Magnus E K
Så här ser det ut för i morgon:

Graf som visar elpriser i olika regioner under en dag med stigande kurvor på eftermiddagen och kväll. Tabellen nedan anger pris per kvart i EUR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liknande priser som vanligt, men det går ju fyra kvartar på en timme så nu blir det fyrfaldigt dyrare. Eller?

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Joakim654 och 23 till
  • Laddar…
Du får räkna i kilowattkvartar istället 👍

• Gilla
  • Haha
Maalox och 26 till
  • Laddar…
Spiken rätt upp kl 23 som också verkar vara dyrast i morgon.

• Gilla
Patrik14
  • Laddar…
Sådärja, elprisetjustnu.se har nu (fick det nyss) kvartspriser i sitt API, så nu har jag en fungerande lösning för imorgon. De hade ju publicerat API:t redan, så jag hade ju koden klar, men utan riktiga priser att testa det på så visste man ju inte om det fungerade...

Här finns i alla fall morgondagens priser i json-format:
- https://www.elprisetjustnu.se/api/v1/prices/2025/10-01_SE3.json

• Gilla
Loffeparvel och 9 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Spiken rätt upp kl 23 som också verkar vara dyrast i morgon.
Huh?

Graf över elpriser per kWh under en dag, med toppar runt 09:00 och 19:00. Punkten kl 15:30–15:45 markerad till 0,88 kr/kWh.

KL 19 möjligen...

Edit: SE3

Tur att man inte skall äta middag hemma imorgon.

• Gilla
Construo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Huh?

[bild]

KL 19 möjligen...
Förlåt, glömde lägga till bilden;
Diagram över elprisvariationer i SE3, visar högsta pris vid 0,94 kr och lägsta vid 0,00 kr kl 15-16. Data från ENTSO-E.
Skapa konto

Och det va från kl 00, SE3

• Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq

• Haha
  • Gilla
karlmb och 10 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Förlåt, glömde lägga till bilden;
[bild]

Och det va från kl 00, SE3
Den där visar fel, den visar kvartarna som timmar, dela tiden med fyra så blir det rätt (med en stor del av bilden saknas)

Magnus E K Magnus E K skrev:
kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq kWq
🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆

• Haha
  • Gilla
-MH- och 24 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den där visar fel, den visar kvartarna som timmar, dela tiden med fyra så blir det rätt (med en stor del av bilden saknas)
Ja det kanske är så, den är kanske inte uppdaterad ännu för just kvartar ännu, tänkte inte på det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja det kanske är så, den är kanske inte uppdaterad ännu för just kvartar ännu, tänkte inte på det.
Jag fick ju vänta till för mindre än en timme sedan för att den tjänsten jag använder skulle ha fixat koden. elbruk.se var snabbast igång med fungerade grafer, många sidor fungerar fortfarande inte - med olika varianter av fel.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick ju vänta till för mindre än en timme sedan för att den tjänsten jag använder skulle ha fixat koden. elbruk.se var snabbast igång med fungerade grafer, många sidor fungerar fortfarande inte - med olika varianter av fel.
Kollade i Homey nu och där funkade det prima med kvartarna. Visar samma som på t ex Eons hemsida i alla fall.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Nordpoolintegrationen I Home Assistant funkade också direkt.
Graf över elpriser idag, med toppar under dagen och en indikation för nuvarande pris. Integrerad i Home Assistant.
Skapa konto

• Gilla
blgtang och 4 till
  • Laddar…
Kvartspriser blir ju bara sinnessjukt dåligt.
Går helt emot vad effektavgifterna vill, nyss ska vi sprida ut förbrukning så mycket som möjligt till att sedan kunna ha kvartar där man ska maxa allt. Den stora boven har jämt pratats om vara flaskhalsen i momentan effekt, är inte fallet längre så?

• Gilla
Pyret685 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.