Har för ett tag sedan köpt en synology ds214se

Tyckte från början den varit lite krånglig att använda... Men på slutet har både jag och frugan använt den mer och mer.. Framförallt att säkerhetskopiera bilder direkt från mobilerna.

Brukar även lyssna på musik via den när jag är på jobbet..
För ca en vecka sedan märkte jag att det inte gick komma åt nasen när jag var på jobbet, aaha ingen internetanslutning igen tänkte jag... För det fungerade inte på hela dagen, förrän på eftermiddan, då funka det bra igen..
Men i måndaga blev det på samma vis... Och sedan dess har jag inte kommit åt nasen alls..

Har en telia gateway tg 799 tror jag den heter, och när jag loggar in i den på 192.168.1.1 så finns inte nasen där längre... Vilket den gjort tidigare...
Har provat allt känns det som men det vill inte fungera... Det är som att varken nasen eller gatewayen känner av något när ja stoppar i nätverkskabeln, ansluter jag något annat med kabeln, tex förstärkare eller laptopen fungerar det på en gång... Har provat flera anslutningar på gatewayen, och det är bara nasen som inte fungerar...

Vad ska jag göra?

Nu kan jag ingenting om NASar, men om den inte "dyker upp" så kanske du först kan titta på systemloggen på routern för att se om den gör några försök (DHCP Discover), och om routern nekar detta av ngn anledning.

Sedan ska ju som sagt NASen skicka en DHCP Discover, vilket den förmodligen gör regelbundet. Kanske känner den inte av när den får nätverkskontakt utan du måste vänta en stund. Det kanske går att ställa in hur ofta den ska försöka.

Det kan även gå att höja lease time på routern så att NASen får behålla sin IP längre perioder.

hej!

satt länge igår och mixtrade... tydligen ska det gå att direktansluta NASen till laptopen med en nätverkskabel, gjorde detta men han hittade inte NASen då heller...
laddade hem synologys program Assistant som synology rekommenderar för att administrera nätverkets anslutna NASas, inte heller då lyckades jag upptäcka NASen.

sedan gjorde jag en reset av min NAS, och efter reseten kommer jag iaf in i NASen när jag har den direktkopplad till datorn.

men när jag ansluter den till gatewayen/routern igen så är den omöjlig att hitta..

verkar ju som att hårdvaran fungerar som den ska... då är det ju troligen något med mjukvaran...

man blir ju som irriterad när man inte ändrat något, och plötsligt så slutar det fungera!

okej Bo, men eftersom övriga enheter fungerar i nätverksportarna på Routern så bör ju den vara okej?

då kanske jag ska försöka kolla så NASen gör det den ska...
NASen har en ledlampa där det står "LAN" och denna blinkar ju till rätt snabbt några gånger, säg en gång i minuten... så det verkar som den söker...
ansluter jag den direkt till laptopen så blinkar den och lyser som vanligt... man ser jussom att den skickar massa data...

någon som haft samma problem med synologys prylar?

thestrut skrev:
okej Bo, men eftersom övriga enheter fungerar i nätverksportarna på Routern så bör ju den vara okej?
Bara för att sladden passar betyder inte att det fungerar, det skickas små elektroner i sladden också ;)

Bo.Siltberg skrev:
Bara för att sladden passar betyder inte att det fungerar, det skickas små elektroner i sladden också ;)
jaa men andra anslutna enheter kommer ju åt internet när man ansluter dem i samma port..

eller kan det vara så att routern känner, "OJ jäklar, nu vart det en NAS i andra änden av kabeln.. nu stänger jag igen den porten för detta kan va farligt"

Jag skulle prova att sätta fast IP på naset, har gjort det på mitt eget och har varit stabilt efter det. Iof ett Netgear. Sen bör du ju vara försiktig och veta vad du gör om du exponerar naset mot internet.... Du verkar ju ha ställt det i DMZ

hmm okej... alltså att man ger nasen en särskild IP adress typ 192.168.1.65

synology verkar ha bra och säkra program över nätet, så där litar jag på dom =)

ska försöka mecka mig in i NASen när jag kommer hem...

Kör du NASen som DHCP-server? I så fall så kan det vara Telia som uppdaterat sin router, och i samband med det aktiverat DHCP. Två DHCP på samma nät är inte bra.

Annars, prova att pinga för att se om den överhuvudtaget kan nås. Om inte, kolla kablar och annan nätverksutrustning på vägen mellan datorn och NASen.

J
Hej,

det absolut vanligaste när man får fenomen som ditt, såvida det inte är hårdvaran, eller något som hängt sig och som kom igång efter din reset, det är problem med olika subnet. Precis som du skriver så använder Telias gw 192.168.1.1. För att göra det hela enkelt, så siktar vi in oss på det som skiljer mot 192.168.0.1 som Synology verkar använda. Detta problemet är mycket vanligt. Om vi siktar in oss på näst sista siffran, alltså nollan eller ettan, så är denna lite magisk. Populärvetenskapligt uttryckt så kan inte en burk med nollans subnet prata med en burk från ettans subnet, eftersom man troligen använder en subnetmask som heter 255.255.255.0, vilket man vanligen har fått. Detta eftersom man då "maskar bort" allt innan sista punkten. Man har då bara 255 (minus broadcast etc, så eg 252, eftersom det bara får plats 255 adresser/hostar mellan varje punkt) adresser att leka med i varje subnet. Säkert kan nån som herr Axelsson förklara detta bättre, jag tog aldrig CCIE-certifieringen :-)
Vad man alltså måste göra första gången, om man inte har program till hjälp som scannar av nätet, är att se till att alla maskiner använder samma subnet. Den enklaste vägen är alltså att se till att du sätter en fast ipadress på NAS:en, tex 192.168.1.65 som du föreslog, ifall den är ledig. Det kan du se i inställningarna på din gw, vilka adresser den hittar att den har kontakt med. Du kan även se till att din router/gws dhcp-scoop delar ut andra adresser (inom rätt subnet) än de du föredrar att ha fasta. Jag kommer inte ihåg exakt vilka adresser gw:en har default som dhcp, men det kan man ändra hur man vill, så länge de använder ätt subnet, (i vårt fall tex 192.168.1.10-192.168.1.50). Sedan kan du sätta dina fasta prylar mellan 60 och uppåt.

Som Troberg skriver kan DHCP ställa till det. Man låter alltid en burk, oftast sin router/gw stå för detta.

Det är alltså subnetens härliga värld som gör att man ibland inte får "kontakt" mellan en dator och burk utan omstarter etc i oändlighet, innan det plötsligt magiskt funkar. Då har oftast ena enheten fått ändra sig, och det är den med dhcp inställt, alltså TA dhcp, dynamisk tilldelning. Man får ofta dessa problem när man blandar olika fabrikat, plattformar, etc, och inte är riktigt hundra på vad man pysslar med.

Redigerat:
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
B
Men olika subnet ska inte vara problemet om NASen får sitt IP från GW via DHCP.

Men kolla så i te både NASen och GW båda agerar DHCP-server, låt GW söta det och sätt ett fast IP på NASen utanför DHCP-scoopen.

J
breakman skrev:
Men olika subnet ska inte vara problemet om NASen får sitt IP från GW via DHCP.

Men kolla så i te både NASen och GW båda agerar DHCP-server, låt GW söta det och sätt ett fast IP på NASen utanför DHCP-scoopen.
Nej, så är det ju, men jag tänkte mer på om tex Nasen eller GW:en hade ändrat sig, antingen via firmware (Telia skjuter ibland ut nya), eller att NAS:en resettat sig och fåt ttillbaka sitt 0-nät

Troberg skrev:
Kör du NASen som DHCP-server? I så fall så kan det vara Telia som uppdaterat sin router, och i samband med det aktiverat DHCP. Två DHCP på samma nät är inte bra.

Annars, prova att pinga för att se om den överhuvudtaget kan nås. Om inte, kolla kablar och annan nätverksutrustning på vägen mellan datorn och NASen.
jag vet inte om jag kör NASen som DHCP server, hur kan man veta det?

jag har varit i kontakt med telias support... och de säger att de inte har uppdaterat något.. det var faktiskt min tanke med, att telia har uppdaterat något eftersom jag inte rört en pinal...

jag får läsa ditt inlägg några gånger JOCKE BEST, det verkar väldigt detaljerat, så kanske jag förstår något =)

jag sitter på jobbet nu och kan inte göra något med NASen förrens ikväll

återkommer

och tack för all hjälp så länge!

just det.. fick som svar av telia att de kunde brygga gatewayen så den endast fungerar som ett modem, och att jag själv köper en ny router... detta kanske vore ett alternativ... för jag tycker telias gateway i princip är värdelös... sedan de bytte modell har jag inte wifi i garaget längre..

kanske det kan vara en fördel med en egen router för att få det hela att fungera?

J
thestrut skrev:
jag vet inte om jag kör NASen som DHCP server, hur kan man veta det?

jag har varit i kontakt med telias support... och de säger att de inte har uppdaterat något.. det var faktiskt min tanke med, att telia har uppdaterat något eftersom jag inte rört en pinal...
Du kan logga in i routern och kolla i loggarna när något ändrades. Även i NAS:en kan du se detta. Det verkar väldigt otroligt att nånon skulle vilja ha NAS:en som det men det kanske går att klicka i. Var noga bara med att skilja på typ "act as DHCP" och ta emot adress via DHCP, alltså dynamic eller liknande, vilket du nog inte ska ha heller, utan "manual"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.