Jag förstår inte att så många har inställningen att skada och förstöra är lösningen på problemet. Jag har sett detta på andra forum också, så fort någon har problem med att andra människor missköter sig så kommer förslagen att diverse fällor skall gillras eller att hämndaktioner skall utföras. Det är en otäck inställning tycker jag. En skada (på egendom eller person) lagar ju inte skadan denne har åsamkat...det skapar ju bara mer aggression och riskerar att generera en vendetta som bara eskalerar.

En del människor har svårt att respektera andra människor egendom och har svårt (vägrar) att stå för att de gjort fel. Att hämnas på dem genom att skada dem eller deras egendom kommer inte förändra detta.

Förövrigt har TS inte hörts av på över en vecka så h*n kanske inte tyckte att tråden var speciellt konstruktiv, eller så har han följt någon av råden att straffa och sitter i finkan nu. För är det en sak som är säker så är det att det i princip alltid är den som hämnas som straffas av rättsväsendet, inte den som utförde den första handlingen. Om TS skulle sätta ut någon av de föreslagna hämndåtgärderna så skulle rättsväsendet se uppsåtet och väga det mot olyckan att en bilist råkat backa in i grinden...vem tror ni skulle åka dit?

• Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Ha ha, vilken utveckling av tråden....spikmattor och stridsvagnsminor...
Här ska fan inte vändas utan att en ny bil hamnar på inköpslistan!! :)

Ännu ett förslag är att leja in nån stor biff med kriminellt utseende som står vid grinden och dirigerar trafiken vidare ;)

• Gilla
burger
  • Laddar…
Jag tänker på hur dom under medeltiden hällde kokande olja på folk som försökte ta sig in..

Om man tänker i de banorna får man lite ideer. Någon typ av utlösningsanordning, så att de som backar in råkar ut för en hög med sten som rasar ner och bucklar plåten, eller järnrör som far ut från staketet och repar plåten på bilarna. Då backar dom åtminstone bara in en gång. Borde gallra ut felbackarna med tiden.. :-)

Och om du öppnar grinden med fjärrkontrollen kopplas naturligtvis utlösningsanordningen bort samtidigt. Så fort grinden är stängd igen är fällan apterad igen. ;-)

Eller varför inte kokande tjära och fjädrar, så är ingen skada skedd, men bilägaren får jobba lite för att rengöra bilen efteråt. Kanske han blir lite mer försiktig när han backar nästa gång.:D

Fast alla hämndaktioner i världen kommer inte att hjälpa TS om det hela tiden är nya bilister som backar.

Nu har jag inte läst hela tråden. men OM det nu finns en grind här, varför backar då folk in just här? Jag kan förstå om någon tror sig behöva vända, och det finns en lämpligt placerad infart att vända på. Men att grinden blir påbackad tyder på att det finns en yta som uppfattas som lämplig för vändning utanför grinden, eller är grinden för diskret så att den inte upfattas?

elpaco skrev:
Kom igen, det var lågt. Erkänn dig besegrad. Det har han kämpat för bra nu.
Lågt? Spanska ryttare i form av fotanglar är möjligen låga ;)
Besegrad? Nej, det kan jag dessvärre inte göra, det jag skrev är ju sant, och för de som glömt, här är vad jag skrev

thomasx skrev:
Fotanglar kallas även populärt för spanska ryttare, det är ju mest bara storleken som skiljer mot orginalet ;)
Men jo, ska man kämpa emot språkets förändringar över tid, då får man kämpa bra... ;)

Har du behovet av att ha en grind? Gräv ner ett par fina stenstolpar istället som markerar öppningen?

Det helt klart bästa alternativet är så klart en fallucka. Så fort en bil kommer för nära öppnar sig luckan, och PANG, så ligger hela bilen där nere i vallgraven bland hungriga krokodiler ;)

Eller så kan man nöja sig med en fallucka av lite mindre modell, så att bara underredet dundrar i, eller knappt ens det. Det skulle nog vara effektivt nog ;)

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Krokodilerna behöver ju mat också. :-)

pelpet skrev:
Om den har legat där i tre månader med spikarna uppåt så tror jag polisen förstår syftet. Särskilt om man går ut och flyttar på spikmattan när man själv ska in.

Dessutom är det kontraprodukivt. Man vill inte ha en sur bilist som står och byter däck framför infarten när man själv ska in. Risken är nog också stor att man får ett välförtjänt fälgkors i trynet, folk brukar inte uppskatta att få däcken saboterade.
Konstig inställning!

Du tycker alltså att man förtjänar en fälgkors i ansiktet bara för att man orsakat en punktering.
Men det är inte ok att orsaka en punktering för att man fått sin egendom sönderkörd.

Folk uppskattar nog inte heller att få sina ägodelar påkörda av arroganta bilister.

Efter alla mer eller mindra fantasifulla lösningar, en del riktigt kreativa så är nog en skylt på grinden parad med en (lätt flyttbar) planka/stålbit med piggar placerad INNANFÖR grinden det enklaste.
Lagen har något som kallas "uppsåt" och som kan ställa till problem, (mest för den laglydige!).

K skrev:
Konstig inställning!

Du tycker alltså att man förtjänar en fälgkors i ansiktet bara för att man orsakat en punktering.
Men det är inte ok att orsaka en punktering för att man fått sin egendom sönderkörd.

Folk uppskattar nog inte heller att få sina ägodelar påkörda av arroganta bilister.
Du kanske missuppfattade tonen i inlägget, men går man med berått mod och lägger ut brädor med spik trots att man vet att de kan orsaka skada både på människor och egendom så förtjänar man ett straff.

Du kanske inte skulle bli så arg på någon som medvetet sabbat dina bildäck att du misshandlade den personen, men det finns många som absolut skulle bli det och det är en risk man inte bör utsätta sig för i onödan.

En granne kom till mig ville fråga om en sak, när han skulle åka så backade han sönder min garagedörr och försvann. Jag åkte hem till honom och påtalade det hela och han nekade..... Jag lät udda vara jämt och rev garaget några år senare och byggde nytt.

En dag när jag var på jobbet så ringde grabbens flickvänn som var hemma och sa att några hade backat sönder min hängränna på carporten, de hade klivit ut och kollat och dragit. Tur var att flicka var skärpt och kom ihåg firmanamnet på bilen. Jag kollade upp firman och ringde och frågade om de varit i närheten, japp de hade haft ett jobb i närheten och kört fel. Bra sa jag, då kan de komma och betala en ny hängränna som kostar 300:-. (Jag hade en hemma så det var bara knäppa loss den trasiga och knäppa i en ny, som jag själv bucklade till några år senare......) Chefen på firman sa att han skulle prata med de som var där och bucklade till hängrännan så det fick betala ur egen ficka. Ok sa jag, betala inom en vecka. Efter veckan så ringde jag upp chefen på firman igen och sa att det fanns 2 alternativ, betala eller så blir det dyrare, (Jag var inte hotfull utan högst saklig). Han lovade att lösa problemet, 2 dagar senare låg ett kuvert i min brevlåda med pengar.

Kontakta fordonsägarna om de nu finns på film.

Bara som upplysning så är det nu 110 inlägg sedan TS senast hördes av.... ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.