Hej!

Jag hade en diskussion i släkten rörande följande scenario som jag skall försöka beskriva. Jag har en gammal huvudcentral som man kopplat en undercentral till och säkrat med 16A säkringar och 5 *2,5 mm kablage.
Idag sitter där endast 10A säkringar i denna undercentral till diverse uttag m.m dock sitter där även en gammal spis kopplad på 2 faser med 10A säkringar (plattorna är långsamma men ugnen fungerar bra)
Vi har tänkt att byta ut denna spis mot en Induktionshäll och ugn (IKEA). Nu till frågan: Får man höja säkringarna i undercentralen till 16A det vill säga samma som centralen är säkrad med till huvudcentralen?

tommib
Välkommen till forumet!

Ett generellt svar är svårt att ge, det beror nämligen på. Om det är så att ledningarna till spisen är dimensionerade för 16A och man klarar utlösningsvillkoret så kan man säkra upp. Detta är dock inte givet och man måste ev räkna lite på det.
Det är inte tillåtet att göra själv.

tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Ett generellt svar är svårt att ge, det beror nämligen på. Om det är så att ledningarna till spisen är dimensionerade för 16A och man klarar utlösningsvillkoret så kan man säkra upp. Detta är dock inte givet och man måste ev räkna lite på det.
Det är inte tillåtet att göra själv.
Tackar!
Det ligger 5 * 2,5 mm kabel i rör fram till spisen idag. /Niclas

tommib
Då går det troligen bra att säkra upp förutsatt att man inte förlagt röret väldigt dumt eller att det är väldigt långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.