R RoAd skrev:
Jag tror att @Daniel 109 liksom jag reagerade på formuleringen "föregående månads medelspotpris".

Det låter som en ren felskrivning eftersom det förstås måste vara den månad förbrukningen skett som ligger till grund.
Nu har jag inte läst hela avtalet men det lär stå att fakturering skall ske nästkommande månad efter förbrukning och då blir formuleringen korrekt.

B byabin skrev:
Nej, det rörliga elpriset ska följa spotpriset på NordPool, se EIFS 2020:4 (finns citat i mitt förra inlägg).
Internt kan dom göra vad dom vill. När skall det gå in hos folk?

R
tttomten tttomten skrev:
Nu har jag inte läst hela avtalet men det lär stå att fakturering skall ske nästkommande månad efter förbrukning och då blir formuleringen korrekt.
Nja, så har jag svårt att tolka det. När fakturan skickas ut kan knappast vara det som styr vilken månad som priset baseras på. Om man har kvartalsfakturering, vad händer då ;)

Då det finns så många insatta här så kompletterar jag med en fråga om pristaksförsäkring. En bekant har tecknat en sådan under 12 mån period. Med 29 kr i månaden.

Där han skulle få en justering efter 12 månader om det under 12 mån var att priset gick över 104 öre /kWh. Själv när han nu tittade på det frågade han mig och jag vet inte. Då jag aldrig har hört om sådan försäkring.

December månad fick han drygt 7000 kr för ca 2100 kW inkl allt.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nja, så har jag svårt att tolka det. När fakturan skickas ut kan knappast vara det som styr vilken månad som priset baseras på. Om man har kvartalsfakturering, vad händer då ;)
Det var inte det jag riktigt skrev.
Faktureras är skillnad från när fakturan skickas men jag borde skrivit fakturering baseras på.

R RoAd skrev:
Jag tror att @Daniel 109 liksom jag reagerade på formuleringen "föregående månads medelspotpris".

Det låter som en ren felskrivning eftersom det förstås måste vara den månad förbrukningen skett som ligger till grund.
Ja det är en knepig formulering, men det som åsyftas är såklart som du säger. Man verkar ha utgått från tidpunkten när kunden har fakturan i handen, dvs månaden efter, och då blir det föregående månads pris som det refereras till.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Då det finns så många insatta här så kompletterar jag med en fråga om pristaksförsäkring. En bekant har tecknat en sådan under 12 mån period. Med 29 kr i månaden.

Där han skulle få en justering efter 12 månader om det under 12 mån var att priset gick över 104 öre /kWh. Själv när han nu tittade på det frågade han mig och jag vet inte. Då jag aldrig har hört om sådan försäkring.

December månad fick han drygt 7000 kr för ca 2100 kW inkl allt.
Pristaksförsäkringar kan vara formulerade lite olika, men grundprincipen är som vanliga försäkringar. "Självrisk" (pristaksbelopp), ersättningsbelopp (från försäkringen) och eventuella andra villkor definieras i respektive avtal så det kan variera.

Grundiden är att genom att betala ett fast belopp för försäkringen åtar sig bolaget att ta risken så att alla kostnader utöver ett visst belopp står dom för.

R
tttomten tttomten skrev:
Det var inte det jag riktigt skrev.
Faktureras är skillnad från när fakturan skickas men jag borde skrivit fakturering baseras på.
Ja jag skrev "skickas ut" och det är förstås fel. Jag menade faktureringsdatum. Men det förändrar inte min uppfattning att faktureringsdatum är dåligt att utgå från. De nämner ju inte heller faktura så det blir ju en gissning.

Det borde varit tydligare att det är den månad som förbrukning sker under som är underlaget för priset på en kWh i faktureringen.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Internt kan dom göra vad dom vill. När skall det gå in hos folk?
Men ett avtal med kund är /inte/ internt och Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet för att se till att lagar, förordningar och föreskrifter följs.

• Gilla
Scherm
  • Laddar…
R
B byabin skrev:
Ja det är en knepig formulering, men det som åsyftas är såklart som du säger. Man verkar ha utgått från tidpunkten när kunden har fakturan i handen, dvs månaden efter, och då blir det föregående månads pris som det refereras till.
Tycker fortfarande att det är en dålig formulering då det är upplagt för missförstånd. Speciellt som de inte ens nämner faktura i texten. Vissa har väl fortfarande kvartalsfaktura.

Det som är messt förvirrande i Fortums avtal är väl "Det pris som används för prissättning utgörs av Fortum Markets AB:s inköpspris för el" ?

Precis som AxelJa är inne på så köper ju inte bolagen all el exakt till nordpools spotpris, utan det finns en massa andra konstruktioner med terminer och försäkringar inblandade. Är man dessutom elproducent blir det än mer komplicerat.
Dessutom är det väl väldigt ovanligt, oavsett bransch, att man har ett pris till en privatkund som baseras direkt på inköpspriset?

Så jag skulle ha bett Fortum redovisa exakt vilket inköpspris dom har haft...

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
Då råder jag dig att vara riktigt snäll, för jag misstänker att elbolaget inte är lika snäll och kommer att fakturera dröjsmålsräntan över beloppet som tingsrätten anser att du ska betala, och ligger din elfaktura på över 6000kr, då kommer dröjsmålsräntan under ett år äta upp den lilla rabatten du vill ha.

useless useless skrev:
Det var en ganska luddig text i förhållande till de tre avtal jag länkade till. Men läser man noggrant så står det:

"Det pris som används för prissättning utgörs av Fortum Markets AB:s inköpspris för el under aktuell kalendermånad och i aktuellt elområde, justerat för leveransrelaterade kostnader..."

Och kollar man första paragrafen så står det att leveransrelaterade kostnader bl a beror på ett viktat medelpris på nordpool. Men det är inte helt tydligt vad begreppet inköpspris egentligen innebär och hur mycket det ska justeras. Jag ser fram emot utslaget från den rättsliga prövningen.
Men samtidigt så står det också "aktuell kalendermånad", vilket ju är det avtal han skrev på (och tydligen inte läste).

R
useless useless skrev:
Det som är messt förvirrande i Fortums avtal är väl "Det pris som används för prissättning utgörs av Fortum Markets AB:s inköpspris för el" ?

Precis som AxelJa är inne på så köper ju inte bolagen all el exakt till nordpools spotpris, utan det finns en massa andra konstruktioner med terminer och försäkringar inblandade. Är man dessutom elproducent blir det än mer komplicerat.
Dessutom är det väl väldigt ovanligt, oavsett bransch, att man har ett pris till en privatkund som baseras direkt på inköpspriset?

Så jag skulle ha bett Fortum redovisa exakt vilket inköpspris dom har haft...
Ja jag håller med, det är ett onödigt luddigt avtal jämför med exempelvis mitt, eller de tre som du länkade till.

Men det gör det ju inte lättare att bestrida en faktura, snarare tvärtom.

G
useless useless skrev:
Jag har kollat tre olika elhandelsbolag nu och samtliga anger att rörligt pris med månadsavläsning innebär ett viktat medelvärde av månadens spotpriser (plus diverse påslag såklart). Ingen uppger att priset beror på några andra inköpskanaler eller deras förmåga att förhandla sig till bättre avtal vid sidan av nordpol.
Behövs det då fler än ett elhandelsbolag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.