Patrick E skrev:
Om du t ex läser av mätaren kl 21:00 och den visar 100000 kWh och när du läser av den kl 22:00 visar den 101600 kWh så har du som du säger förbrukat 1600 kWh. D v s du har total över alla faser förbrukare som drar 1600 W.
Njaa.. Om du förbrukar 1600kwh på en timme så har du tagit ut en effekt på 1,6 MEGA watt.

Ooops :blushing: Gäller att ha koll på potensen :)

Jag tror det är VVB som värmer vatten som ni förbrukat tidigare på kvällen. Eller går förbrukningen aldrig under 1600W på hela natten?

Off topic: Är du nöjd med Eliq mätaren? Jag funderar på att införskaffa en sådan!

Hej

Har sen en tid tillbaka en mätare och min "nattförbrukning" när allt är avslaget är 830 watt.

Det som då är igång är:

Kyl, frys, golvvärme i ett badrum, avfuktare i krypgrunden, cirkulationspum till fjärrvärmen + någon lampa.

På standby finns:

2 datorer, 1 stereo, några digitalboxar, modem + lite annat smått och gott.

Kan nämna att min fru jobbar med elhandel hos det bolag som vi köper elen av och hon har stenkoll på vår förbrukning och det stämmer med vad mätaren visar.

vectrex skrev:
Off topic: Är du nöjd med Eliq mätaren? Jag funderar på att införskaffa en sådan!
Jag kör med EMC detektorn från Kjell & CO mycket billigare. Kräver iof. en dator men man kan nå den via mobiltelefon och spara data till Excel...

Jag fick ett ryck för några år sedan och kollade varenda förbrukning i huset, huset drog över 1000 W, fast jag tyckte jag hade stängt av allt, jag hittade drygt 40 transformatorer till allt möjligt, Bara diskmaskinen drog 40 W utan att lampan lyste? så 1600W känns inte helt orimligt

För något årsedan kollade jag några grejers förbrukning.
Köksfläkten hade två transformatorer som hade en tomgångsförbruknig på 70w i avstängt läge.
Mickron drar 40w
Spisen ligger på 55w.
Osv, många tillsynes avstängda grejer har en tomgångsförbrukning, pga att någon transformators primärsida är inkopplad hela tiden. Mina gamla apparater med rejäla knappar drar ingen ström i avstängt läge men den nya köksfläkten från Futurum med små lätta tryckknappar var värst.
Så kolla alla grejer du har installerade, även cirkulationspumparn om det är en gammal sort kräver en hel del. nyare pumpar drar mkt mindre.

Redigerat:
Ansy_74 skrev:
Jag kör med EMC detektorn från Kjell & CO mycket billigare. Kräver iof. en dator men man kan nå den via mobiltelefon och spara data till Excel...
Är du nöjd med den? Är programvaran bra? Känns lite b att behöva dra seriekabel genom halva huset.

Nu tvivlar jag på att ni mätt förbrukningen korrekt. Det blir inte bra att försöka mäta tomgångseffekt på tranfromatorer eller elektronikprylar med en enkel effektmätare. Dessa tar oftast ingen hänsyn till fasförskjutning.

Det var ett exempel här för något år sedna med en medlem som mätte tomgångsförbrukningen på en mobiladdare med en billig mätare från CO. Den drog 5w. Om det hade varit sant så skulle man få brännblåsor av att ta på den (något överdrivet).

En annan medlem gjorde om mätningen med en lite proffsigare mätare, förbrukningen var om jag minns rätt 20 milliwatt. Dvs. 250 ggr mindre. Den billiga mätaren hade ett mätfel på 25 000%.

Detta beror på att en transformator i tomgång tar in mest ström när spänningen är som lägst. Och effekt är spänning x ström. Dvs hög ström x 0V blir noll effekt. Dessutom lämnar den tillbaka ström till nätet. Detta kallas för reaktiv effekt, och den blir man inte debiterad för i ett normalt hushållsabbonemang.

Om du funderar på 40w i micron, jämför med hur varm en 40w lampa blir. Är micron så varm när den inte används?

noone70 skrev:
Är du nöjd med den? Är programvaran bra? Känns lite b att behöva dra seriekabel genom halva huset.
Mycket nöjd, kollar regelbundet från mobilen för att ha lite koll. Programvaran skulle kunna vara bättre men den gör jobbet.
Du kan köra vanlig telefonkabel (RJ11 kontakt) så det är inte så svårt att dra. Mitt enda problem är att min elmätare sitter på en södervägg så temperaturgrafen kan jag inte lita på då den går upp till +20 mitt i vintern när solen ligger på....

Se mer här: http://www.sparel.se/

Intressant tråd, med alla småprytlar och VV som tickar och går har vi säkert liknande siffror hemma, blev nyfiken på att kolla.

Jag vågar ändå påstå: Vad gör det om det "läcker" wattimmar från saker i huset? 9 månader per år behövs ju ändå uppvärmning, och om det kommer 1kW från mina mobilladdare, kabelmodem, kylskåp och nattlampor plus 1kW från varmeanläggningen, eller om siffrorna är 0kW vs 2kW, spelar väl ingen roll, eller?

Viktigt blir ju om det är grannens hönshus man värmer upp förstås, eller en överambitiös garageuppfartsbelysning.

Men det är klart, under sommarmånaderna finns ju kvar några kronor att spara på att bli medveten om eltjuvarna.

Vill bara belysa hur viktigt det är att ta hänsyn till effektfaktorn, precis som Hempularn säger. Billiga elmätare som man stoppar i vägguttaget tar oftast inte hänsyn till den och visar för mycket. Dessutom brukar de visa fel vid låga effekter. Det enda jag skulle lita på att mäta med en sådan mätare är elelement och glödlampor (rent resistiva laster). Så fort man blandar in induktion och kapacitans (motorer, lysrör, transformatorer) så blir det mer eller mindre fel.

Eliq-mätaren var ju fantastiskt dyr (~2500kr), det tar ju lit tid att tjäna in en ådan produkt. sensorn på Kjell o CO var ju inte heller jättebillig (600kr), frågan är bara om det finns färdiga program/applikationer?

nsiak skrev:
1600W som minst i effektuttag är mycket om du inte värmer med el.
Däremot tror jag inte det är mätaren det är fel på, snarare att du har något som ligger och tjuvdrar en hel del.

Så här ser det ut för mig och jag värmer med el (L/L-pump)
Intressant diagram, hur fick du det??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.