G
Jo jag vet det står ovan men om allt det specac upp och åtgärdas är det någorlunda då ?

Har en känsla av att du själv har gjort det här.
Varför inte köra med öppna kort så kan du få mer hjälp av oss.
En sak är säker, det är ingen yrkesman/kvinna som gjort detta.
Arbetet är som sagt var behörighetskrävande men det är ingen pekpinne eller moralpredikan.
Det finns många hempulare med kunskap som kan göra det här på ett säkert sätt.
Men om det är du som gjort det tycker jag att du ska fundera på om det här inte överskrider dina kunskaper.

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Lite kort tråd för en sammanfattning.
Matande på undersidan.
Mantel (höljet) ska räcka in i isolerad yta, eventuellt en kabelförskruvning + kontramutter.
Inga gummikablar i fast installation in i central, använd en kopplingsdosa vid maskin istället och gör en fast installation mellan kopplingsdosa och elcentral.
Komplettera kabelklammer där det saknas samt byt klammer där storleken är fel.

Om det är okej efter du gjort detta kan jag inte svara på utan att besikta anläggningen och göra en installationsmätning.
Däremot ser det bättre eller mer fackmannamässigt ut.

Redigerat:
R
Om man nu som hempulare skall göra en elcentral, gör en ritning innan.
Ritning av en elcentral med märkta säkringar, brytare och kabelföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
G
Ja men ovavset om det är jag eller någon annan som gjort det varför skulle jag få mer eller mindre hjälp? Beroende på väm som gjort det frågar ju er som kan för att rätta till felen men frågan kvarstår ju fortfarande om allt ovanstående skulle åtgärdas är det någorlunda ok av bilderna att dömma ? Såvida allt åtgärdas som sagts

5
G Garanti skrev:
Ja men ovavset om det är jag eller någon annan som gjort det varför skulle jag få mer eller mindre hjälp? Beroende på väm som gjort det frågar ju er som kan för att rätta till felen men frågan kvarstår ju fortfarande om allt ovanstående skulle åtgärdas är det någorlunda ok av bilderna att dömma ? Såvida allt åtgärdas som sagts
Du börjar med folkrace innan formel 1 ;)
Förlåt men först så börjar man med grunderna så man förstår varför är på ett eller annat sätt.
Jag menade inte att vara dryg, finns så många som slår mig med hästlängder inom el här. (Bla flera i denna tråd)
Men att gå en central utan ha riktig koll kan föra med sig en hel del tråkigheter .
Så det handlar inte om vem som helst.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
5
Förutom saker som har tagits upp så måste du utföra en del kontroller och tester.
Bara för att en installation inte är snygg så är den inte fel.
Men vi har egentligen inte nån som helst koll på om din anläggning är ok eller ej, är den rätt avsäkrad tex (utlösningsvillkor)
Sen tillkommer kontroll innan driftsättning

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
G Garanti skrev:
Ja men ovavset om det är jag eller någon annan som gjort det varför skulle jag få mer eller mindre hjälp?
Aha, det är inte du som skruvat.

Kontakta firman som gjort det, begär att den behörige kommer ut och bedömer vad som behöver fixas till!

Nöjd så?

Därför är det lika bra att du kör med öppna kort! :)
Vi moralpredikar inte speciellt mycket på detta forum.

• Gilla
Slugge och 7 till
  • Laddar…
G
Ja jag får väl göra så tack för god ton och lagom med sarkasm tack tack

G
Öppna kort vilka kort är inte öppna har aldrig sagt det Enna eller det andra har bara frågat om hjälp sen väm eller vilka kvinna eller man kort tjock eller lång vad har det för betydelse frågar bara och förväntade mej svar och det har jag fått vad har det för betydelse väm som gjort det. ??

5
G Garanti skrev:
Ja jag får väl göra så tack för god ton och lagom med sarkasm tack tack
Med all ödmjukhet så har det med säkerhet å göra.

Om du fortfarande kopplar ihop en central efter att ha fått en strömgenomgång och vet vad det kan göra så hoppas jag att det ger dig en tankeställare.
Tror att forummedlemmen @tommib kan förklara vad det innebär

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
5
G Garanti skrev:
Öppna kort vilka kort är inte öppna har aldrig sagt det Enna eller det andra har bara frågat om hjälp sen väm eller vilka kvinna eller man kort tjock eller lång vad har det för betydelse frågar bara och förväntade mej svar och det har jag fått vad har det för betydelse väm som gjort det. ??
Det har stor betydelse på vem som har gjort det om du undrar :)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
G
Har det verkligen det ? Det är ju redan konstaterat att det inte är en fackman och att det är hemma pillrat och nivån av bilderna att döma så tycker jag inte det spelar så stor roll

Mikael_L
Jomen det har ju en viss betydelse att veta lite om bakgrunden till det hela, för svarens skull.

Som sagt, är det ett vanligt vitt betalt eljobb utfört av en riktig elfirma så svarar vi att det inte alls är snyggt och dessutom lite tveksamt utfört så vi skulle rekommendera dig att kräva att de fixar till.

Är det en kompis som är ej behörig elektriker som jobbat på fritiden så skulle vi nog svara lite annorlunda, men fortfarande kunnat svänga oss med facktermer och inte känt behovet att förklara allt i detalj.

Är det en nästan helt okunnig person, som tar sina råd och kunskap direkt ifrån detta forum måste vi förklara från en lägre nivå, och framförallt ta upp allt möjligt som är närliggande och som är viktigt att också tänka på.

• Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
5
G Garanti skrev:
Har det verkligen det ? Det är ju redan konstaterat att det inte är en fackman och att det är hemma pillrat och nivån av bilderna att döma så tycker jag inte det spelar så stor roll
Förvisso.
Men det är lite son Mikael L säger Dvs "säg sanningen istället",;)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.