Status
Inte öppen för fler kommentarer.
timmelstad skrev:
Men nu får du väl ge dig. Om väggen är borta syns det klart och tydligt.
Jo att väggen är borta syns ju. Men det är ju i sig inte likaställt med att den är borttagen på fel sätt. Men om köparen åberopar dolt fel att väggen är borta så ger jag mig. Nu åberopar de ju felaktigt regelavstånd och att en bärande vägg tagits bort felaktigt, om jag fattar saken rätt.

Om man köper ett hus byggt 1976, så syns det ju också med all tydlighet om tex ett badrum renoverats. Att det syns (att något gjorts, renoving, ny planlösning) innebär ju inte att det inte kan vara behäftat med dolda fel.

Som jag sagt tidigare så har vi för lite dakta i denna tråden för att veta. Men att tvärsäkert säga att detta absolut inte är dolt fel är inte sant.

Redigerat:
Raceman skrev:
Om en vägg är borttagen och speciellt när säljaren meddelat detta vid försäljningen, träder köparens utvidgade undersökningsplikt in. Och detta gäller oavsett om väggen är bärande, icke bärande eller vad en eventuell besiktningsman sagt.
Kan du vara vänlig och styrka ditt påstående med en referens till lagtext eller praxis.

Raceman skrev:
Om säjaren säger detta innan köp, är felet ABSOLUT inte dolt.
Nej, då är det inte dolt. Men hur sannorlikt känns det att en säljare säger att huset är felbyggt? ;)

Byggis1976 skrev:
Nu åberopar de ju att en bärande vägg tagits bort felaktigt, om jag fattar saken rätt.
Om man gör en utökad undersökning innan köp så framkommer ju detta, och då är inte längre felet dolt. Köparen har då möjligheten att begära prissänkning eller hoppa av köpet.

Raceman skrev:
Om man gör en utökad undersökning innan köp så framkommer ju detta, och då är inte längre felet dolt. Köparen har då möjligheten att begära prissänkning eller hoppa av köpet.
En uttökad undersökningsplikt har man inte per automatik, inte om man inte har skäl att misstänka fel baserat på husets övriga skick och ålder o jämförbara fastigheter. Att få information om att planlösningen förändras eller ett badrum renoverats innebär inte att man har uttökad undersökningsplikt. Jag vet inte vad du baserar din definition av uttökad undersökningsplikt på?

Byggis1976 skrev:
Jag vet inte vad du baserar din definition av uttökad undersökningsplikt på?
Utökad undersökningsplikt har man om något av nedanstående kriterier är uppfyllda.

1) "Misstanke om fel"/ "Symtom på fel".
Dessa fel kan vara vad som helst som fuktfläckar, dålig lukt, sprickor, dricksvattnet smakar illa osv. och har inget med husets skick eller ålder att göra.

2) Säljaren lämnar "varnande besked".
Dessa kan vara av typ: Dricksvattnet smakar illa, Golvet sviktar i hallen, Jag har rivit en vägg.

Utökad undersökningsplikt innebär att kraven på köparens undersökning höjs på så sätt att köparen måste ta reda på orsaken bakom symptomen för att anses ha fullgjort sin undersökningsplikt. För det fall köparen inte besitter den kompetens som krävs för att utreda omfattningen av felet måste köparen konsultera teknisk sakkunnig för att på så sätt gardera sig för framtiden. Underlåter köparen detta innan köp kan han inte sedan vid upptäckt efter köp hävda "dolt fel".

Redigerat:
Hehe....nu såg jag ditt instick "Jag har rivit en vägg".

Jag hävdar bestämt att det inte normalt sett är ett varnade besked. Att riva en vägg går ju att göra korrekt. Det är inte allts på samma nivå som dina andra exempel om att dricksvattnet smakar illa, eller golvet sviktar.

Däremot om han har lämnat beskedet: Väggen sviktar och taket har sprickor.....

Byggis1976 skrev:
Och hur relaterar du det till detta fallet? Har säljaren lämnat något varnade, vart har du läst det?
Han har sagt "jag har rivit en vägg" och nämner det också i säljannonnsen, samt vid köparens besiktning tillsammans med besiktningsmannen. Han hade dessutom husritningarna på plats vid besiktningen.

Raceman skrev:
Han har sagt "jag har rivit en vägg" och nämner det också i säljannonnsen, samt vid köparens besiktning tillsammans med besiktningsmannen. Han hade dessutom husritningarna på plats vid besiktningen.
Ja. Men det är inget FEL i sig att riva en vägg.
Man kan göra det och bygga den på rätt sätt.

...du kan inte jämföra uttalandet "Jag har rivit en vägg" med att "vattnet smakar illa, eller det luktar mögel eller golvet sviktar". De senare är ju tecken, symptom på fel. Det går mycket bra att riva väggar, även bärande, om man stadgar upp dem på rätt sätt. Däri ligger skillnaden.

Jag har drivit och vunnit ett dolt fel. Det blev dömt dolt fel till vår fördel, trots att vi faktiskt fick reda på att det var byggt, tro det eller ej! ;)

Byggis1976 skrev:
Ja. Men det är inget FEL i sig att riva en vägg.
Man kan göra det och bygga den på rätt sätt.
Vem har sagt att det är fel??
Vad säljaren har gjort är att lämna "ett varnande besked" som därmed måste följas upp.

Men varnade besked är ju implict att det "varnar" för något som är fel!

Byggis1976 skrev:
Men varnade besked är ju implict att det "varnar" för något som är fel!
Vad juridiken menar med varnande besked har jag redan skrivit i inlägg #201. Läs en gång till.

Raceman skrev:
Han har sagt "jag har rivit en vägg" och nämner det också i säljannonnsen.

Detta hittar inte jag TS inlägg......?

Byggis1976 skrev:
Detta hittar inte jag TS inlägg......?
Läs inlägg #73

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.