I en normcentral med endast huvudbrytare och fem 1‑moduls personskyddsautomater (PSA) behöver jag fördela inkommande 6 mm² L och N.
Fasskenan (t.ex. Garo FS 412‑L) är avsedd för PSA, men klarar PSA:ns anslutningsklämmor både fasskena och inkommande 6 mm² ledare samtidigt?
Eller bör inkommande matning först fördelas via godkänd avgreningsplint (t.ex. HLAK 25-5/10-S 5-pol ) och därefter matas vidare till PSA:erna via korta 6 mm² ledare?

Vilken lösning är att föredra?

tommib
Vad säger tillverkarens monteringsanvisning?

Tilläggsfråga: Det är ett oerhört specifikt problem, är det en skoluppgift? Om nej, har du övervägt andra lösningar?

Men hur ser anslutningen ut? På ex. Hager prylar så är det olika anslutningsklämmor för skena och för kablar. Ett hål för kabeln, en stlits för skenan, allt spänns med samma skruv.

Men som sagt det skall framgå av tillverkarens dokumentation hur mycket som får anslutas i kopplingsklämmorna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad säger tillverkarens monteringsanvisning?

Tilläggsfråga: Det är ett oerhört specifikt problem, är det en skoluppgift? Om nej, har du övervägt andra lösningar?
Tillverkaren (Gacia) lämnar ingen monteringsanvisning mer än kopplingsanvisning på modulen.
Produktblad anger: Mounting Cable/Busbar. Wire 1-16mm2. Busbar 16mm2.

En variant som jag avfärdat är att använda Wago med hållare för Din-skena som avgreningsplint.

H hempularen skrev:
Men hur ser anslutningen ut? På ex. Hager prylar så är det olika anslutningsklämmor för skena och för kablar. Ett hål för kabeln, en stlits för skenan, allt spänns med samma skruv.

Men som sagt det skall framgå av tillverkarens dokumentation hur mycket som får anslutas i kopplingsklämmorna.
De 2 anslutningshålen (F,N) matchar fasskenan, spänns var för sig.

G gertgert skrev:
Tillverkaren (Gacia) lämnar ingen monteringsanvisning mer än kopplingsanvisning på modulen.
Produktblad anger: Mounting Cable/Busbar. Wire 1-16mm2. Busbar 16mm2.

En variant som jag avfärdat är att använda Wago med hållare för Din-skena som avgreningsplint.
Du ska givetvis använda skena och en som är avsedd för dina komponenter. Alternativt får du göra en fackmässig bedömning om andra skenor är användbara. Att kludda med olika fördelningar för ledare ska du undvika bygla då hellre vidare mellan anslutningarna det går bra också.

G gertgert skrev:
I en normcentral med endast huvudbrytare och fem 1‑moduls personskyddsautomater (PSA) behöver jag fördela inkommande 6 mm² L och N.
Fasskenan (t.ex. Garo FS 412‑L) är avsedd för PSA, men klarar PSA:ns anslutningsklämmor både fasskena och inkommande 6 mm² ledare samtidigt?
Eller bör inkommande matning först fördelas via godkänd avgreningsplint (t.ex. HLAK 25-5/10-S 5-pol ) och därefter matas vidare till PSA:erna via korta 6 mm² ledare?

Vilken lösning är att föredra?
Du kan väl koppla undersida huvudbrytaren

Bästa svaret

tommib
Om det är oklarheter i vad terminalerna på PSAerna klarar så skulle jag sy mellan dem med RK6. Då blir det två ledare i varje PSA, sammanlagt 12 kvmm vilket är inom spec (enligt det uppgivna). Förhoppningsvis är det en vettig hissklämma.

Jag undrar fortfarande vad applikationen för denna central är?

tommib tommib skrev:
Om det är oklarheter i vad terminalerna på PSAerna klarar så skulle jag sy mellan dem med RK6. Då blir det två ledare i varje PSA, sammanlagt 12 kvmm vilket är inom spec (enligt det uppgivna). Förhoppningsvis är det en vettig hissklämma.

Jag undrar fortfarande vad applikationen för denna central är?
Det är en undercentral som idag har huvudbrytare, jordfelsbrytare och 5 dvärgbrytare.
Ny bestyckning blir huvudbrytare och 5 PSA.

Tack för snabb respons!
Enligt tommib och GK100 väljer jag att bygla, enklast och kanske snyggast :-)

Och de 5 psaerna går bara till enfasgrupper?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Vad är syftet med bytet? Är det problem med nuvarande lösning?

Purre
Man ska inte blanda olika tillverkare på fasskena och normapparaten, finns ingen som garanterar att det blir ett korrekt montage då. Så finns ingen fasskena så är det bara att lägga ner det eller välja en tillverkare som har det i sitt sortiment.
Går man upp till tvåmodulers PSA så har nog alla fasskena som tillbehör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.