En sån här lär göra jobbet, men strider kanske mot punkt "- Det ska inte vara besvärligt att köra in själv."

strvm5_mint15.jpg

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
TS skrev skrev:
...min före detta snygga grusade infart att se ut som två krondiken.
Och hur tror du infarten ser ut efter att den där har detonerat? :D

Raskus skrev:
En sån här lär göra jobbet, men strider kanske mot punkt "- Det ska inte vara besvärligt att köra in själv."

[bild]
Jag gillar den! Fast TS får ju svårt att njuta av den fina kratern i uppfarten när han sitter inlåst på Kumla.

Ska man vara seriös så tror jag att en grind i fyrkantsrör av stål skulle kunna fungera. Om man monterar automatiken med en viss flexibilitet så att den inte förstörs av en påkörning, och ser till att ha grinden lackad i en snygg färg så kommer det att se snyggt ut. Givetvis ser man till att ha en burk sprayfärg hemma så att det bara är att bättringsmåla lite när någon har varit och vänt mot grinden. Man kan också ha grindens stomme i stål (t.ex. rejäla fyrkantsrör) och bultade träribbor, och en hög extraribbor liggande. Då går det fort att byta ut skadade ribbor.

Skulle det kanske gå att göra grinden så att den fjädrar undan och inte skadas. Får väl vara täta spjälor så bilen inte hakar i ngn stans.

Istället för en motoriserad grind kan du ha en spansk ryttare.

Den borde ju oxå kunna göras motoriserad, kanske finns det utrymme att dra den åt sidan.
Eller uppåt, den kan ju vara som en talja med en motvikt. Då behöver inte motorn vara
speciellt stark.

Andreas_kalmar skrev:
hade samma problem med folk som använde min nysådda gräsmatta som mötesplats synd att dom inte uppmärksammade mina plintar som satt längs tomtgränsen :thumbup:
Känner igen det problemet. Hade sått gräsmatta, sedan behövde kommunen bygga om bron alldeles bortanför tomten. Av någon anledning så trodde folk att "Bron avstängd" inte gällde dem, så alla skulle köra fram till bron, backa tillbaka, backa in på vår nysådda gräsmatta och vända.

Det hjälpte inte ens att försöka blockera med några betongrör vi hade liggande.

Ska dock säga till kommunens försvar att de, trots att det inte var deras ansvar, fixade till lervällingen och sådde nytt gräs åt oss.

Vad tror TS om skylt:
"Kameraövervakad grind
Skadegörelse polisanmäles"

• Gilla
jimih
  • Laddar…
En skylt med "genomfart tillåten" kanske vore nåt?

Många svar som bygger på förstörelse efter att backningen redan är ett faktum. Tror mer på att förhindra att nån backar alls.

Kan du smalna av vägen på andra sidan grinden sett så det inte går att backa just där?
Tror även på skyltsystem som informerar om att det går att köra runt.

Minor och EMP, nu börjar det likna något :thumbup:

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
corre skrev:
En linjesensor som någon var inne på, kopplad till en magetventil och ett strategist placerad strålrör, kopplat på vattnet.

Liknade lösningar har hjälpt mer än en fastighetsägare med toalettbekymmer längs fasaden.
Den här, och alla andra av samma icke selektiva slag - hur hindrar man att sina gäster blir blöta/påtutade/osv?

thomasx skrev:
Ja, det är klart, ett annat alternativ är så klart att på eget bevåg sätta upp skyltar så vägen blir enkelriktad, eller förmå kommunen att göra det.
Tycker jag låter smart, men med nackdelen att biltrafiken blir dubblad förbi huset ..

elpaco skrev:
Den här, och alla andra av samma icke selektiva slag - hur hindrar man att sina gäster blir blöta/påtutade/osv?

Tycker jag låter smart, men med nackdelen att biltrafiken blir dubblad förbi huset ..
Inte alls, du glömmer att all trafik i en riktning helt upphör. Alla som kör in förbi huset, kör aldrig tillbaka igen.
Men hur trafiken förändras beror på var längs vägen fastigheten ligger, det kan bli så att det blir en mångdubbling, om huset ligger länst in i U'et och ingen av de boende normalt kör förbi på den dubbelriktade vägen.
Dock, på en lokalgata där det kanske inte är särskilt mycket trafik, kanske TS mycket hellre har några extra bilar som bara kör förbi, än några som titt som tätt kör sönder hans grejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.