God kväll!

Ett kommande projekt här hemma är att få igång belysning vid en lösdriftsbyggnad samt ridbana. Ett uttag eller två skulle också vara bra.

Föregående ägare till gården lämnade kvar en del material och jag önskar lite input kring detta. Det som finns att tillgå är en normcentral (se bild) + 50m N1XV 5G2,5.

Normcentral med synliga dvärgbrytare från Malmbergs, IP65 AC400V, monterad i en vit kapsling med transparent lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom normcentral med dvärgbrytare och ledningar monterade, vilar på ett underlag, redo för en installationsbedömning i ett byggprojekt.
Skapa konto

- Är något av detta användbart eller ska jag förbereda mig på att tilltänkt elektriker vill köpa in nytt material?

Tanken är att installationen ska utgå från nedan undercentral. Finns det förutsättningar för det i nuvarande utförande? Dvärgbrytarna längst ned till höger ser inte ut att vara inkopplade, kan dessa användas till detta projekt?

Öppen normcentral med flera kopplade dvärgbrytare och kabeldragning. Brytarnas etiketter indikerar olika funktioner och uttag.
Skapa konto

S
Skankyhank Skankyhank skrev:
God kväll!

Ett kommande projekt här hemma är att få igång belysning vid en lösdriftsbyggnad samt ridbana. Ett uttag eller två skulle också vara bra.

Föregående ägare till gården lämnade kvar en del material och jag önskar lite input kring detta. Det som finns att tillgå är en normcentral (se bild) + 50m N1XV 5G2,5.

[bild][bild]

- Är något av detta användbart eller ska jag förbereda mig på att tilltänkt elektriker vill köpa in nytt material?

Tanken är att installationen ska utgå från nedan undercentral. Finns det förutsättningar för det i nuvarande utförande? Dvärgbrytarna längst ned till höger ser inte ut att vara inkopplade, kan dessa användas till detta projekt?

[bild]
Ja nog kan elektrikern använda det där, men de brukar vilja kränga material.

Jag skulle lägga matningen till den ”nya” lilla
centralen utanför jordfelbelsbrytaren i den stora centralen och sätta en ny i den lilla.

sen kommer kanske elektrikern gnälla på att det är ”Malmbergs prylar” 😅

• Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
Det verkar vara för en stallmiljö? Då gäller en hel del fler regler än vid vanlig installation. Själv har jag väldigt begränsad koll på vad som tillkommer av regler. Men det handlar bla. om rätt brandklassning av plastmaterialen, högre krav än vid "vanlig" installation. Men som sagt jag har dålig koll.

• Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det verkar vara för en stallmiljö? Då gäller en hel del fler regler än vid vanlig installation. Själv har jag väldigt begränsad koll på vad som tillkommer av regler. Men det handlar bla. om rätt brandklassning av plastmaterialen, högre krav än vid "vanlig" installation. Men som sagt jag har dålig koll.
Undercentralen sitter i en egen brandcell (garage), åtskild från stallet. Så det borde inte vara några konstigheter.

C
Skall man vara krass så uppfyller troligen inte kapslingen brandklassningen som krävs enligt LBK.
Det är väldigt få plastkapslingar som uppnår UL 94-5V.
Å andra sidan skulle jag påstå att du skulle vara i gott sällskap.

Avsnitt om brandklassning av kapslingar för kopplingsutrustningar, inklusive krav såsom UL 94-5V, UL 746C-17 och IEC 60695-11-20.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
Sen är det där rekommendationer snarare än tvång, det som står i den där broschyren.
Med det sagt - inga dåliga rekommendationer, fast ibland kan det vara överkurs.

Men har man stora värden i sin djurproduktion lär man nog följa dem, för att inte riskera försäkringars ersättning.

C
S Snikholt skrev:
Sen är det där rekommendationer snarare än tvång
Ja, eller rättare sagt försäkringsbolagens krav.
Även om man säkert i många fall också skulle kunna hänvisa till det som "god elsäkerhetsteknisk praxis".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.