43 197 läst ·
128 svar
43k läst
128 svar
Nu är jag less på att få grinden sönderbackad. Vad göra?
Om jag fick en faktura för grindreparation komplett med en bild som visar att jag gjort det skulle jag iallafall betala. Alternativet är ju polisanmälan för smitning plus stämning i domstol, vilket lär bli betydligt dyrare än att betala reparationen.
Den smarte bilisten ringer upp TS och ber tusenfalt om ursäkt och ringer sen sitt försäkringsbolag.
Den smarte bilisten ringer upp TS och ber tusenfalt om ursäkt och ringer sen sitt försäkringsbolag.
Ring närmsta polisstation och fråga om de har kvar någon spikmatta i något förråd som du kan få för någon kaffelängd. Lätt att dra undan när du själv ska äntra uppfarten.
Vilken fredagstråd det här blev.
Men det låter ju mest som att folk tycker din infart är alltför inbjudande, och att det av nån anledning är svårt att se grinden? Går det göra infarten kortare, eller på annat sätt mindre frestande att vända på? Eller kan man på nåt enkelt sätt få folk förstå att dom inte behöver vända?
Men det låter ju mest som att folk tycker din infart är alltför inbjudande, och att det av nån anledning är svårt att se grinden? Går det göra infarten kortare, eller på annat sätt mindre frestande att vända på? Eller kan man på nåt enkelt sätt få folk förstå att dom inte behöver vända?
Fint, då har du i alla fall, vare sig du vill acceptera det eller inte, insett att uttrycket spanska ryttare ofta används även för fotanglar. Rätt eller fel kan alltid diskuteras, precis som termos och jeep, t.ex. språket är föränderligt vare sig man vill eller inte.jimih skrev:För det första, google är inte allvetande, och googles bildsökning ger inte alltid bilder på det som man sökte på. T.ex får man mängder av bilder på bananer när man söker på "guleböj", trots att det inte är det riktiga namnet för banan på vare sig norska, svenska eller något annat språk.
För det andra, gör gärna själv det du säger att andra ska göra. Dvs gör en bildsökning på google på "spanska ryttare". Och gå sen in på sidorna som är kopplade till bilderna på dessa små vassa saker som enligt dig är spanska ryttare. Då kommer du nämligen se en av tre saker:
- De skriver rätt ut om ihopblandningen mellan dessa begrepp och att det du kallar för spanska ryttare i själva verket är fotanglar
- De skriver om både fotanglar och spanska ryttare, och råkar ha med en bild på fotanglar som google snappade upp och kopplade ihop med denna sida och därmed kopplade ihop "spanska ryttare" med bilden.
- De skriver om fotanglar men tror att de kallas för spanska ryttare
För övrigt tycker jag det är en fruktansvärd tanke att använda vare sig fotanglar, spanska ryttare eller andra saker som allvarligt kan skada människor, i ett bostadsområde. Hellre förstörd grind än att grannpojken får en fotangel rätt genom foten när han är ute och leker och springer omkring.
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
Åh vilken tråd! Jag älskar den! Folk har sån kreativitet att man blir helt lycklig. 
Min första spontana tanke var ett fartgupp av något slag. Sen stora spjut som satt på grinden. Sen blinkande rött ljus så fort man kommer nära.. men sen när allt sånt här kostar pengar så är det inte lika skoj längre.
Har du försökt med en stor skylt på grinden med en stor röd eller gul pil som pekar åt vänster? Och texten, "Fortsätt köra så kommer du ut igen" På kvällen så behöver man ju ha nån lampa som belyser skylten så den syns
men det kanske man kan rikta från tomten. Har du prövat något sånt?
I min fantasi så har jag en rörelseutlöst flygel som hänger över grinden. Nuddar man grinden så släpps flygeln rakt på bilen och när det är gjort så kommer en rivningskula från höger som puttar bilen vidare åt vänster.
Min första spontana tanke var ett fartgupp av något slag. Sen stora spjut som satt på grinden. Sen blinkande rött ljus så fort man kommer nära.. men sen när allt sånt här kostar pengar så är det inte lika skoj längre.
Har du försökt med en stor skylt på grinden med en stor röd eller gul pil som pekar åt vänster? Och texten, "Fortsätt köra så kommer du ut igen" På kvällen så behöver man ju ha nån lampa som belyser skylten så den syns
I min fantasi så har jag en rörelseutlöst flygel som hänger över grinden. Nuddar man grinden så släpps flygeln rakt på bilen och när det är gjort så kommer en rivningskula från höger som puttar bilen vidare åt vänster.
Annars så skulle man ju kunna tänka sig en stor kolv nedsänkt i gatan, precis framför grinden, och när någon obehörig bil kommer för nära, så skjuter kolven upp ur gatan och bara välter hela bilen rakt ut i gatan igen. Self-cleaning skulle man kunna kalla lösningen 
Nej, den slutsatsen kan du inte dra från det jag skrev. Jag gjorde nu om bildsökningen på google, på "spanska ryttare", och av de första 50 bilderna så är det enbart 8 som använder begreppet spanska ryttare istället för fotanglar för just fotanglar. Det tycker inte jag är något som indikerar att begreppet ofta används på det sättet.thomasx skrev:
Givetvis, och jag är inte den som gärna faller in i rollen som språkpolis eller liknande, absolut inte. Ofta är förändringar i språk något naturligt och därmed enligt mig positivt. Men förändringar av vedertagna begrepp, som bara verkar uppkommit pga ett missförstånd, bör enligt mig motarbetas så länge det är möjligt (dvs innan det eventuellt slår igenom på allvar).
Sen var det ju detta med googlesökningen. Oavsett om jag gör en vanlig sökning eller en bildsökning så tycker jag mig se relativt få träffar som stöder din tes. Jag påstår därmed inte att du har fel, men just "Gör du en sökning på google istället" menar jag inte var ett så starkt argument som du gav sken av att det var.
Jag förstår att du skulle göra det, men jag säger att jag inte är så säker i allmänhet. Du har ett foto på baken av en bil - hur skall du bevisa vem som utförde skadegörelsen? Kommer polisen driva eller lägga ner den polisanmälan?pelpet skrev:Om jag fick en faktura för grindreparation komplett med en bild som visar att jag gjort det skulle jag iallafall betala. Alternativet är ju polisanmälan för smitning plus stämning i domstol, vilket lär bli betydligt dyrare än att betala reparationen.
I mitt yrke använder jag ofta folks uppfarter för att vända. Det är naturligtvis sällan något problem, eftersom jag väljer ett lämpligt ställe och dessutom har upptäckt att min bil är utrustad med både fönster och speglar så att jag kan ha god uppsikt bakåt. Men det händer att jag är tvungen att vända där det är trångt eller av annat skäl besvärligare.
Faktorer som ökar risken för olycka:
Trångt: Ett grindhål eller en uppfart bör alltid vara bred nog att lirka in en rejäl personbil lite på snedden.
Lågt: Häckar, brevlådor, grindar, grindstolpar och annat ska helst vara höga nog att synas i backspeglar eller över motorhuv och baklucka, även om man kommer riktigt nära.
Kamouflerat: Det är bra om man kan se att där är en grind, även om det är mörkt eller skymning. Ibland har man valt en färg på grinden som väldigt bra smälter in i vad som finns bakom.
Saker som jag helt ignorerar och högaktningsfullt ger fullständigt fan i:
Skyltar: Jag struntar väl i om nån satt upp en skylt, jag är ju inte ute och nöjesåker på folks uppfarter. Jag behöver vända av en anledning, den vanligaste är att nån idiot (kommun) spärrat av för genomfart, så att jag är tvungen att vända och därmed passera alla fastigheter en gång till
Bra åtgärder:
Belysning: Det är alltid trevligt om det är ljust på platsen. Pollare, grindstolpar och liknande, är trevligast när de har en liten lykta på toppen.
Reflexer: Stolpar, brevlådor, grindar och liknande, som blivit utrustade med en reflex, syns oftast riktigt bra i alla väder, även dimma. Det finns reflextape i alla möjliga färger om man nu tycker att det estetiska är viktigare än att saker inte blir påkörda.
Markörer: Vintertid kan man banka ner lite snökäppar för att markera sånt som kan tänkas döljas av en snöhög när plognisse varit framme.
Pontstones förslag med en liten upphöjning är jättebra, men det förutsätter naturligtvis att man inte sätter den för långt från grinden. Monteras stenarna tre meter från grinden så kommer man ju vara tvungen att backa över dem ändå. Problemet med förslaget är naturligtvis att snöröjningen eventuellt blir lite mer komplicerad.
Faktorer som ökar risken för olycka:
Trångt: Ett grindhål eller en uppfart bör alltid vara bred nog att lirka in en rejäl personbil lite på snedden.
Lågt: Häckar, brevlådor, grindar, grindstolpar och annat ska helst vara höga nog att synas i backspeglar eller över motorhuv och baklucka, även om man kommer riktigt nära.
Kamouflerat: Det är bra om man kan se att där är en grind, även om det är mörkt eller skymning. Ibland har man valt en färg på grinden som väldigt bra smälter in i vad som finns bakom.
Skyltar: Jag struntar väl i om nån satt upp en skylt, jag är ju inte ute och nöjesåker på folks uppfarter. Jag behöver vända av en anledning, den vanligaste är att nån idiot (kommun) spärrat av för genomfart, så att jag är tvungen att vända och därmed passera alla fastigheter en gång till
Bra åtgärder:
Belysning: Det är alltid trevligt om det är ljust på platsen. Pollare, grindstolpar och liknande, är trevligast när de har en liten lykta på toppen.
Reflexer: Stolpar, brevlådor, grindar och liknande, som blivit utrustade med en reflex, syns oftast riktigt bra i alla väder, även dimma. Det finns reflextape i alla möjliga färger om man nu tycker att det estetiska är viktigare än att saker inte blir påkörda.
Markörer: Vintertid kan man banka ner lite snökäppar för att markera sånt som kan tänkas döljas av en snöhög när plognisse varit framme.
Pontstones förslag med en liten upphöjning är jättebra, men det förutsätter naturligtvis att man inte sätter den för långt från grinden. Monteras stenarna tre meter från grinden så kommer man ju vara tvungen att backa över dem ändå. Problemet med förslaget är naturligtvis att snöröjningen eventuellt blir lite mer komplicerad.
Redigerat:
Så alla ska brädda sina uppfarter och sätta upp belysning och sätta upp reflexer klippa häckar för att underlätta att chafförer som dej ska ha lättare att vända på andras tomter. ?Strip skrev:I mitt yrke använder jag ofta folks uppfarter för att vända. Det är naturligtvis sällan något problem, eftersom jag väljer ett lämpligt ställe och dessutom har upptäckt att min bil är utrustad med både fönster och speglar så att jag kan ha god uppsikt bakåt. Men det händer att jag är tvungen att vända där det är trångt eller av annat skäl besvärligare.
Faktorer som inte uppskattas:
Skyltar: Jag skiter väl i om nån satt upp en skylt, jag är ju inte ute och nöjesåker på folks uppfarter. Jag behöver vända av en anledning, den vanligaste är att nån idiot (kommun) spärrat av för genomfart, så att jag är tvungen att vända och därmed passera alla fastigheter en gång till
Bra åtgärder:
Reflexer: Stolpar, brevlådor, grindar och annan skit som blivit utrustade med en reflex, syns oftast riktigt bra i alla väder, även dimma. Det finns reflextape i alla möjliga färger om man nu tycker att det estetiska är viktigare än att saker inte blir påkörda.
När du säger ( Stolpar, brevlådor, grindar och annan skit ) så får jag vibbar att du är precis en sådan som skapat denna tråd .
Inte fått nåt kaffe än Polos?Polos skrev:Så alla ska brädda sina uppfarter och sätta upp belysning och sätta upp reflexer klippa häckar för att underlätta att chafförer som dej ska ha lättare att vända på andras tomter. ?
När du säger ( Stolpar, brevlådor, grindar och annan skit ) så får jag vibbar att du är precis en sådan som skapat denna tråd .
Jag belyser bara sådana faktorer som påverkar risken för en olycka. Tror du på fullt allvar att jag menar att alla ska bygga om sina uppfarter? Det gör mig ledsen när folk som du hoppar på forumets medlemmar som bara försöker hjälpa till. Sansa dig ett par steg, drick lite kaffe och försök igen.
Strip skrev:I mitt yrke använder jag ofta folks uppfarter för att vända. Det är naturligtvis sällan något problem, eftersom jag väljer ett lämpligt ställe och dessutom har upptäckt att min bil är utrustad med både fönster och speglar så att jag kan ha god uppsikt bakåt. Men det händer att jag är tvungen att vända där det är trångt eller av annat skäl besvärligare.
Faktorer som inte uppskattas:
Haha. Fantastisk läsning. Kul att se det lika extrema fast spegelvända perspektivet.
En vanlig hederlig bom borde vara bästa lösningen. Typ den sort som finns vid järnvägsövergångar men kan givetvis vara av enklare modell. Åtminstone håller jag alltid ett ordentligt säkerhetsavstånd till allt som ser robust ut och dessutom tar i höjd för lampor och plåt istället för kofångaren.