Hej.

Jag har det sista huset på vår gata, gatan går som ett U och jag bor precis i svängen på U'et om ni fattar.

Gatan är smal och det är svårt att vända, egentligen så finns det ingen anledning att vända eftersom man kommer tillbaka dit man startade om man fortsätter att köra.

Många vill ändå vända på gatan och backar in på min infart för att göra det, i början så hade jag inga problem med det utan tyckte att det kunde de väl få göra. Nu 10 år senare så har jag fått staketet helt nedkört, mina två bilar påkörda och repade, barnens cyklar omkullvälta, min sons cykel helt krokig efter att ha hamnat under en bil helt och hållet med mera. Dessutom så kör det in en hel del lastbilar med leveranser vilket har fått min före detta snygga grusade infart att se ut som två krondiken.

Folk i allmänhet verkar inte kunna backa och verkar dessutom sakna förnuftet att om man kör på något på någon annans fastighet så ringer man på dörren och åtminstone berättar det.

Hursomhelst, för två år sedan så byggde vi en grind. Infarten är rätt bred (c:a 3,5 m) så jag byggde kombinerat i trä och aluminium för att få den lätt och inte hänga ner sig så mycket. Jag köpte även en grindautomatik så att grinden kunde öppnas dels från bilarna men även inifrån köket om man såg någon man kände som kom på besök. Grinden är nu två år senare helt sönderkörd, automatiken är krökt och kommer aldrig att fungera igen. Återigen folk kan inte backa, de backar tills det tar stopp och sen lite till.

Eftersom grinden inte kommer att överleva vintern i nuvarande skick så måste jag bygga en nu, och nu kommer min fråga (tack för att du läst såhär långt).

Hur gör jag för att skydda min grind mot påkörningar? Jag har i min ilska funderat på att aptera sprayburkar med rödfärg som ger en dusch med färg på bilen som backar på den. Jag förstår att detta inte är lagligt och därför så kommer jag att avstå, men finns det några andra lagliga tips? Är lite inne på ett kompressorhorn som styrs med en vibrationssensor men jag vill ju heller inte väcka hela kvarteret bara för att folk inte kan backa.

Det är inte mina grannar utan folk som inte har här att göra som kör på grinden, jag vet det eftersom den varit kameraövervakad senaste halvåret.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Nu vet jag ju inte hur det ser ut, men skulle du inte kunna anlägga ett fartgupp innan grinden?

Farthinder funkar inte, det är för nära vägen så snöplogen skulle fastna och göra sig illa.

Tjenare Fberggren.

Trist för dig/er och jag är bredd att hålla med. Folk kan f-n inte backa!

Men.......det du beskriver får mig att få en vision om att din grind och dina "saker" dvs. cyklar och dylikt är lite väl osynliga och/eller dåligt placerade. Ta inte illa upp!

Finns det förbättringpotential i detta? Lite reflexer eller lite mera belysning på den egna tomten kanske kan lösa ditt problem?

Radarsensor /rörelsedetektor och ett stadigt signalhorn......

Protte

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Tjenare Fberggren.

Trist för dig/er och jag är bredd att hålla med. Folk kan f-n inte backa!

Men.......det du beskriver får mig att få en vision om att din grind och dina "saker" dvs. cyklar och dylikt är lite väl osynliga och/eller dåligt placerade. Ta inte illa upp!

Finns det förbättringpotential i detta? Lite reflexer eller lite mera belysning på den egna tomten kanske kan lösa ditt problem?
Tar inte alls illa upp, och visst är det så. Ungarna slänger ifrån sig cyklarna när de kommer hem från skolan. Men, det är vår fastighet så cyklar, bandyklubbor, skateboards och sånt hamnar ju där. Det är inga problem alls att se sakerna eftersom jag har 3st rörelselampor som lyser upp. Och är man osäker på om man kanske kör på något när man är inne på någon annan egendom och rattar så tycker jag man får kliva ur bilen och kolla. Det hade iallafall jag gjort. Nu är inte cyklarna problemet längre eftersom grinden är stängd utan det är själva grinden som är problemet.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du kan inte sätta den nya grinden längre in och således få plats med ett farthinder? Snabb bild: grind.jpg

• Gilla
thomas81
  • Laddar…
Det får mig att tänka på Ingvar Hirdwall när han bråkade med vägverket om en mjölkpall:)

Med vänlig hälsning sdl706

• Gilla
stenolof och 2 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Du kan inte sätta den nya grinden längre in och således få plats med ett farthinder? Snabb bild: [bild]
Det är en bra ide, men principiellt fel. Vill inte ge bort av min tomt för att folk ska kunna vända. Men det hade nog funkat.

Får nog bli en vallgrav med vindbrygga :)

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Svårt problem. Antagligen finns inget som kan få folk att låta bli, så att säga. De kommer att backa in i vad du än sätter där. Och en tuta kommer antagligen inte att hjälpa heller, de hinner ändå inte få stopp på sitt fordon i tid.
Nu är jag kanske lite pessimistik, men jag misstänker att jag också är lite realistisk, annars hade din grind redan gjort jobbet. Sprayfärg kommer inte hjälpa, bara "ge igen" ;)

Lösningen är antagligen en grind och stolpar som klarar av att stå emot, och sedan ge vika utan att gå sönder. Dvs, stå emot så det blir lagom buckligt på fordonen, och sedan ger grinden vika, utan att gå sönder. Upphängningen är helt enkelt gjord så att när kraften blir tillräckligt stor, öppnar sig grinden.

Kamera var det första jag tänkte föreslå, men det läste jag att du redan satt upp. Det innebär väl då att du åtminstone kan begära skadestånd och eller till och med lagföra marodörerna. Det är trots allt smitning, och det är ju ganska allvarligt faktiskt. Höga böter på det.

• Gilla
Voyager60 och 1 till
  • Laddar…
D09
En skylt som upplyser om den fina vägen som fortsätter tillbaka om man kör rakt fram?

• Gilla
The Yellow Mansion och 6 till
  • Laddar…
Grind med "taggar" och stolpar gjutna långt ner i backen så de inte kommer röra sig utan hjälp av stridsvagn

• Gilla
Fredake och 3 till
  • Laddar…
F
En linjedetektor (tänk besöksräknare i butik) som aktiveras någon meter innan grinden och som tänder en stark röd lampa och samtidigt en ljudsignal (kanske av ett skrikande barn!)
Jag tror att det röda ljuset är mer effektivt än vanlig rörelsestyrd lampa.

• Gilla
Fredake och 3 till
  • Laddar…
En gigantisk elektromagnet på grinden så nötterna som inte kan backa fastnar och inte kommer loss förrän du slår av strömmen?

• Gilla
Chuck Wow och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.