Byggahus.se

Nu har det verkligen trasslat till sig!

1. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem
    Vi skulle ju bygga ut/om vårt äldre hus och skickade ut tonvis med offertförfrågningar varav ett skrämmande fåtal besvarades med en offert. Av dessa offerter valde vi den billigaste trots att ägaren av företaget var av typen "begagnat-bil-försäljare". Vid kontraktstecknandet ville vi att ett visst dokument skulle biläggas och trodde att så gjordes men entreprenören menar att ett annat dokument är bilagt och menar att tex takomläggning av befintligt hus vissa större ombyggnader i befintligt hus etc inte ingår. Han kör fortfarande "slemmig-begagnad-bilhandlar" stuket och säger att allt ska ordnas och taket måste ju läggas om och tänker förmodligen men säger inte att det kommer att kosta oss. Han förhalar helt enkelt. Frågan är vad vi kan göra? Vi hävdar att allt som vi nedtecknat i det dokument vi ville bilägga kontraktet ingår och varken vill eller kan betala mer. Om vi hänger med hans förhalartaktik läggs ju taket om nästa vecka och jag antar att det sedan dimper ned en faktura som vi måste bestrida och sedan är ju konflikten i full gång och resten av huset lär ju aldrig bli klart. Hjälp mig hur vi kan lösa detta utan konflikt?

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Nu har det verkligen trasslat till sig!

Tala klarspråk å' det snaraste, med vänlig men bestämd ton och fråga uttryckligen om och isf. vad detta kommer att kosta er utöver den summa som finns upptagen i kontraktet.
    Inget blir ju bättre av att arbetet hinner påbörjas, försök reda ut de faktiska omständigheterna innan de sätter igång med takomläggningen.
    Först när du, med säkerhet, vet att ni inte pratar "förbi" varandra så har du ju ett "problem", och jag hoppas verkligen för er skull att det inte behöver vara/bli ett problem :-/.

MVH/Christina.

*EDIT* Sök vid behov hjälp med tolkning av det finstilta i kontraktet så att ni med säkerhet vet vad ni har avtalat om resp. inte, i kontraktet.

3. L
    Medlem · 4 inlägg

Law_and_Order

Medlem

Vi har haft problem med en entreprenad nyligen. Ett tips är ...... HÅLL INNE BETALNINGEN och kontakta en advokat så snart du märker att entreprenören inte är villig att ha en dialog och bekräfta vilka handlingar som gäller och omfattningen av entreprenaden och offerten.

Har han fått ordentliga förfrågningsunderlag!?

Han måste dessutom kunna precisera exakt vad som ingår!

4. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Ja han har fått ordentliga förfrågningsunderlag och specifikationer på vad vi vill ha gjort. Vi har gjort ett dokument där vi specar rum för rum vad som ska göras och det sa vi att vi ville bilägga kontraktet. I kontraktet hänvisas också till en bilaga men tolkningen gäller vilken bilaga som det hänvisas till; den vi gjort eller en annan som upprättats av byggfirman och som enligt oss bara specar vissa saker som finns med i den stora specen. Vår byggfirma har sagt att de ska börja med taket nästa vecka - taket är en av de saker de påstår inte ingår i kontraktet. Pratade med en advokat igår som rådde mig att låta byggfirman lägga om taket och sedan när de fakturerar mig bestrida fakturan. Förmodligen kommer då byggfirman att lämna vidare till indrivningsfirma och såsmåningom hamnar vi i rätten och då ord står mot ord som i det här fallet kommer mitt ord att gälla eftersom jag är den svagare parten (byggfirmor skriver kontrakt varje vecka medan jag gör det kanske bara en gång i mitt liv). Det känns ju som att spela oerhört högt för förlorar vi i rätten får vi betala båda parternas rättegångskostnader plus fakturan på takomläggningen dvs förmodligen i närheten av 300 tkr (plus att vi riskerar sådana där läskiga betalningsanmärkningar). Men det andra alternativet är ju att vi stämmer honom nu och det blir ju lika kostsamt om vi förlorar. Jag vet inte hur vi ska göra. Inte hör byggfirman av sig heller (fast snickarna är ju här och gör sitt jobb) fast han lovade att göra det och delge oss sina beräkningar av hur han kunde få om/tillbyggnaden så dyr fast han bara tänkt utföra hälften av arbetsuppgifterna. Vad skulle ni ha gjort i mitt läge? Och Law and order hur mycket pengar lade ni ner på advokatkostnader? Det känns i nuläget som vi vill undvika konflikt (men utan att göra avkall på våra krav) för att få jobbet gjort.

5. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Ja, egentligen vet man ju inte med säkerhet vad som är bäst, förrän man har facit i handen sas. :-/
    Men personligen skulle jag verkligen vilja undvika konflikt, rättegångar, indrivning, betalningsanmärkningar mm. i det längsta men det finns säkert många här på forumet som förespråkar en mer hårdför linje och min inställning är kanske feg, inte vet jag :-/
    Men jag resonerar som så, sådana "procedurer" drar alltid ut på tiden och personligen skulle jag må dåligt av att ha ett sånt osäkerhetsmoln hängande över mig under långa perioder och sen dessutom inte ha några garantier för att strategin lyckas i slutänden, kan det kanske räcka med att framföra till byggaren att ni vidtalat jurist och sen försöka få till en förlikning som är bra för ffa. Er men som han ändå kan acceptera.
    Tjaa... det kanske låter naivt och blåögt att tro på en uppgörelse "i godo" men jag personligen skulle iaf. försöka.

MVH och Lycka till/Christina.

6. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Det här är en urjobbig situation som jag verkligen tycker vi har gjort allt för att slippa hamna i. Jag vill också göra allt för att undvika hamna i en juridisk konflikt men visst är det surt att betala extra för sådant som vi ju avtalat om att det ska ingå. Vi hade aldrig valt den här firman om inte allt skulle ingå - då hade det varit billigare att ta en annan firma! Om alla företag i den här branschen beter sig så här så blir det ju helt säljarens marknad - det spelar ingen roll hur vi som konsumenter väljer firmorna sätter ändå de priser de vill! Jag blir arg bara jag tänker på det! >:(

7. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

I er offert förfrågan har ni där specificerat att taket skulle ingå?

För i så fall har företaget i mina ögon gått med på detta när de gav ett pris på arbetet i enlighet med er offert.

8. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Vår entreprenör läser liksom kontraktet och bilagorna som fan läser bibeln; i "hans bilaga" står att byggfirman ska installera en ny varmvattenberedare med solceller men då hänvisar han istället till "vår bilaga" där det står att vi ev. vill ha solceller och hävdar att han tänker installera en varmvattenberedare som är "förberedd" för solceller! Den ritning vi har är inte bra (bl a därför gjorde jag en spec. rum för rum) i den finns inte kattvindsfönster med i den nybyggda delen (men det fiunns med den ovan nämnda spec. jag gjort rum för rum och som vi hävdar är en bilaga till kontraktet) därför bygger han inga kattvindsfönster i den nya delen å andra sidan är de ombyggnader vi vill ha i det befintliga huset tydligt utmärkt i ritningen och då vi påpekar detta för entreprenören gäller plötsligt inte ritningen längre! Förstår ni? Allt kan ju inte specas ner till minsta skruv för att ett sådant här avtal ska funka måste liksom alla parter VILJA att det funkar (t ex ville vi ha fulltakhöjd i den nybyggda delen men när takstolarna kom visade sig att fulltakhöjd inte gick att genomföra då backde vi från det kravet utan att kräva avdrag i priset!). Men när vår entreprenör inte vill vad gör man då? Plötsligt kom jag på att min arbetsplats kryllar av jurister (jag är inte en av dem tyvärr) ska kolla med dem så hör jag av mig igen!

9. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Jo men visst kommer takomläggningen och utbyggnaden av befintligt hus att kosta oss! I fredags kom ett papper som väl förmodeligen ska tolkas som en faktura där han specificerade de arbeten som han påstår ligger utanför fakturan till en bit över 200 000 kr. Av det anger han att "han behöver" 95 000 kr - hur ska vi tolka det (vi behöver också tusentals kronor men vem ska vi fakturera?) ??? Betalar vi kommer förmodligen ännu en extra faktura inom snar framtid! Från ett annat ställe har vi hört att företaget inte fick ett jobb man räknat kallt med att få plus att en del snickare och andra underleverantörer inte får betalt för sina fodringar. Det här börjar kännas riktigt läskigt...Vi har ingen aning om hur vi ska ta oss hur det här >:(

10. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Det är iof. rätt vanligt, iaf. då det gäller stora arbeten för stora summor utförda av småföretagare särskilt där arbetet sträcker ut över flera månader eller mer, att de vill ha åtminstone delar av materialkostnaderna täckta sas. under arbetets gång, för att inte behöva "ligga ute" med allt för mycket i materialkostnader som huvudleverantörer i sin tur fakturerar dem :-/ så det faktumet att man "delbetalar" är inte ovanligt spec. alltså när det gäller småföretag som inte har någon jättestor likviditet eller soliditet utan sas. mera "går från jobb till jobb".

//Christina.

11. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Fast här handlar det tyvärr inte om en förskjutning i den sk "lyftplanen". Här handlar det alltså om att vi ska betala mer än det belopp vi avtalat om i kontraktet för att firman påstår att de inte räknat med allt vi haft med i vårt förfrågningsunderlag = vi ska betala minst 200 tkr utöver det avtalade beloppet! >:(

12. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Har ni haft med de saker som företaget nu vill ha extra betalt för i ert förfrågningsunderlag?

13. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem

För det första: co, jag är verkligen ledsen för eran skull, hoppas det löser sig till det bästa!!

För det andra: till alla som läser detta, ta chansen och lär er något av detta. självklart är det lätt att lockas av det bästa priset, men nästan alltid får man vad man betalar för och hantverksbranschen har gott om rötägg :p som ofta lägger ut låga offerter för att tjäna in pengarna på annat.
    det absolut bästa man kan göra är att ta in opartiska referenser, visst kan ta lite tid, men är värt varje nedlagd minut..........

14. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Jo sanne78 taket var med i vårt förfrågningsunderlag. Men efter offerten lämnande dividerade vi lite fram och tillbaka hur man skulle kunna få ned priset med entreprenören bl a valde vi bort två takkupor och ska istället sätta in takfönster. I samband med detta tog också entreprenören (i sitt huvud det finns inte nedskrivet plus att priset bara sjönk med 100 000) bort takomläggningen också. I kontraktet hänvisas till en bilaga. Entreprenören påstår att det är en bilaga vi påstår att det är en annan. I vår bilaga står taket med inte i hans.

Enligt jurister jag talat med är vi den svagare parten i det här förhållandet (han tecknar flera kontrakt per år vi bara ett i hela vårt liv) och om ord står mot ord i en tvist gäller vårt ord men vad hjälper det när han liksom inte alls håller sig till spelreglerna? Det här är en ful fisk precis som Pappskallen skriver. Han har gjort allt som står i hans makt för att föra oss bakom ljuset och jag tror inte ens han vill göra ett bra jobb så vi blir nöjda hans enda mål är att få ut så mycket kontanter som möjligt (har kollat honom hos skm och kronofogden och han är grön!). Det märkliga med karln är att han faktiskt bott på den lilla ort där vi bor. Bara det borde få mig som entreprenör att skärpa mig lite för gör han ett dåligt jobb hos oss lär han ju inte jobba på vår ort igen - det ska jag bli man för!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.