Hej!
Tänker snart byta ut bergvärmepumpen till en tystare där kompressorn kan gå på lägre varvtal.
Det som jag funderar över är om jag ska byta till en med samma styrka eller ska jag gå upp lite grann för att pumpen ska gå tyst, alltså inte behöva gå på max varvtal. Ljudet i huset sprids väldigt lätt (villa från 70-talet) så att få det tystare är en viktig faktor.
Några tankar/erfarenheter?
Tänker snart byta ut bergvärmepumpen till en tystare där kompressorn kan gå på lägre varvtal.
Det som jag funderar över är om jag ska byta till en med samma styrka eller ska jag gå upp lite grann för att pumpen ska gå tyst, alltså inte behöva gå på max varvtal. Ljudet i huset sprids väldigt lätt (villa från 70-talet) så att få det tystare är en viktig faktor.
Några tankar/erfarenheter?
Ljudet är knappast ett problem. Det blir mycket tystare än med den gamla oavsett. Räcker nuvarande effekt finns det ingen anledning att öka den. Varvtalsregleringen gör att den nya nästan aldrig kommer att gå med full hastighet. Den gamla går alltid med full fart. Alltså 0% eller 100%.
Tack för svaret.O skrev:
Den nya är ändå lite starkare
Nja, om vi tar CTC så har dom samma kompressor i 8 och 12 kW.O skrev:
8 kW går på max 60 Hz och 12 kW går på max 100 Hz. Det innebär en kraftig ökning av ljudet om man väljer 12kW.
Dessutom så går vår nya 8 kW nästan alltid upp på max varvtal, i stort sett oberoende av effektbehov. Vilken tur att vi inte valde den större med ännu mer oväsen...
Hej!
Tack för påminnelse, har själv inte analyserat. Tills nu
Det var inte riktigt lätt då vi bytt bil under tiden, men jag tror jag har fått till bra statistik. Elbilen är borträknad och det verkar stämma att vi har en grundförbrukning på ca 300kWh.
Det är en rätt så bra minskning, jag är mer än nöjd. Och så har vi det både varmare och tystare hemma också. Det är bara vissa frekvenser som hörs, har läst att det går att spärra dem, men det var inte så störande ändå...
Förbrukning 2025 vs 2024:
Mars: −29,1 %
April: −33,8 %
Maj: +3,7 % (ökning)
Juni: −6,6 %
Juli: +2,7 % (ökning)
Augusti: +18,3 % (ökning)
September: −0,3 %
Oktober: −23,9 %
November: −20,2 %
December: −25,9 %
Hälsningar
Mikael
Det var inte riktigt lätt då vi bytt bil under tiden, men jag tror jag har fått till bra statistik. Elbilen är borträknad och det verkar stämma att vi har en grundförbrukning på ca 300kWh.
Det är en rätt så bra minskning, jag är mer än nöjd. Och så har vi det både varmare och tystare hemma också. Det är bara vissa frekvenser som hörs, har läst att det går att spärra dem, men det var inte så störande ändå...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar
Mikael
Juste, det var byte från IVT greenline ht plus c7 till en Nibe S1156-8S Sobotson skrev:Hej!
[bild]
Hälsningar
Mikael
.....men är dessa siffror kompenserade för att det inte är samma temperatur ute? Tempvariationer mellan åren under månader när värme måste tillföras lär ju lätt vara i storleksordningen av dessa siffror. Eller rättare sagt, skulle kunna vara i denna storleksordning.
Nej, det är bara ren förbrukning minus datan från billaddaren. Orkar inte med en djupare analys. Men det finns kanske någon som bor söder om Stockholm och inte bytt värmekälla de senaste åren som kan uttala sig om utetemperaturens påverkan på elförbrukningen.MathiasS skrev:
Jag minns bara att december 2025 var ju ovanligt varm och det kan man se på kurvan.
Tack för ditt svar. Enligt Ai så skulle jag få ca 400KWh mindre i kalla månader. Jag har idag en nibe figter 1215 22år gammal och funderade på en uppgradering. (kolla inte på sista 2åren då jag har solpaneler. Skillnad i förbrukning mellan olika år är minimal. Enligt Ai så vinner jag inte på att byta pump i förtid men man blir ändå sugen när man ser dina fina siffror. mer än 20% besparing de dyra månaderna. Kommer vi behöva nya Kärnkraftverk om vi villaägare kan minska förbrukningen så mycket genom att bara byta ut befintlig värmekälla.S Sobotson skrev:Hej!
[bild]
Hälsningar
Mikael
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Att själva pumpen är mer effektiv är en sak. Dra ner på förbrukningen är ju superbra men det som är minst lika bra är att den kan jobba hårdare när timpriset är lägre och dra ner på varvtalet när priset har upp. Har man någorlunda bra isolerat hus så påverkas inte komforten speciellt mycket. Själv har jag gått ett steg längre. Vi har effektavgift vardagar 7-20. Jag har ställt ytterligare en tempsänkning dessa tider så vi behöver inte bry oss om effektavgiften så mycket och "leva ett vanligt liv"S sesese skrev:Tack för ditt svar. Enligt Ai så skulle jag få ca 400KWh mindre i kalla månader. Jag har idag en nibe figter 1215 22år gammal och funderade på en uppgradering. (kolla inte på sista 2åren då jag har solpaneler. Skillnad i förbrukning mellan olika år är minimal. Enligt Ai så vinner jag inte på att byta pump i förtid men man blir ändå sugen när man ser dina fina siffror. mer än 20% besparing de dyra månaderna. Kommer vi behöva nya Kärnkraftverk om vi villaägare kan minska förbrukningen så mycket genom att bara byta ut befintlig värmekälla. [bild]
Logga in
Skapa konto
Ja det är en anledning till för att byta pump. Tack för infon.S Sobotson skrev:Att själva pumpen är mer effektiv är en sak. Dra ner på förbrukningen är ju superbra men det som är minst lika bra är att den kan jobba hårdare när timpriset är lägre och dra ner på varvtalet när priset har upp. Har man någorlunda bra isolerat hus så påverkas inte komforten speciellt mycket. Själv har jag gått ett steg längre. Vi har effektavgift vardagar 7-20. Jag har ställt ytterligare en tempsänkning dessa tider så vi behöver inte bry oss om effektavgiften så mycket och "leva ett vanligt liv"Hittils har vi inte passerat 3kW-gränsen trots matlagning etc. [bild]
Klicka här för att svara