43 197 läst ·
128 svar
43k läst
128 svar
Nu är jag less på att få grinden sönderbackad. Vad göra?
En linjesensor som någon var inne på, kopplad till en magetventil och ett strategist placerad strålrör, kopplat på vattnet.
Liknade lösningar har hjälpt mer än en fastighetsägare med toalettbekymmer längs fasaden.
Liknade lösningar har hjälpt mer än en fastighetsägare med toalettbekymmer längs fasaden.
Jag tycker inte det är någon mening att straffa alla som försöker vända där, skadan är redan skedd.
Kan det uppfattas som om det är återvändsgränd hos dig?
Det gäller att på något vis få folk att inte ens tänka tanken att vända där, utan åka vidare runt i U:et.
Gå på kommunen eller vem som nu äger vägen att göra åtgärder som gör att folk fortsätter vidare.
Kanske, om det går, öppna upp så fortsättningen på vägen syns bättre.
En tråkigare variant är ju att smalna av din grind, eller flytta den närmre vägen eller nåt.
Helt enkelt bygga så att ytan att vända på minskas ner så pass att ingen får tanken "här är det bra att vända", eller få bort tanken att "här MÅSTE vi vända".
Kan det uppfattas som om det är återvändsgränd hos dig?
Det gäller att på något vis få folk att inte ens tänka tanken att vända där, utan åka vidare runt i U:et.
Gå på kommunen eller vem som nu äger vägen att göra åtgärder som gör att folk fortsätter vidare.
Kanske, om det går, öppna upp så fortsättningen på vägen syns bättre.
En tråkigare variant är ju att smalna av din grind, eller flytta den närmre vägen eller nåt.
Helt enkelt bygga så att ytan att vända på minskas ner så pass att ingen får tanken "här är det bra att vända", eller få bort tanken att "här MÅSTE vi vända".
Jag lider med dig, jag har samma problem, fast med brevlådan. Går minst en låda varje år (kombinerat med problemet med försvunnen post när plogen tagit lådan så illa att man inte ens vet var låda och stolpe tagit vägen...).
Flera lösningar (använd var för sig eller i kombination):
* Omvänt fartgupp, dvs en fåra istället för en upphöjning. Inget problem med plogen, och känns lika mycket.
* En tokstadig grind i svetsat stålrör. Säg, tex, 50 mm fyrkantrör med 3 mm gods...
* En grind som vid påkörning kan svängas inåt lite. Typ, en fjäder som håller den på plats, men med viss rörlighet. Gärna med ett rejält oljud när det händer (knallkork?).
* Rejäla reflexer eller lampor på grinden.
* Högre grind, så att den tydligt syns i backspegeln.
Flera lösningar (använd var för sig eller i kombination):
* Omvänt fartgupp, dvs en fåra istället för en upphöjning. Inget problem med plogen, och känns lika mycket.
* En tokstadig grind i svetsat stålrör. Säg, tex, 50 mm fyrkantrör med 3 mm gods...
* En grind som vid påkörning kan svängas inåt lite. Typ, en fjäder som håller den på plats, men med viss rörlighet. Gärna med ett rejält oljud när det händer (knallkork?).
* Rejäla reflexer eller lampor på grinden.
* Högre grind, så att den tydligt syns i backspegeln.
Skylt där det står att det är privat mark och sedan en synlig spikmatta direkt efter?
Markera ovansidan med märkfärg. Skrikande gul eller rött. Ingen vill repa bilen. Troligen ser de inte grinden. Även reflexband är bra. Har du möjlighet att dra fram el, rörelseaktiverat lyse. LED eller vad som helst.
Det kommer att lösa allas problem.
Det kommer att lösa allas problem.
- Skylta tydligt så att behovet för att vända inte finns Alt som någon nämnde göra gatan enkelriktad i samband med kommunen.
- Måla gula rutor i gatan, helst i samband med kommunen så att man inte får stanna där och därmed inte vända.
- Sätt en liten list i gatan (inte vintertid då bygger du en snöfigur istället
) som gör bilisten uppmärksam då hen backar emot något.
- Måla gula rutor i gatan, helst i samband med kommunen så att man inte får stanna där och därmed inte vända.
- Sätt en liten list i gatan (inte vintertid då bygger du en snöfigur istället
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
hade samma problem med folk som använde min nysådda gräsmatta som mötesplats synd att dom inte uppmärksammade mina plintar som satt längs tomtgränsen