7 565 läst ·
56 svar
8k läst
56 svar
Normcentral felkopplat?
Du har fel, på många sätt. Det vore bra om du inte uttalade dig så tvärsäkert.H håbbe1961 skrev:
Om du läser ovan ser du att det är en installation i Danmark och inte Sverige. Nollan är dessutom inte avsäkrad. JFB är rätt kopplad av det man ser på bild.
Ja, dvärgbrytare med nollbrytning krävs i DK om jag kommer ihåg rätt. Så du säger att MCN613 inte brytar nollaren?tommib skrev:
Det är bra att inleda med att det inte är Sverige, eftersom andra länder har andra krav. Det ändrar inget i just detta fallet, kopplingen lär näppeligen vara tillåten i DK heller, men det förändrar analysen lite av vad som har hänt.
Hade det varit Sverige så blir man direkt misstänksam eftersom dvärgbrytare med nollbrytning är ovanliga i bostadsinstallationer. Inom industrin kanske det förekommer, det vet inte jag.
Som jag skrev i min edit ovan så hade det faktiskt fungerat säkerhetsmässigt om man hade använt rätt dvärgbrytare (MCN413 istället för MCN613) . Det kanske är ett ärligt misstag?
Den bryter, men nollan är inte avsäkrad.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Du kan ju enkelt fixa det själv genom att just koppla bort två av tre fasledare från dvärgarna (på matande sida då, de feta vita). Om det behövs el till alla saker som de där "trefasgrupperna" går till så kan man som sagt lägga ihop alla utgående fasledare på utgångssidan, då finns ingen risk för överbelastning (men däremot för dålig funktion).
Det kan dock vara klokt att ta in en elektriker ändå för att se över anläggningen när man hittar en sådan där grej. Det ser rätt prydligt ut så det kanske är en elfirma som gjort det. Är det beställt av dig? Kan du kanske reklamera till den firman?
Det kan dock vara klokt att ta in en elektriker ändå för att se över anläggningen när man hittar en sådan där grej. Det ser rätt prydligt ut så det kanske är en elfirma som gjort det. Är det beställt av dig? Kan du kanske reklamera till den firman?
Men om nu har krav på att bryta fas + noll i Danmark så är detta väl inte fel då eller?
Fasbrytaren sitter ihop med nollbrytaren ser jag när jag zoomar och är märkt (N), Så är då felet att man bara använder en fas då
Fasbrytaren sitter ihop med nollbrytaren ser jag när jag zoomar och är märkt (N), Så är då felet att man bara använder en fas då
Felet är att man har lagt utgående trefasgrupper när man bara har en fas in. Detta kommer leda till överbelastning av nollan.
Hade man också avsäkrat nollan hade man inte haft ett säkerhetsproblem, däremot hade det varit en onödig och konstig koppling. Jag har skrivit det ett par gånger nu. Som det är nu är nollan inte avsäkrad.
Hade man också avsäkrat nollan hade man inte haft ett säkerhetsproblem, däremot hade det varit en onödig och konstig koppling. Jag har skrivit det ett par gånger nu. Som det är nu är nollan inte avsäkrad.
tommib sammanfattar det bra. Men jordfelsbrytaren är en udda historia. Nollan till höger är ovanligt i Sverige, men det spelar ingen roll. Däremot är den 4-polig, det gäller så att man lägger lasten på den fas som testknappen använder. Normalt är det väl L3 om jag inte missminner mig. Denna kanske är annorlunda. TS, fungerar testknappen?
Det är inte jag som har beställt det. Det har varit så åtminstone sedan min dotter tog över lägenheten. Jag är lite chockad över att elinspektionsrapporten inte har någon kommentar till detta.tommib skrev:
Du kan ju enkelt fixa det själv genom att just koppla bort två av tre fasledare från dvärgarna (på matande sida då, de feta vita). Om det behövs el till alla saker som de där "trefasgrupperna" går till så kan man som sagt lägga ihop alla utgående fasledare på utgångssidan, då finns ingen risk för överbelastning (men däremot för dålig funktion).
Och ja, jag kunde fixa det själv genom att koppla bort inkommande "L2" och "L3", samt sätta ihop de utgående. Det kommer åtminstone att eliminera risken för en överbelastat nollare och brand. Men jag vill få tag på bostadsrättsföreningen också. Det är inte otänkbart att det ser likadant ut i andra ägenheter
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
kolla schemat på jfb, testknappen är kopplad till utgångende 2. Jag ser inget udda med kopplingen av jordfelsbrytaren faktisktJ Johan456 skrev:tommib sammanfattar det bra. Men jordfelsbrytaren är en udda historia. Nollan till höger är ovanligt i Sverige, men det spelar ingen roll. Däremot är den 4-polig, det gäller så att man lägger lasten på den fas som testknappen använder. Normalt är det väl L3 om jag inte missminner mig. Denna kanske är annorlunda. TS, fungerar testknappen?
JFB'en är kopplat rätt om jag kollar rätt. Testknappen fungerar dessutom bra.J Johan456 skrev:tommib sammanfattar det bra. Men jordfelsbrytaren är en udda historia. Nollan till höger är ovanligt i Sverige, men det spelar ingen roll. Däremot är den 4-polig, det gäller så att man lägger lasten på den fas som testknappen använder. Normalt är det väl L3 om jag inte missminner mig. Denna kanske är annorlunda. TS, fungerar testknappen?
Hmm, Finns färditommib skrev:
Felet är att man har lagt utgående trefasgrupper när man bara har en fas in. Detta kommer leda till överbelastning av nollan.
Jo men en fas in är uppdelad på fler faser ut är väl inget konstig , det finns ju på en 3 fas installation också. Så hur kan nollan bli överlastad med vad ? Den enda fas in är avsäkrad/uppdelad på ett antal fas säkringar så samma last går ju i retur på nollan , dvs samma ström som går i enda inkommande fas skall väl inte behövas avsäkras på nytt i nollreturen?tommib skrev: