16 772 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Normprodukter - Hager vs Noname/Malmbergs?
Moderator
· Stockholm
· 57 993 inlägg
Malmbergs prylar är bara specade ned till -5 grader, Hager till -25. Kan ju vara lämpligt att ha koll på för ett utomhusmontage.
Har iofs bara kollat på specen för en pryl, bör kanske kolla även jordfelsbrytaren om du väljer.
Har iofs bara kollat på specen för en pryl, bör kanske kolla även jordfelsbrytaren om du väljer.
Du kan utan att få några problem använda Malmbergs normapparater och deras kapslingar, dom ligger i mellansegmentet. Därempt finns det än billigare normmatr. och dom fabrikaten vill jag bestämt avråda från tillexempel DinLine, MLine
Moderator
· Stockholm
· 57 993 inlägg
Men hur skall man ställa sig till att montera material avsett för min -5 grader utomhus?
Bara en fundering gällande malmbergs prylar, det är att dom har ändå funnits i några år, samt har egna butiker. Så nått rätt borde det vara... förvisso föredrar jag Hager, men frågan kittlar mig lite... är dom verkligen så dåliga? skulle dom funnits så länge?
Moderator
· Stockholm
· 57 993 inlägg
Jag har tänkt lite samma tanke. De kan ju knappast leva helt på försäljningen till hempulare på byggmarknader. Det borde betyda att en hel del elfirmor faktiskt monterar deras prylar.
Dom är inte alls så dåliga UTOM på vissa "saker", men deras kaslingar är OK deras normprodukter är OK även om dom kanske inte är bäst så är dom av god "bruksklass". Dom som klankar ner mest är nog dom som aldrig provat deras matr. själva. Däremot är det mesta av deras brytare/uttag inget jag vill använda, i alla fall dom som jag provat.
Bara för att det står tex Malmberg, DinLine, MLine osv betyder det inte att det är lika produkt.....dom får ju bara sitt varumärke tryckt på en produkt som någon annan tillverkar åt dom......men dom duger säkert till dom flesta privatpersonerna.....
Som allt annat så får man vad man betalar för.....
Som allt annat så får man vad man betalar för.....
Ja, det är väl väl bevisat att gamla dized centraler höll/håller mycket god kvalitet eftersom det finns många i bruk än i dag som installerades för länge sedan. Den intressanta frågan här är ju om det bara är hagercentraler som finns kvar om 30 år?Enk Projektet skrev:
Hagerprodukter mfl. kan säkert vara mindre tidsödande att montera, så jag är inte säker på att en entreprenad blir billigare totalt med andra produkter. Det som gör mig synnerligen irriterad är när folk utan grund pekar ut vissa produkter som dåliga bara för att de håller ett lägre pris eller inte är lika "fina"