mielo skrev:
Nej, nej och åter nej. Kolla spanska ryttare på Wikipedia så ser du att det är något helt annat. Att många förväxlar dessa gör inte att det blir mer rätt...
Gör du en sökning på google istället...

En linjesensor som någon var inne på, kopplad till en magetventil och ett strategist placerad strålrör, kopplat på vattnet.

Liknade lösningar har hjälpt mer än en fastighetsägare med toalettbekymmer längs fasaden.

Marcussjogren skrev:
...sedan fakturerar du dem med lite påslag för sveda och värk.
En grind lider knappast någon sveda eller värk, så att försöka salta fakturan med det argumentet lär nog bara minska chansen att faktiskt få betalt.

Ett alternativ är så klart att flytta ;)

Eller flytta infarten, om det går. Eller helt enkelt ta bort grinden och ställa en tom barnvagn där. Då kanske folk tar det lite försiktigt.

Billigast: ställ något typ en sågbock framför grinden. Eller surra ihop en trefot. Sticker någon del ut framåt med stöd i marken borde det fungera som en pik/ spjut som infanteri stoppade kavalleri med.

Jag tycker inte det är någon mening att straffa alla som försöker vända där, skadan är redan skedd.
Kan det uppfattas som om det är återvändsgränd hos dig?
Det gäller att på något vis få folk att inte ens tänka tanken att vända där, utan åka vidare runt i U:et.
Gå på kommunen eller vem som nu äger vägen att göra åtgärder som gör att folk fortsätter vidare.

Kanske, om det går, öppna upp så fortsättningen på vägen syns bättre.

En tråkigare variant är ju att smalna av din grind, eller flytta den närmre vägen eller nåt.
Helt enkelt bygga så att ytan att vända på minskas ner så pass att ingen får tanken "här är det bra att vända", eller få bort tanken att "här MÅSTE vi vända".

• Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Jag lider med dig, jag har samma problem, fast med brevlådan. Går minst en låda varje år (kombinerat med problemet med försvunnen post när plogen tagit lådan så illa att man inte ens vet var låda och stolpe tagit vägen...).

Flera lösningar (använd var för sig eller i kombination):

* Omvänt fartgupp, dvs en fåra istället för en upphöjning. Inget problem med plogen, och känns lika mycket.

* En tokstadig grind i svetsat stålrör. Säg, tex, 50 mm fyrkantrör med 3 mm gods...

* En grind som vid påkörning kan svängas inåt lite. Typ, en fjäder som håller den på plats, men med viss rörlighet. Gärna med ett rejält oljud när det händer (knallkork?).

* Rejäla reflexer eller lampor på grinden.

* Högre grind, så att den tydligt syns i backspegeln.

Skylt där det står att det är privat mark och sedan en synlig spikmatta direkt efter?

Ja, det är klart, ett annat alternativ är så klart att på eget bevåg sätta upp skyltar så vägen blir enkelriktad, eller förmå kommunen att göra det.

• Gilla
Cirs och 1 till
  • Laddar…
Markera ovansidan med märkfärg. Skrikande gul eller rött. Ingen vill repa bilen. Troligen ser de inte grinden. Även reflexband är bra. Har du möjlighet att dra fram el, rörelseaktiverat lyse. LED eller vad som helst.
Det kommer att lösa allas problem.

Sådana här hade varit häftigt.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
farbrordane och 3 till
  • Laddar…
- Skylta tydligt så att behovet för att vända inte finns Alt som någon nämnde göra gatan enkelriktad i samband med kommunen.
- Måla gula rutor i gatan, helst i samband med kommunen så att man inte får stanna där och därmed inte vända.
- Sätt en liten list i gatan (inte vintertid då bygger du en snöfigur istället ;) ) som gör bilisten uppmärksam då hen backar emot något.

Cirs skrev:
- Måla gula rutor i gatan, helst i samband med kommunen så att man inte får stanna där och därmed inte vända.
Får man inte vända inom ett gulmarkerat område menar du? Oj, vilken trafikförbrytare jag är då :).

hade samma problem med folk som använde min nysådda gräsmatta som mötesplats synd att dom inte uppmärksammade mina plintar som satt längs tomtgränsen :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.