36 931 läst ·
278 svar
37k läst
278 svar
Nu blir man instämd till Tingsrätten - är man rökt ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Så kan man nog inte resonera, eller visst kan man, du gör ju det, men jag tror inte att det är ett hållbart resonemang.flamestrike77 skrev:
Att en kontruktion inte är byggtekniskt korrekt behöver inte betyda att det är ett dolt fel OM det kunnnat upptäckas vid en korrekt genomföd besiktning.
Kärnfrågan är om det hade kunnat upptäckas vid besiktningen och jag hävdar ju att så troligen (med reservation för att TS inte beskrivt allt korrekt) är fallet.
Vad en senare bedömning i Tingsrätten skulle ge för utfall beror ju dels på domarens och nämndemännens kunskaper och kompetens men också (kanske mest) på de juridiska ombudens skicklighet.
Plausibelt! I den händelse beskrivningen stämmer så hade informationen om en borttagen vägg bort resultera i en fördjupad undersökning.Thomas59 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Precis. Nu är ju hot om stämning lite läskigt i alla fall(även om motparten kanske inte ha ett givet case) så TS bör nog för säkehets skull ändå ta hjälp av ett juidisk ombud för att bestrida kravet.Gynteri skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nja den är nog större än så. Problemet är ju att man aldrig kan veta säkert. Även om chansen är 99% (vilket jag iofs inte säger att den är) att en domstol skulle döma till TS fördel så får ju den procenten som inte vinner, även om dom ha rätt (?), ett troligen ganska kostsamt domslut emot sig och få tar risken att då överklaga. Därför sluta de flesta fallen i förlikning. Illa nog kan man tycka.Gynteri skrev:
Det mesta verkar vara möjligt när det gäller juridikThomas59 skrev:
OK, jag överreagerade med 50/50.Thomas59 skrev:Nja den är nog större än så. Problemet är ju att man aldrig kan veta säkert. Även om chansen är 99% (vilket jag iofs inte säger att den är) att en domstol skulle döma till TS fördel så får ju den procenten som inte vinner, även om dom ha rätt (?), ett troligen ganska kostsamt domslut emot sig och få tar risken att då överklaga. Därför sluta de flesta fallen i förlikning. Illa nog kan man tycka.
Har du några bra länkar till fall som avgjorts i rätten? Båda parter riskerar ju att åka på rättegångskostnader, då kan förlikning vara en säkrare utväg. Men finns det praxis och eventuella prejudikat?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nej jag är inte praktiserande jurist så jag sitter inte på några rättsfall direkt som jag kan dela med mig av. Jag har heller inga siffror på andelen förlikningar, vet inte ens om det finns siffror på det.Gynteri skrev:
Vad det gäller tvistemål är det dock, även utan siffror, allmänt så att en stor andel slutar i förlikning då utfallet ofta är så osäkert men också för att en rättsprocess normalt leder till att båda parter svävar i ovisshet om utfallet över en väldigt lång tid och den ovissheten är väldigt jobbig att leva med. Bättre då att få till ett avslut även om man tvingas betala, alt inte få det man krävt.
Jag hittade lite snabbt detta på http://www.husadvokaten.se/dolt.htmlThomas59 skrev:
Exempel på vad som i rättspraxis ansetts vara dolda fel:
Högsta domstolen 1976: Avsaknad av sk diffusionsspärr i vindbjälklaget
Högsta domstolen 1981: Opåräknade trafikstörningar
Högsta domstolen 1989: Risk för sättningar på grund av instabila markförhållanden
Ja, där ser vi att gränsen är diffus. Instabila markförhållanden kan man väl mäta, men så långt sträcker sig inte undersökningsplikten. i vårt fall som vi vann i Tingsrätten var det fel på regelavståndet i badrum, vilket man också kan mäta med viss metodik. men om man inte misstänker fel, så förväntas man inte. Och med misstänka fel så bör det ju finnas någon informaiton nedskriven, dvs i detta fallet då tex huset renoverat och väggar borrtagna, osäkert om dessa var bärande.....
Men ja gär ingen jurist, lärde mig dock mycket på att driva vårt dolda fel....
Men ja gär ingen jurist, lärde mig dock mycket på att driva vårt dolda fel....
Men å andra sidan så kan det också gå så här http://hotpot.se/hsb-vattenskada.htm#06 om man bor i BRF. Så det vete katten om jag inte återgår till att hävda 50/50
Nej, lagstiftningen hackar inte. Det känns som om du blandar ihop lagstiftningarna lite.flamestrike77 skrev:hmm.. är ju i så fall jäkligt intressant, det innebär att lagstiftningen hackar ordentligt. Om man för diskussionens skull tar bort allt om att köparen gjort renoveringar för den estetiska delen och bara tittar på själva den bärande väggen/stolpen så borde en köpare över huvudtaget inte behöva titta på det i besiktningen eftersom det skall vara korrekt utfört. Även om inte upplysningsskyldigheten träder in så blir det ju fortfarande att säljaren har sålt en undermålig vara, med brister som inte hade framkommit vid besiktningen. Om det borde ha framkommit vid besiktningen så är det besiktningsmannens ansvar, annars tror jag att det är säljarens.
Om du köper en mobiltelefon är det säljarens skyldighet att se till att produkten inte är behäftad med fel. (Allt enligt lagen)
Köper du ett hus däremot är det köparens skyldighet att kontrollera att produkten inte är behäftad med fel. (Allt enligt lagen)
Han skriver i rubriken: "Nu blir man instämd till tingsrätten"tio_Pepe skrev:
Det tolkar jag som att han har blivit stämd.
TS skriver: "men 120 000 kr kan man verkligen få igenom sådana summor trots påvisande om att jobbet går utföra för ca 20 000."tio_Pepe skrev:
Det tolkar jag som att TS har blivit krävd på ersättning.
Redigerat: