Det kan absolut inte vara rätt.
And

Handlar inte det hela egentligen om hur mätdatat presenteras och över hur lång tid mätningen av effekt integreras? En tillfällig strömspik kommer ju att ge en jättetopp i effektdiagramet om detta är baserat på sekundvisa mätsamples.
Energiförbrukningen är ju i slutändan det som är intressant. Utifrån detta är det ju bara att räkna ut medeleffekten under den mätta perioden. Då försvinner ju ev "spikar".

Hampeman skrev:
Intressant diagram, hur fick du det??
Kortfattat så går det via mitt 1-wirenätverk, en läsare sitter på huvudelmätaren som läser av blinktningar från dioden, den är sedan kopplad till en räknare. Jag använder programmet Beyond Measure för att göra grafen.

Har samma höga förbrukning nattetid och trodde elmätaren var kass (vi gör av med ca. 30000kWh/år, tyvärr har jag inte hittat någon enskild bov ännu.
Jag köpte en Efergy mätare på Claes Ohlsson som mäter alla 3 faser med uppdatering var 8:e sekund.
Helt underbart med trådlös display, man kan alltså gå runt och slå av/på utrustning och invänta en ny siffra på effektförbrukningen (dock ca. 10% felvisning, så dubbelkolla mot elmätaren med samma tidsintervall).
Repeterbarheten är nog bättre än noggrannheten.

Visst blir det mätfel med en tångampermeter, men mitt spel började med att jag undrade varför elmätaren snurrade så snabbt mitt i sommaren och bara jag var hemma. och den effekt du läser av på elmätaren betalar du för. Så jag började stänga av alt jag hittade, och mätaren fortsatte snurra. Det var väldigt lärorikt :-) Har man värmepump vill man inte värma huset med transformatorer.

Så här ser min förbrukning ut nattetid, har en L/L-pump som värmer övervåning samt pellets för v/v och värme i resten av huset. Mellan 00:00-12:00 är snittförbrukningen 477 Wh

• förbrukning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har också köpt en anordning som registrerar blinkningarna på elmätaren. Jag har satt in en äldre energisnål dator vars enda uppgift hittills är att logga elförbrukningen. Från den påklistrade dosan framför blinkdioden på elmätaren går en 15 meter lång kabel till datorns COM-1 - port. Jag var i början förvånad över att basförbrukningen under nattetid, i mitt tycke var så hög som den var. Därför började jag kolla vilka olika förbrukare som var inblandade. Det visade sig att allt stämde. Energiförbrukningen över tid blir helt lika på elmätaren och loggningsanordningen. Märkeffekten på de olika förbrukarna stämmer också med loggningen. Datorprogrammet har bl.a. en funktion där man kan göra en relativ mätning och på så sätt se effekten på en enskild apparat genom att slå på och av apparaten. Genom att studera diagrammet från loggningen har jag blivit bra på att identifiera vilka förbrukare som går på eller slår av. De lättaste att känna igen är vattenkokaren och tvättmaskinen. Vattenkokaren med sin stora effekt men korta inkopplingstid. Tvättmaskinen med sin pulserande effekt som uppstår då rotationsriktningen på tvättrumman ändras. Även luftvärmepumpen är speciell med sina återkommande avfrostningsperioder då effekten sjunker något. Jag var förvånad att kyl och frys drar så litet. Jag har flera cirkulationspumpar vars förbrukning ligger på hela eldningssäsongen. Under sommartid använder jag ett tidrelä så att pumpningen är igång fem minuter varje dygn för att pumpmotorn inte skall kärva fast. Jag har haft god hjälp av loggningen för att bli mer energimedveten och försöka sänka elkostnaderna. Jag känner idag att loggningen är pålitlig, men jag var kritisk och misstänksam i början. Jag tror att det är viktigt att man gör någon koll för att övertyga sig om, huruvida det mäter fel eller rätt. Eftersom elmätaren bara skall, och är gjord för att registrera aktiv (verklig) energiförbrukning kan egna mätningar av ström och spänning bli missvisande om belastningen inte är helt resistiv. En vanlig glödlampa, en vattenkokare och en elektrisk varvattenberedare är exempel på resistiva laster. De flesta av övriga belastningar har någon reaktiv komponent som skapar ström men inte någon registrerad energiförbrukning på elmätaren. Detta nämndes också i tidigare inlägg vilket är bra.

såg att ingen har reagerat på det som TS börja med att det drar 1,6kW hela tiden och att han har runt 1200-1500kWh i månaden så är det verkligen ett momentant värde eller är det ett snittvärde du får då 1200kWh bling ungefär 1,6kW i snitt på en månad för förbrukar du ingen mer ström på dagarna med tex. matlagning och tvättning och när VV går ? för säger vi att du lagar mat 10h x 3kW (20min om dagen är ju lågt) och har en vv och tar tappvarmvatten från den så blir det ca 5kbm vatten att värma till 60C så har du gjort av med 300kWh bara på vatten och det är ca 8timmar och 20min om du tar ut ca 30C i vatten i en kran åt gången och det blir ca 15-20min dushande, tvättande och diskande mm om dagen och det kan ju gå om du bor själv men är ni en familj så kommer man inte långt med det

och skulle det tom vara att du har en elräkning på 1200-1500kr så måste det vara ett snitt på hela månaden som du ser med 1600W och det jag räkna innan var mellanskilnaden mellan 1200w och 1500w och då gäller det att du inte har nån tv eller lampor på eller nått annat på under dagen heller och det gissar jag på att du har eller har jag fel där ?

hempularen skrev:
Nu tvivlar jag på att ni mätt förbrukningen korrekt. Det blir inte bra att försöka mäta tomgångseffekt på tranfromatorer eller elektronikprylar med en enkel effektmätare. Dessa tar oftast ingen hänsyn till fasförskjutning.
Men, mätningen görs väl av elbolagets mätare. Man har väl bara hakat på utrustning som känner av blinket från elmätarens lysdiod och översätter detta till kwh.
Alltså borde vi kunna utesluta mätfel. Om man har en årsförbrukning på 14000 kwh och värmer huset med el så har man i stället en väldigt låg förbrukning.
Jag hade själv 15000 kwh i "hushållsström" tre datorer som stod på dygnet runt, diverse elektronik i standby läge bara gamla hederliga glödlampor o.s.v. så någon orimlig förbrukning är det inte. Det beror på vilka levnadsvanor man har.
/DM

jag syftade på inläggen som pratade om 40w standby förbr. i micron, diskmaskinen osv.

Och där har du säkert rätt. 40 för en micro i stand-by är alldeles förmycket, 1 W kanske eller i värsta fall 2 men inte mer.
/DM

Om man har en elektrisk varmvattenberedare på 500l så går det åt 30kWh för att värma vattnet 50 grader. Så med 1600w skulle det ta närmare 20 timmar att återuppvärma varmavattenberedaren om man tömt den helt.

Om man duschar med 9l/min (= normal dusch) så går det åt c:a 20kW värme. (Vilket man ska tänka på om man ska dimensionera en värmepumpsanläggning, räkna ut vad VP+elpatron kan ge tillsammans på din anslutningseffekt.)

Redigerat:
dan_norstedt skrev:
Om man har en elektrisk varmvattenberedare på 500l så går det åt 60kWh för att värma vattnet 50 grader. Så med 1600w skulle det ta 30 timmar att återuppvärma varmavattenberedaren om man tömt den helt.

Om man duschar med 9l/min (= normal dusch) så går det åt c:a 20kW värme. (Vilket man ska tänka på om man ska dimensionera en värmepumpsanläggning, räkna ut vad VP+elpatron kan ge tillsammans på din anslutningseffekt.)
är väll lite drykt 1Wh/liter/grad så 1kbm= 1kWh eller ok runt 1,2kWh om man räknar närmare /grad så då blir det 30kWh för värma den 50grader men då försvinner en del värme till rummet som den står i men

och en normal dusch har väll 3dl/s i flöde och det ger 18l/min totalt och blandar man 50/50 varm och kallvatten så 9l/min varmvatten så på 30min gör man av med ca halva tanken och då den inte hinner fylla på med att värma vattnet som den fyller på med så kommer tempen i tanken vara nere i runt 35grader från 65grader och har man en termostatblandare så kommer man ta rent varmvatten och inget kallvatten för att hålla en lagom temp

sen är det väll en fråga varför man tar varmvatten från en elpatron om man har vedpanna för värmen då varmvattnet är en ganska stor kostnad av elen

Hej

Vart på classe hittade du den energimätare ?

Min förbrukning på sommaren dvs exkl radiatorvärme är ca 300 kWh/mån. Detta inkluderar varmvatten, 2 datorer, stor TV, tvättmaskin, diskmaskin, avfuktare, frys och 2 kylar mm. Så jag tycker att några av de redovisade förbrukningarna låter helt orimliga. Elförbrukning borde väl inte ge några stora överaskningar omman undantar uppvärmning. Uppvärmning med el kan ju lätt ge 10 000 kWh extra per år om man missat något viktigt i isoleringen. Men om man kör datorn dygnet runt t.ex. är det ju inte så svårt at räkna ut ungefär hur mycket detta bidrar med till förbrukningen. Vi har nu ca 11000 kWh per år men varav ca 5000kwh varmvatten och hushållsel. Detta skall vi minska till ca 10 000 med lite smartare produkter och isolering.

Jag har själv ibland vissa dagar en högre elförbrukning än vad jag borde ha så frågan om försvunna kWh tycker jag är intressant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.