tommib
Kan det vara inbyggt i "knät" som också utgör kontakten? Att den rätar ut sig vid överström och då vippar över mekanismen?

Kan du köra den "naken" på en bänk och se vad som händer? Eller är delarna såpass lösa att det inte går?

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då det inte finns något i mekanismen som kan påverkas av den delen som jag tagit bort för fotot, detta för att det är ingen kontakt mellan delarna, så tänker jag om.

Då det bara finns ett enda ställe till i strömkretsen där man skulle kunna detektera överlast, t.ex. genom att något blir varmt, så tror jag att delen med elektromagneten, i röda ringen, även innehåller något som trippar för överlast.
Kanske ett vax eller liknande som expanderar av värme ... inne i magneten, som därmed trycker på samma pinne som sticker iväg utav kortslutningsström.
Spolen ser ju helt konventionell ut och även punkterna den är kopplad mot så att något vettigt termiskt ska kunna komma ut ur det är knappast troligt. Inverkan av omgivande temp skulle också bli stor och besvärlig att kompensera.

tommib tommib skrev:
Kan det vara inbyggt i "knät" som också utgör kontakten? Att den rätar ut sig vid överström och då vippar över mekanismen?
Där finns knappast något vettigt sätt att få en grenad ström att bete sig i de delarna och väldigt små spänningsfall i chassiet där den skulle tas ut.

Oberoende det finns en del dåliga lösningar där som gör det till de skräpprodukter Gnosjöandan tyvärr brukar ge ifrån sig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Är det denna del du tänker på? Jag tror det är hela biten. Det skulle vara min gissning i så fall. Att den är gjord av två metaller och böjer sig vid värme nedåt som trycker på den andra armen tills mekanismen löser ut. Kanske man kan se om det ser ut att vara två metaller om man skrapar lite på ytskiktet på sidan.
tommib tommib skrev:

Kan du köra den "naken" på en bänk och se vad som händer? Eller är delarna såpass lösa att det inte går?

• bimetallutlösare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.