eller säkrar de bara sina fastprisavtal?
Det får du ju förstås vara, men blanda då inte in konstigheter som att de borde förhandlat priset i förväg.A AxelJa skrev:
Så du är helt säker på att en anställd på kundtjänst GARANTERAT dig ett pris på max 100 öre/kWh om du tecknar rörligt avtal med dem? Och du tecknade avtalet då, under det samtalet?A AxelJa skrev:Jag har ingen inspelning. Dock har jag principer att rätt skall vara rätt.
Jag vet vad kundtjänst har sagt till mig. Därför bestrider jag.
Fortum kan ha inspelningar eller eventuellt ha lite koll på vad deras kundtjänst säger till sina kunder och därmed välja att lägga ner ärendet istället för att agera rättshaverist och ta det till tingsrätten.
Ja, då kanske du har en chans, om än liten. Detta om fortum kan hitta en inspelning där allt det bekräftas.
Men om du fått garantin när du ringt dem och bara frågat lite om olika avtal så är det ytterst osäkert eftersom du då tecknade avtalet senare och med förutsättningarna som finns i det avtal du länkade här i tråden. Det nämner inget maxtak.
Och kom ihåg det gamla talesättet: Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Att säkra upp det rörliga priset är ju som jag skrivit tidigare en omöjlighet. Hur ska det kunna följa spotpriset om det redan innan är prissatt?I ericalnemar skrev:
Elbolagen kan kanske göra detta internt om de vill spela högt, men ut till kund kan det knappast fungera så.
Nej, det rörliga elpriset ska följa spotpriset på NordPool, se EIFS 2020:4 (finns citat i mitt förra inlägg).I ericalnemar skrev:
Jag tror att @Daniel 109 liksom jag reagerade på formuleringen "föregående månads medelspotpris".B byabin skrev:
Det låter som en ren felskrivning eftersom det förstås måste vara den månad förbrukningen skett som ligger till grund.