Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har under årens lopp sparat lite olika normapparater för att dissekera dem vid tillfälle, jag tänkte försöka komma igång nu.
Med normapparater så tänker jag främst säkringar (MCB, dvärgar etc, kärt barn ...) och jordfelsbrytare, men visst kan jag/vi gärna kolla innehållet i tidur, PSA, DC-spänningsaggregat osv osv.

Det finns en tråd sedan förr, men som egentligen bara handlade om säkringar, och tyvärr dog den ut, och tyvärr har många bilder försvunnit.
Denna tråd, läs den gärna. Kanske en moderator kan slå ihop det på något bra vis, eller så får man följa länken.
[länk]
Det var synd att mina bilder är borta i den tråden där fanns extremt tydliga skillnader för vad som skiljer agnarna från vetet. Det finns ju som sagt lite andra trådar på temat också bla där jag gjorde realistiska test på ett tjugotal olika fabrikat. Kanske ska ta fram de resultaten vid tillfälle men jag är mer och mer tveksam till att lägga ens ett mindre arbete på att göra något systematiskt på forumet det var betydligt mer intressant förr utan allt brus och med en del mer intresserade deltog.

Annars kan jag rekommendera (hur hemskt jag än ser det att peka på egen tråd) tex som är ganska täckande åtminstone för BH bruk:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kopplar-n-och-lite-annat.300629/#post-2777012

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad i säkringskonstruktionen säkerställer att den inte kan gå sönder på ett sätt som gör att den inte bryter?

För jordfelsbrytare har jag förstått att det är relativt vanligt att de går sönder så att de inte bryter när de borde, därav testknappen och rådet att testa dem två gånger om året. Men jag har aldrig hört om något motsvarande för att testa att dvärgbrytarna fortfarande fungerar.

Är också lite intresserad att vad som händer om kortslutningsströmmen blir för hög, t ex om säkringen klarar 6 kA men anläggningen har så starkt nät före sig att kortslutningsströmmen blir t ex 25 kA.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad i säkringskonstruktionen säkerställer att den inte kan gå sönder på ett sätt som gör att den inte bryter?

För jordfelsbrytare har jag förstått att det är relativt vanligt att de går sönder så att de inte bryter när de borde, därav testknappen och rådet att testa dem två gånger om året. Men jag har aldrig hört om något motsvarande för att testa att dvärgbrytarna fortfarande fungerar.

Är också lite intresserad att vad som händer om kortslutningsströmmen blir för hög, t ex om säkringen klarar 6 kA men anläggningen har så starkt nät före sig att kortslutningsströmmen blir t ex 25 kA.
Du får främst se till vad som triggar utlösaren i de olika fallen.

Vid MCB dels bimetallen verkande i överlastområdet dels magnetiska dvs en typ slagankate för kortslutningsområdet. Det är svårt att skapa fall där en strömgenomfluten bimetall helt i händerna på Joule inte böjer sig. Samma för en spole med ett metalliskt ferromagnetiskt material som inte i händerna på Ampere rör sig vid kraftig överström den designats för..

I fallet RCD däremot beroende på en känslig mekanisk mekanism med svag permanentmagnet som håller i uppklinkat läge. Vid obalans i mätkärnan ska den minimala restströmmen upphäva det flödet magnetiskt. I sammanhanget kan man använda enheten uVA för en uppfattning om hur intrikat det ska vara utfört för rätt funktion och över tid med omgivande miljö som påverkar.

Mekanismen som håller kontakerna i läge kan vara snarlika men "effekten" som verkar för att lösa ut dem är skilda måmga storleksordningar. Och om du hittar exempel pånär inye vippan fungerar för att bruta oavsett MCB eller RCD är det intredsant dåde är i grunden lagda så ev återställning är vad som med stor sannolikhet ska fela.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Har du märkt några skillnader mellan etablerade märken och budgetmärken på minibrytare?
Hade varit intressant att se om det finns några större skillnader där.

T ex Biltema vs Hager.
Vad har du själv för erfarenheter? Självklart är för det mesta skillnaderna ganska stora men knappast avgörande eller signifikant i majoriteten installationer typ BH.

Totte_S
Har sett nåt skräckexempel på en utländsk dvärgbrytare som i princip bara innehöll en bimetallbrytare.
Hoppas du kommer över lite udda märken så vi får se om det är synbar skillnad.

Totte_S Totte_S skrev:
Har sett nåt skräckexempel på en utländsk dvärgbrytare som i princip bara innehöll en bimetallbrytare.
Hoppas du kommer över lite udda märken så vi får se om det är synbar skillnad.
Bara bimetalldelen var ok och fungerar inom norm är det inte speciellt problematiskt vid bostadsinstallationer. Kortslutningsfallen löser mätarsäkringarna normalt sett på ett bra sätt upp till DII 25 A men givetvis galet utförande på sitt sätt.ändå. Överlastskydd är i stort vad man behöver om man måsye välja.

Vad var det för fabrikat på de du sett? I mer potenta fall finns däremot normkomponenter med endast kortslutningsskyddet de har sina applikationer och är till skillnad från dina exempel mycket korrekt professionellt använda.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Vad var det för fabrikat på de du sett?
Jag tänker att det var kanske det som var uppe här för en tid sedan, ett bensinelverk där det som såg ut som en 3-polig säkring bara var en strömbrytare internt.

Totte_S
Kommer inte ihåg alls fabrikatet, var säkert i nåt dumscrollande jag såg det. Har för mig det var från nåt stort land nästan på andra sidan jorden

Mikael_L
Nu har jag öppnat en GARO MCB.
En C6, kanske typ 20 år gammal.
Båda har suttit i motorvärmarstolpar, den ena är "bara" väldigt smutsig, det är inte sot från någon elbrand eller gnistbildning i den eller nåt sånt.
garo_mcb_c6-01.jpg

garo_mcb_c6-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har aldrig gillat dessa av lite olika anledningar (dagens är vettigare), en av anledningarna är att det finns såpass mycket strömförande koppar som går att beröra utan allt för stort besvär.
garo_mcb_c6-03.jpg
Skapa konto

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det som förvånar mig är att jag inte hittar någon bimetallutlösare, eller inte förstår var den är.
Bifogar 2 bilder, en med kontakten sluten, en med kontakten bruten.

garo_mcb_c6-04.jpg
Skapa konto

garo_mcb_c6-05.jpg
Skapa konto

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som förvånar mig är att jag inte hittar någon bimetallutlösare, eller inte förstår var den är.
Fortfarande ett mysterium för mig.
Om jag kikar noga på delarna som är där bimetallutlösren brukar vara så kan jag inte göra annan bedömning än att de är bara ren koppar.
Dessutom finns det inget sätt som detta kan påverka mekanismen, bara tvärtom, mekanismen kan sära på kontakten och bryta.

1000014824.jpg
Skapa konto

Den silverfärgade runda knappen är bara en del av sprinten som höll ihop dvärgen, som jag satt dit för att hålla isär de fjäderbelastade delarna för fotots skull.
1000014825.jpg
Skapa konto

Det skulle vara ganska anmärkningsvärt om en MCB av fabrikat GARO saknar överlastskydd och har endast kortslutningsskydd

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bimetall är ju en över-dödläge-mekanism (”over-center mechanism”), men den kan ju byggas av fjädrar och hävarmar också. Har ingen aning om det används i automatsäkringar. Man behöver nog se en animation på rörelsen isåfall.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bimetall är ju en över-dödläge-mekanism (”over-center mechanism”), men den kan ju byggas av fjädrar och hävarmar också. Har ingen aning om det används i automatsäkringar. Man behöver nog se en animation på rörelsen isåfall.
Vilken metalldel ser ut att vara sammansatt av två olika metaller?
Kunna böja sig och vippa över?
Kunna trycka till mekanismen likt magnetens pinne?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vilken metalldel ser ut att vara sammansatt av två olika metaller?
Kunna böja sig och vippa över?
Kunna trycka till mekanismen likt magnetens pinne?
Har ingen aning, som jag skrev. Det var bara en teori kring mekaniskt länkage när @Mikael_L inte hittar bimetallen.

Mikael_L
Då det inte finns något i mekanismen som kan påverkas av den delen som jag tagit bort för fotot, detta för att det är ingen kontakt mellan delarna, så tänker jag om.

Då det bara finns ett enda ställe till i strömkretsen där man skulle kunna detektera överlast, t.ex. genom att något blir varmt, så tror jag att delen med elektromagneten, i röda ringen, även innehåller något som trippar för överlast.
Kanske ett vax eller liknande som expanderar av värme ... inne i magneten, som därmed trycker på samma pinne som sticker iväg utav kortslutningsström.

garo_mcb_c6-06.jpg
Skapa konto

edit: glömde bilden

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.