• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag vet inte om vår gamla pump har den inställningen. Men vi ska byta nu innan vintern hur som helst, och med ny pump ska jag ha den inställningen med i bakhuvudet👍🏻
Det kan den nog ha, hade en HT-C9 och ställde in det.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
13th Marine 13th Marine skrev:
Elpatronen lär vara samma som sitter i de flesta IVT, dvs 9kW.

Men jag har svårt att se att värmebehovet är 9+9kW.
Du som säkert kan. IVTn som är modernare än vår gamla, där jag kan ställa in att den ska köra så full effekt som möjligt utan elpatron kommer säkert täcka vårt värmebehov. Vi kan leva med värmen vi får ut idag då vi kan elda för extra värme i rummen vi uppehåller oss mest i.
Men jag undrar vad det finns för argument att lägga 25.000 extra på inverterstyrd 3-12kw förutom att vi då evetuellt får till högre temt inne? Som sagt, vi kan utgå från att pumpen på 9kw vi har idag ger tillräckligt med effekt för oss.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Du som säkert kan. IVTn som är modernare än vår gamla, där jag kan ställa in att den ska köra så full effekt som möjligt utan elpatron kommer säkert täcka vårt värmebehov. Vi kan leva med värmen vi får ut idag då vi kan elda för extra värme i rummen vi uppehåller oss mest i.
Men jag undrar vad det finns för argument att lägga 25.000 extra på inverterstyrd 3-12kw förutom att vi då evetuellt får till högre temt inne? Som sagt, vi kan utgå från att pumpen på 9kw vi har idag ger tillräckligt med effekt för oss.
Uppenbarligen räcker 9kW till 17 grader inne...

IVT HE-C9 är en med dagens mått ineffektiv pump, skulle gissa att den inte skiljer mycket från den HT-C9 jag hade.

Atlasen är 37% effektivare i ett högtempsysten som du har. (SCOP på 4.4 mot 3.2).
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Uppenbarligen räcker 9kW till 17 grader inne...

IVT HE-C9 är en med dagens mått ineffektiv pump, skulle gissa att den inte skiljer mycket från den HT-C9 jag hade.

Atlasen är 37% effektivare i ett högtempsysten som du har. (SCOP på 4.4 mot 3.2).
Här är ytterligare en novis som står i begrepp att byta bergvärmepump.

Har en Nibe F1230 8 kW med uppstart januari 2006. Den har fungerat utmärkt men är nu alltså 20 år och sedan några veckor visar kb in/ut galna temperaturer, 75/60 C. Har rengjort smutsfiltret vilket inte hjälpte. Sannolikt är det fel på temperaturgivarna om jag förstår det rätt.

Dessutom är det nog något annat lurt då det enligt displayen har varit 150 000 kompressionsstarter sedan start av systemet! Det tycks inte som om elpatronerna någonsin har stött systemet.

Jag vill inte råka ut för plötsligt haveri nästa vinter och tror det vore klokt att byta tid att vi inte har problem med värmen i huset.

Borrhål 170 m. Boyta ca 170 m², dubbelgarage ca 40 m². Finns även en täljstenskamin som värmer kanske 50 m²

Vore tacksam för lite synpunkter/idéer kring detta. Ska man byta vp eller satsa på reparation?
 
Tompapp Tompapp skrev:
Vore tacksam för lite synpunkter/idéer kring detta. Ska man byta vp eller satsa på reparation?
Reparation av vad? Byte av tempgivare köldbärare?
 
V Vector skrev:
Reparation av vad? Byte av tempgivare köldbärare?
Byte av vp eller fixa tempgivarna kb och samtidigt kolla upp varför det har varit så många kompressionsstarter. Misstänker att det kan bli ganska dyrt med tanke på att vp'n är rätt gammal
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
[bild][bild][bild]
Med dom radiatorerna och värmepump,förstår jag att vp vill ha elpatron. Fattar inte att de som räknar åt folk på att byta från ved/olja/el till vp inte kollar hur raddar ser ut. de två första bilderna visar tunna olje/vedeldningsraddar som skall ha 60+ grader för att ge någon effekt.
 
Tompapp Tompapp skrev:
Byte av vp eller fixa tempgivarna kb och samtidigt kolla upp varför det har varit så många kompressionsstarter. Misstänker att det kan bli ganska dyrt med tanke på att vp'n är rätt gammal
Du behöver byta 2st köldbärargvare artnr 518722 det har gått in fukt i dom du har (115kr/st exmoms). Du har en väldigt driftsäker maskin, kompressorstarterna i sg är inte så farliga, det är mycket viktigare att den går med bra värden. Den allra största boven till kompressorhaverier på just din modell är mjukstartkortet 718078 (5445 exmoms) Men går lika bra att ersätta med en kontaktor som denna https://www.elbutik.se/product.html...2UBa6UjG1P1vWt_7A19t_RvVFlddpR7RoCeGEQAvD_BwE
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.