43 197 läst ·
128 svar
43k läst
128 svar
Nu är jag less på att få grinden sönderbackad. Vad göra?
Jag tänker mig något monterat på grinden som fäller upp ett stopp när någon kör på det. Kanske ett plattjärn fäst i ett hävarm som när någon kör på det fälls en "bom" upp och ju mer man backar desto mer håller den emot med stöd i marken på något sätt.
Jag tänker principen som med kravallstaket med plattform som när det är många människor som står på plattformen är det mycket svårt att välta eller flytta på staketet.
Jag tänker principen som med kravallstaket med plattform som när det är många människor som står på plattformen är det mycket svårt att välta eller flytta på staketet.
Det här är inte jätteenkelt. Hade det varit min grind hade jag nog haft följande kravspec.
- Det ska se snyggt och hemtrevligt ut, inte som kumlaanstalten.
- Det ska inte vara besvärligt att köra in själv.
- Fordon som backar in ska fysiskt hindras, så att de inte kör sönder din bil, era cyklar eller i värsta fall backar på ett barn.
- Grinden ska tåla en påkörning utan att det orsakar stora kostnader eller problem.
- Det ska inte vara överdrivet dyrt.
- Det ska inte finnas en massa tekniska installationer som drar en massa service.
- Det ska se snyggt och hemtrevligt ut, inte som kumlaanstalten.
- Det ska inte vara besvärligt att köra in själv.
- Fordon som backar in ska fysiskt hindras, så att de inte kör sönder din bil, era cyklar eller i värsta fall backar på ett barn.
- Grinden ska tåla en påkörning utan att det orsakar stora kostnader eller problem.
- Det ska inte vara överdrivet dyrt.
- Det ska inte finnas en massa tekniska installationer som drar en massa service.
Kan det fungera med att sätta upp någon form av ljud och/eller ljussignal som reagerar på en rörelsesensor?
Det är ju en väldigt vanlig lösning i butiksentréer men istället för en fånig ringklocka så går en blixtlampa igång.
Det är ju en väldigt vanlig lösning i butiksentréer men istället för en fånig ringklocka så går en blixtlampa igång.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det enda som for runt i skallen när jag läste tråden var "spikmatta". Ett eller ett par punkterade däck blir svåra att lämna brottsplatsen med och samtidigt får man nog svårt att förklara sig när man backat så långt in på privat mark, men då åker man väl ditt för skadegörelse.
Anordningar på grinden som repar/skadar bilen lär väl avskräcka från att göra om det, men dels blir det fula grindar och dels verkar ju inbackningarna göras av nytt folk hela tiden.
Det mest skonsamma lär ju vara att ha en kamera monterad så regskyltar syns tydligt. Frågan är dock om man kan anmäla fordonets ägare trots att andra kan vara förare?
Anordningar på grinden som repar/skadar bilen lär väl avskräcka från att göra om det, men dels blir det fula grindar och dels verkar ju inbackningarna göras av nytt folk hela tiden.
Det mest skonsamma lär ju vara att ha en kamera monterad så regskyltar syns tydligt. Frågan är dock om man kan anmäla fordonets ägare trots att andra kan vara förare?
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Backsensor med ljus och (måttlig) ljudsignal när dom är nära grinden, och tryckströmbrytare på grinden som drar igång en rejäl siren när dom trycker emot med t.ex. nått tiotal kilo (så det inte aktiveras i onödan). Gärna med ett utförande som inte är helt snällt mot lack så det skrämmer folk till att hålla avstånd också...DIY_freak skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
jag tycker du först och främst skall utnyttja kameran och ta bilder på den som backar på grinden, sedan fakturerar du dem med lite påslag för sveda och värk.
Om du redan har bilder så kan du ju använda detta för att finansiera nästa bygge.
Om du redan har bilder så kan du ju använda detta för att finansiera nästa bygge.