187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
I grund o botten är det du själv och endast du själv som har ansvar för vad du tecknar.A AxelJa skrev:Ja det är precis det jag påstår. Det ger elhandelsbolaget möjlighet att göra vinst genom att säkerställa inköp till lågt pris om man är bra på att förutspå framtiden för att sedan debitera kunden ett fiktivt pris som "följer spotpriset" plus en massa påslag.
Om elhandelsbolaget förutspår framtiden dåligt och tecknar dåliga avtal med producenter så elhandelsbolagets inköpspris blir dubbla spotpriset för den månaden så betalar elkonsumenten inköpspriset vilket blir det dubbla spotpriset.
Ett riktigt fulspel är det.
Du frågade säkert
"vad tro ni om priserna framöver"
Svaret löd säkert
" jo som de ser ut just nu är 100 öre kWh avlägset, MEN....."
Detta är ju löjligt. Betala som alla andra.
Accepterar du inte riskerna med rörligt. Teckna fast.
Det officiella genomsnittliga spotpriset som ligger till grund för det rörliga elpriset är ett ovägt medelvärde som förutsätter att man köpt exakt samma volym varje timme under månaden.T Thomas_Blekinge skrev:
Eftersom kundernas förbrukning är högre på dagtid och kalla dagar när spotpriset också är högre är det faktiska genomsnittliga spotpriset som elhandlaren betalat högre än det ovägda medelvärdet.
Skillnaden är volymvägningskostnaden.
Lite fånigt egentligen att utgå från ett rent teoretiskt pris som det ovägda genomsnittliga spotpriset, men det är så man enligt praxis räknar.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Nu ringde mannen från elbolaget och försökte förklara det. Jag uppskattar att han ringde men det var utomordentligt svårt att begripa och jag gjorde det nog inte riktigt heller. Dom förlorade tydligen mycket pengar på fastpriskunder (så är det med gambling). Han lovade att skicka avtalstexten.
Jag förstår att dom vill ha påslag men på fakturan står klart och tydligt spotpris och mig veterligen finns abara ett spotpris för SE4.
Jag förstår att dom vill ha påslag men på fakturan står klart och tydligt spotpris och mig veterligen finns abara ett spotpris för SE4.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag börjar fatta. Tack.C cpalm skrev:Det officiella genomsnittliga spotpriset som ligger till grund för det rörliga elpriset är ett ovägt medelvärde som förutsätter att man köpt exakt samma volym varje timme under månaden.
Eftersom kundernas förbrukning är högre på dagtid och kalla dagar när spotpriset också är högre är det faktiska genomsnittliga spotpriset som elhandlaren betalat högre än det ovägda medelvärdet.
Skillnaden är volymvägningskostnaden.
Lite fånigt egentligen att utgå från ett rent teoretiskt pris som det ovägda genomsnittliga spotpriset, men det är så man enligt praxis räknar.
Kan vi få se ditt avtal? Det låter faktiskt helt orimligt att du skulle ha ett sådant som säger att du ska betala exakt vad genomsnittet på nordpool blev. Det gör det ju i stort sätt omöjligt för elbolaget att inte alltid göra förlust på det sättet, oavsett högt eller lågt elpris.T Thomas_Blekinge skrev:Nu ringde mannen från elbolaget och försökte förklara det. Jag uppskattar att han ringde men det var utomordentligt svårt att begripa och jag gjorde det nog inte riktigt heller. Dom förlorade tydligen mycket pengar på fastpriskunder (så är det med gambling). Han lovade att skicka avtalstexten.
Läste du och förstod det @Daniel 109 skrev i inlägg #15 ?
Att de skulle få ta igen förluster på fastpriskunder genom att öka priset för de med rörligt är förstås inte okej och det har jag mycket svårt att tro att de skulle ha gjort heller.
Mitt avtal är exakt Nordpool spotpris plus fasta påslag (och en rabatt större än påslagen). Jag betalar alltså mindre än spotpriset i mina fakturor och det är inga inköpspriser eller volympåslag som varierar från månad till månad.R RoAd skrev:Kan vi få se ditt avtal? Det låter faktiskt helt orimligt att du skulle ha ett sådant som säger att du ska betala exakt vad genomsnittet på nordpool blev. Det gör det ju i stort sätt omöjligt för elbolaget att inte alltid göra förlust på det sättet, oavsett högt eller lågt elpris.
Läste du och förstod det @Daniel 109 skrev i inlägg #15 ?
Att de skulle få ta igen förluster på fastpriskunder genom att öka priset för de med rörligt är förstås inte okej och det har jag mycket svårt att tro att de skulle ha gjort heller.
Så din elhandlare förlorar alltså pengar på dig? Låter inte helt rimligt att det skulle vara så.S sjoelund skrev:
Det gör de absolut. Jag byter handlare varje år så det tidsbegränsade erbjudandet inte löper ut och det börjar kosta skjortan. De hoppas på att folk inte orkar byta och tjänar pengar på det sättet.B BSOD skrev:
Vilket elbolag?S sjoelund skrev:
Du pratar inte om timdebitering nu va?
Det var cheap energy med något erbjudande för typ 9 månader sedan. Leta fram något bra på Elskling så hittar du nog dylikt. Vanligt rörligt, inte per timme. Jag har haft Nordpool spotpris med samma rabatt per kWh och ingen månadsavgift varje månad utom den första som jag fick korrigerad.R RoAd skrev:
Mycket lustigt, för det verkar vara sida upp och sida ner på trustpilot om att de ligger rätt långt över spotpriset.S sjoelund skrev:
Ett inlägg hävdar att fakturan är 30 öre över spotpris och cheap energy svarar med: "Alla priser och villkor framgår tydligt i våra avtalsvillkor som man bör läsa igenom vid tecknande av avtal."
Ingenstans i deras villkor framgår det du påstår heller: https://www.cheapenergy.se/vara-villkor_2020_12_01/ snarare ser det ut precis som de flesta andras.
Så ledsen, I call bullshit, deras avtal är inte exakt nordpools spotpris.
Gällande p 4: Tänk på att det är relativt enkelt att få en betalningsanmärkning i samband med bestridande av fakturor. Om jag vore du skulle jag slå en signal till Kronofogden innan jag gav mig in på detta (vill minnas att man ska deponera pengar hos länsstyrelsen för att vara helt safe).T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Gällande p 5: Det är inte ovanligt att fakturor överlåts till inkassobolag vid bestridanden. Deras affärsmodell inkluderar bl.a. att driva in småskulder.
Min gissning är att det kostar mer än det smakar att gå längre än att ”tjafsa med kundtjänsten”.
Road: Jo, menar du att det är rimligare att räkna medelvärde per timme än per kWh? Det är ju kWh som debiteras inte timmar.
Nu hänger jag faktiskt inte med på vad det är jag skrev som du inte håller med om? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du försöker säga om jag ska vara ärlig.D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med "medelvärde per timme än per kWh"?
Menar du allvar. Detta är nog bland det dummaste jag läst. Du har för 2 år sedan tecknat rörligt. Avtalat nämner inget om takpris. Du hänvisar till en muntlig utfästelse från en säljare. Ponera att det finns en inspelning som leverantören dessutom skulle välja att lägga fram, så kommer den oavsett inte ha bärighet två år senare. Möjligen i direkt anslutning, dvs om du inom de intilliggande månaderna fått dessa priserna. Men det du begär är att du trots rörligt skall ha ett takpris i all oändlighet. Dvs att du pm 50 år fortfarande skall ha max 100öre. Detta är så orimligt att man kan utgå ifrån att utfästelsen även om den skulle vara påvisbar. Nej detta är ett skolexempel på en rättshaverist som kommer få betala dyrt. Just denna typ av fall kan leverantören lägga ner obegränsat med resurser, då om de skulle ge med sig skulle öppna pandornas ask. Min gissning är att du kommer få påminnelser med påminnelseavgifter och inkasso. Dessa kan du bestrida men kommer sannolikt i sista läget få betala jämte ränta. De kommer med största säkerhet lämna detta till KF, som dock kommer släppa frågan då du bestrider. Detta kommer till 100% då avgöras i TR, Dina chanser att vinna är obefintliga, risken för 6 siffriga kostnader torde sannolikt.A AxelJa skrev: