jag skrev återigen till synologys support, försökte förklara alla steg jag utfört och fick följande som svar:

Thank you for your message.

Base on the troubleshooting steps that have already performed, seems a hardware (network card failure).

Please contact your reseller to initiate the RMA procedure.

Please let us know if you have encounter any trouble doing so.

Hope this helps.

Sincerely,
Tony Chen

J
thestrut skrev:
förresten, är NASens ip-nummer 192.168.1.10 okej för min teliaGW? krävs det inte att de sista numren är över 60, 192.168.1.69 typ?
Ja, det är bäst att ligga på de högre numren, åtminstone när du har fler burkar inkopplad ei framtiden. Nu när du bara testar spelar det ingen praktisk roll

J
thestrut skrev:
okej, då är det dags att reklamera kanske, men vad tror ni? är det routern eller nasen som är felande?

och vad ska jag som inte är så himla bevandrad i nätverksteknologin säga att det är för fel?

telias router är säkert den 15:e jag har... får byta typ 3-5 ggr per år när den brakat ihop...

NASen har nog garanti kvar då det var mindre än 1 år sedan jag köpte den, men det var via nätet så jag får ta kontakt med dem på netonnet...
Du kan nog säga vad som helst. Supportfolk brukar bli glada när de får skicka en ny burk, eftersom de då har löst problemet för dagen :-) Eftersom du fått byta så ofta innan kan jag inte låta bli att tro att det är åskan som tagit din utrustning. Bor du på landet? Kanske den även slagit sönder din NAS? Är det åskan så tror jag även du klarar dig gratis när det gäller routern, så skyll på den ändå.

Jag hade nog satsat på ett bra överspännings, transientskydd eller liknande.

Jocke Best skrev:
Du kan nog säga vad som helst. Supportfolk brukar bli glada när de får skicka en ny burk, eftersom de då har löst problemet för dagen :-) Eftersom du fått byta så ofta innan kan jag inte låta bli att tro att det är åskan som tagit din utrustning. Bor du på landet? Kanske den även slagit sönder din NAS? Är det åskan så tror jag även du klarar dig gratis när det gäller routern, så skyll på den ändå.

Jag hade nog satsat på ett bra överspännings, transientskydd eller liknande.

menar du att det är åskan som tagit routern? eller fel i elnätet?

jo jag bor på landet, men tycker det verkar märkligt om åskan skulle ta modemet var 3:e gång det åskar ute?

överspänningsskydd, du menar på elkabeln, eller på inkommande telefonledning?
(har ju tyvärr bara adsl)

men som synologys support svarade så får jag nog en ny NAS antar jag

Redigerat:
J
De tär nog inte omöjligt att åskan har ett finger med i spelet väldigt ofta. Har du tex elstängsel i närheten, och kopplat det på samma elnät/fas som din router kan jag nästan garantera att det är orsaken. De funkar som antenner för blixten :-) Har du luftledning på din ADSL så har du också större risk för att åskan tar grejorna. Demmpa verkar ha bra koll (här med) så jag överlåter den biten till honom :-)

Lite upptagen i helgen. .. du har två kablar, en rak och en korsad. Och du har ju förhoppningsvis testat båda kablarna med ena änden i nas och andra i åtminstone två av uttagen på teliagw.
Reset av gw samt strömmen bortkopplad var för att minska sannolikheten att gw kom ihåg nåt om nasen :-)

Jocke Best skrev:
Ja, det är bäst att ligga på de högre numren, åtminstone när du har fler burkar inkopplad ei framtiden. Nu när du bara testar spelar det ingen praktisk roll
Nej nej. När man sätter en fast ip ska man sätta en adress som inte kan delas ut med dhcp. I post 40 framgår med all önskvärd tydlighet att dhcpadresserna är mellan 192.168.1.64 och 253. Allt mellan 2 och 63 är alltså ok så länge de är lediga. Det spelar ingen roll om man väljer 63 eller 51 eller 42 eller 10, bara man väljer...

Nasen packad och skall skickas tillbaka till netonnet imorrn,
Så man blir väl utan ett tag då...

J
sunqan skrev:
Nej nej. När man sätter en fast ip ska man sätta en adress som inte kan delas ut med dhcp. I post 40 framgår med all önskvärd tydlighet att dhcpadresserna är mellan 192.168.1.64 och 253. Allt mellan 2 och 63 är alltså ok så länge de är lediga. Det spelar ingen roll om man väljer 63 eller 51 eller 42 eller 10, bara man väljer...
Det är riktigt, fel av mig. Missade att läsa tillbaka 190 postningar, trodde thestrut hade dhcp spann upp till .60 med avseende på post 222. Fast i ett test får man ha bra otur om man ska pricka in fel adress när endast nas och Pc är inkopplade. Men iofs, thestrut har dokumenterad otur på senaste tiden, så jag ger mig :-)

J
thestrut skrev:
Nasen packad och skall skickas tillbaka till netonnet imorrn,
Så man blir väl utan ett tag då...
Vi får hålla tummarna på att det är den som är felet. Hur var det nu med åska? Kanske skulle satsa på lite åskskydd? Min svåger blev av med åratal av bilder förra sommaren när åskan tog hans nas. Diskarna tvärdog t.o.m i ögonblicket åskan slog ned. Hittades inte ens i en Linuxburk, och det blir dyrt att skicka dom på labb.

det är möjligt att det kan vara åska men i samband med att den slutade fungera har det inte varit åska vad jag vet iaf.

kollade lite snabbt på det där med åskskydd, verkar vara prylar man sätter i elcentralen? som en automatsäkring?

isåfall kanske man ska be elektrikern montera in en sådan, har ju monterat in en ny central men det är inte färdigt ännu

Min synology ligger på 192.168.1.74 på min Telia GW. Funkar utmärkt.

Noseone skrev:
Min synology ligger på 192.168.1.74 på min Telia GW. Funkar utmärkt.
har du läst nåt i tråden? :)

min låg tidigare på 192.168.1.69 (69 eftersomdet är lätt att komma ihåg 69 som är snyggaste årgången av camaro :D )

Åska kan ställa till det :-( har man tur visar sig felet med en gång (smält trafo i satellitmotagare kl 5 på morron... vi vaknade av nåt och så luktade det fan tog en halvtimme att lokalisera... säkringen imottagarn gick innan proppen...)
Åskskydd finns många varianter har du ändå elektriker där så kolla med honom.

Håller tummarna att det bara är nasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.