186 967 läst ·
888 svar
187k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Vad bra, då stämmer det med Energimarknadsinspektionens uppfattning!useless skrev:
Jag har kollat tre olika elhandelsbolag nu och samtliga anger att rörligt pris med månadsavläsning innebär ett viktat medelvärde av månadens spotpriser (plus diverse påslag såklart). Ingen uppger att priset beror på några andra inköpskanaler eller deras förmåga att förhandla sig till bättre avtal vid sidan av nordpol.
Elhandelsbolag kan teckna fast pris med producenter.R RoAd skrev:Missförstår du med flit? Jag menar förstås inte köpa in som i att någon backar upp utanför deras kontor och lassar av ett flak batterier. Jag menar förstås köpa som i avtala fram ett pris i förväg.
Hur menar du att det ska gå till om priset ska följa marknaden? Det du talar om är ju fastpris, det upphandlas ju i förväg.
Elkonsumtenter kan teckna fast pris med elhandelsbolag.
Elkonsumtenter kan teckna rörligt pris med elhandelsbolag som enligt villkoren definieras till elhandelsbolagets inköpspris. Elhandelsbolagets inköpspris vet aldrig konsumenten såvida man inte skulle lyckas begära ut all bokföring och alla avtal som elhandelsbolaget har med producenter.
Exakt, men det är ju snittet på den förbrukade elen, inte timsnittet på priset.useless skrev:
Jag har kollat tre olika elhandelsbolag nu och samtliga anger att rörligt pris med månadsavläsning innebär ett viktat medelvärde av månadens spotpriser (plus diverse påslag såklart). Ingen uppger att priset beror på några andra inköpskanaler eller deras förmåga att förhandla sig till bättre avtal vid sidan av nordpol.
Skicka gärna länk till dessa tre avtal så kan jag jämföra med mitt.useless skrev:
Börjar bli svårare och svårare att förstå vad du egentligen har problem med förutom att någon person på kundtjänst sagt någon överdrivet optimistiskt angående framtida elpriser.A AxelJa skrev:Elhandelsbolag kan teckna fast pris med producenter.
Elkonsumtenter kan teckna fast pris med elhandelsbolag.
Elkonsumtenter kan teckna rörligt pris med elhandelsbolag som enligt villkoren definieras till elhandelsbolagets inköpspris. Elhandelsbolagets inköpspris vet aldrig konsumenten såvida man inte skulle lyckas begära ut all bokföring och alla avtal som elhandelsbolaget har med producenter.
Menar du verkligen att elbolaget ska köpa in EL (som i att förhandla pris) i förväg för abonnenter som har "rörligt" pris? För mig är det minst sagt motsägelsefullt och det du egentligen pratar om är "fast" pris.
https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2021/09/SKEKRAFT_Sarskilda_avtalsvillkor-2021.pdfA AxelJa skrev:
Punkt 8.1 och 8.2
https://www.eon.se/content/dam/eon-...eonenergilosningar-privatkunder-el-201106.pdf
Punkt 5.1
https://www.vattenfall.se/49d1a0/gl...vtalsvillkor/vattenfalls-avtalsvillkor-el.pdf
Punkt 10a
Ja det är precis det jag påstår. Det ger elhandelsbolaget möjlighet att göra vinst genom att säkerställa inköp till lågt pris om man är bra på att förutspå framtiden för att sedan debitera kunden ett fiktivt pris som "följer spotpriset" plus en massa påslag.R RoAd skrev:Börjar bli svårare och svårare att förstå vad du egentligen har problem med förutom att någon person på kundtjänst sagt någon överdrivet optimistiskt angående framtida elpriser.
Menar du verkligen att elbolaget ska köpa in EL (som i att förhandla pris) i förväg för abonnenter som har "rörligt" pris? För mig är det minst sagt motsägelsefullt och det du egentligen pratar om är "fast" pris.
Om elhandelsbolaget förutspår framtiden dåligt och tecknar dåliga avtal med producenter så elhandelsbolagets inköpspris blir dubbla spotpriset för den månaden så betalar elkonsumenten inköpspriset vilket blir det dubbla spotpriset.
Ett riktigt fulspel är det.
Nej, så funkar det inte. Rörliga avtal är kopplade till spotptiset. Sedan finns det fulbolag som fuskat också. Men det är en annan sak.
Nu börjar du bli lite löjlig (och rörig).A AxelJa skrev:Ja det är precis det jag påstår. Det ger elhandelsbolaget möjlighet att göra vinst genom att säkerställa inköp till lågt pris om man är bra på att förutspå framtiden för att sedan debitera kunden ett fiktivt pris som "följer spotpriset" plus en massa påslag.
Om elhandelsbolaget förutspår framtiden dåligt och tecknar dåliga avtal med producenter så elhandelsbolagets inköpspris blir dubbla spotpriset för den månaden så betalar elkonsumenten inköpspriset vilket blir det dubbla spotpriset.
Ett riktigt fulspel är det.
För det första så verkar det du kallar "fulspel" vara det du är sur över att ditt elbolag inte gjort, att i förväg förhandla elpriset för ditt rörliga abonnemang.
För det andra, vilka elbolag gör som du påstår: Förhandlar fram de rörliga elpriserna i förväg, stoppar vinst i fickan, och debiterar kunden förhandlade "fastpris" om det är högre än nordpools spotpris.
Jag skulle kalla det för bedrägeri om deras avtal ser ut som de @useless länkade till. Vilka bolag anser du sysslar med det?
Hur ser ditt avtal ut?
Varför skulle det inte gå till tingsrätten bara för att det är 500 spänn?T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Men lycka till för all del.
Jag blir upprörd över att det bolag jag tecknar avtal med säger en sak som sedan ej överensstämmer med fakturan.R RoAd skrev:Nu börjar du bli lite löjlig (och rörig).
För det första så verkar det du kallar "fulspel" vara det du är sur över att ditt elbolag inte gjort, att i förväg förhandla elpriset för ditt rörliga abonnemang.
För det andra, vilka elbolag gör som du påstår: Förhandlar fram de rörliga elpriserna i förväg, stoppar vinst i fickan, och debiterar kunden förhandlade "fastpris" om det är högre än nordpools spotpris.
Jag skulle kalla det för bedrägeri om deras avtal ser ut som de @useless länkade till. Vilka bolag anser du sysslar med det?
Hur ser ditt avtal ut?